Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1074

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

NIEUW: 'Geluk in een doos' voor op je werk

Gelukkige collega's
Heb je snel een haardroger, een grasmaaier of een nieuwe gsm nodig? Eén adres: het wereldwijde web. Je kunt er letterlijk alles kopen, zelfs een stukje grond op de maan. Maar Dieter en Pieter van de start-up Hallelujah! gaan nog een stapje verder. Zij verkopen ‘geluk in een doos’.

Ken je het gevoel wanneer je een briljant idee hebt, maar er op dat moment niets concreet van kunt maken? Een paar jaar geleden overkwam het ook Dieter De Vos: “Jaren was ik animator bij het speelplein. Alle animatoren waren vrijwilligers die lange dagen klopten. Door kleine verrassende dingen te doen, en te organiseren, slaagden we er in om een fantastisch team op de rails te krijgen. Dat was meteen het bewijs dat je zonder een hoge verloning toch fantastische dingen kon bereiken.”

Hallelujah!

Dat was ook het moment waarop Dieter zijn eigen Hallelujah!-momentje had. “Een leuke werksfeer en ruimte voor ontspanning zijn zo ontzettend belangrijk op het werk. De klassieke teambuilding waren vroeger misschien perfect om de sfeer op te krikken, maar vandaag de dag zitten bedrijven en werknemers er niet op te wachten, zo blijkt uit een bevraging die Hallelujah! deed. Het personeel heeft gewoon geen zin om een hele dag al z’n energie te steken in opdrachtjes”, legt Dieter uit.

En het bedrijf: dat betaalt twee keer voor een teambuilding. Want het bedrijf ligt niet alleen een hele dag stil, ook het personeel dat eigenlijk niet aan het werk is moet betaald worden. “En daarvoor bieden wij sinds maart 2017 een oplossing”, glundert Dieter.

Shots of happiness

Hallelujah! voorziet geluk in een doos, ook wel ‘wonderbrekingen’ genoemd. Wonderbrekingen zijn kleine acties voor tijdens de (middag)pauze(s) en/of aansluitend op de werkuren. “Het bedrijf blijft zo steeds operationeel en we zorgen telkens voor een verrassingsfactor én sociale connectie tussen het personeel”, verklaart Dieter.

Er zijn twee opties. “Je kunt kiezen voor een Happiness hero box, waarin je als bedrijf een doos vol wonderbrekingen krijgt opgestuurd waar álles inzit: een briefing, de materialen en een affiche om de wonderbrekingen aan te kondigen bij je werknemers. Het leuke is dat je een box kunt kiezen die bij je bedrijf past.”

Hallelujah! Work-out Box
De boxen vind je in verschillende thema’s: van Work-out box en Yes we Zen tot de Fashionation box. De Yes we Zen-box bijvoorbeeld bevat leuke cadeaubonnen die je kunt geven aan collega’s die het moeilijk hebben. Iedereen maakt wel eens een moeilijke tijd door op het werk, door een scheiding, een ziekte of iets anders. Met zo’n cadeaubon neem je dan een half uur het werk van een collega over, en als iedereen dat doet, kan die persoon een halve of een hele dag vrij nemen om even te bekomen.

Maar je wordt als bedrijf ook voorbereid op de Happiness Hero Box. “Voor we de box versturen, leiden we een paar mensen uit het bedrijf op tot Happiness Heroes. Niet alleen managers, maar ook arbeiders, boekhouders en IT’ers. We geven hen meer inzicht over happiness op de werkvloer, leggen hen uit wat een wonderbreking precies is en gaan dan aan de slag met de eerste box. Zo zijn ze helemaal voorbereid als de volgende doos in de brievenbus valt. Moesten er toch problemen of vragen zijn, dan staan we uiteraard klaar via de Hallelujah godline.”

Don’t worry, be happy

Daarnaast kan je ook wonderbrekingen kiezen waarbij projectmedewerkers de hele wonderbreking van a tot z aansturen op het bedrijf zelf. Het mini-event Don’t worry be happy bijvoorbeeld, zorgt voor een ontspannen avond voor alle werknemers.

Hallelujah! wonderbrekingen
“Van ’s ochtends worden de werknemers al getrakteerd op vrolijke deuntjes van een strijkkwartet, letterlijk. Een ander strijkkwartet neemt intussen de wasmanden strijk van het personeel in ontvangst. ’s Middags kunnen de mensen genieten van een beetje beweging, weliswaar zonder zich in het zweet te moeten werken. Yoga, of een laagdrempelige fitness bijvoorbeeld. En in de namiddag koken ze een heerlijke maaltijd voor ’s avonds”, beschrijft Dieter.

“De strijk gedaan, de werknemers hebben een half uurtje bewogen én het avondeten is al klaar. Wedden dat iedereen aan een ontspannen avondje begint na het werk?” En dat terwijl het bedrijf volledig operationeel gebleven is.

(dt/em) - Meer info: Hallelujah.be 

30 november 2018

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook