Werkgevers moeten een betaalde vakantiedag toekennen aan arbeiders die gedurende een kalenderjaar een mobiliteitsvergoeding ontvangen voor 43.000 kilometers of meer. Dit komt ruwweg overeen met minimaal 700 uren op de baan. De afstand tussen de woonplaats en het bedrijf, en deze tussen het bedrijf en de werf tellen mee. Deze extra dag extralegaal verlof, noemt men “de mobiliteitsdag” en werd door de sociale partners vastgelegd binnen paritair comité 124 voor het bouwbedrijf.
Deze extra dag verlof wordt in samenspraak met de werkgever opgenomen vóór 1 april volgend op het jaar waarop de mobiliteitsdag betrekking heeft. Arbeiders die in 2019 43.000 km of meer aan verplaatsingen gereden hebben, kunnen deze verlofdag dus opnemen tot en met 31 maart 2020. De arbeiders hebben recht op loon voor deze dag.
Opgelet: als de werknemer deze dag toch niet opneemt, dan moet de werkgever deze niet uitbetalen. De mobiliteitsdag is enkel verschuldigd als de arbeider hem effectief opneemt.
Bouwarbeiders hebben geen vaste plaats van tewerkstelling, want ze werken op werven en bij klanten. Door de geografische spreiding van de werven en het Belgische fileleed lopen die reistijden stelselmatig op. Omdat ze vaak vele uren onderweg zijn, hebben ze recht op een mobiliteitsvergoeding voor de tijd die ze besteden aan verplaatsingen. Ook die vergoeding was dringend toe aan een herziening. Sinds 1 december 2019 werd ze verhoogd met 20%.
Het akkoord voorziet ook in de invoering van een specifiek bedrag voor de chauffeur die alleen rijdt, ofwel de ‘chauffeur zonder passagier’. Tot voor kort kreeg de bestuurder die geen personeel vervoerde de reeds bestaande mobiliteitsvergoeding. De chauffeur voor wie geen collectief vervoer mogelijk is en die op vraag van de werkgever met een voertuig van de werkgever zich alleen verplaatst naar de werven, ontvangt voortaan een mobiliteitsvergoeding gelijk aan de vergoeding passagier verhoogd met 5%.
Tot slot een helder overzicht met de voornaamste mobiliteitsvergoedingen binnen paritair comité 124:
Soort mobiliteitsvergoeding | Oud bedrag | Nieuw bedrag | Inwerkingtreding |
---|---|---|---|
Verplaatsingen met de trein | 0,0870 euro/km | Niet van toepassing | 1 juli 2014 |
Verplaatsingen met een ander vervoermiddel | 0,0516 euro/km | 0,0619 euro/km (tot 59 kilometer, daarna gelden hogere bedragen) |
1 december 2019 |
Chauffeur zonder passagier Dit is de werknemer die zich:
|
Niet van toepassing | 0,0650 euro/km (tot 59 kilometer, daarna gelden hogere bedragen) |
1 december 2019 |
Chauffeur Dit is de werknemer die:
|
0,1316 euro/km Dit is het maximum vrijgestelde bedrag. |
0,1579 euro/km Opgelet! Dit nieuwe bedrag zal pas in werking treden wanneer het grensbedrag wordt verhoogd door de RSZ. |
Wanneer het grensbedrag opgetrokken wordt door de RSZ. Timing momenteel onbekend. |
(mr) - Bron: Lex4You, Securex
17 januari 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Functies in de bouwsector zijn heel gevarieerd. Maar hoeveel verdien je nu eigenlijk in de bouwsector?
Slechts 29,8% van de Belgische werknemers geven aan genoeg te bewegen. Mannen (33%) doen het iets beter dan vrouwen (25,5%).
Is de bouw geen typische mannensector? En kun je daar als vrouw wel je draai vinden? De verhalen van ingenieur Evelien De Nil en veiligheidscoördinator Viviane Vermeulen tonen aan dat de tijden veranderd zijn.
De arbeidsduur mag volgens de arbeidswet niet meer dan 38u per week en 8u per dag bedragen. Hoe het exact in elkaar zit lees je hier.
Betonmixerchauffeurs zijn meer dan zomaar chauffeur. Zij gaan met hun stoere mastodonten niet alleen de baan op als transporteur, maar zijn tegelijk ook stuk voor stuk vakmannen met een gedegen productkennis.
Fouten gebeuren altijd. Maar heb je een collega die er werkelijk niets van bakt, zorg dan dat je er zelf niet het slachtoffer van wordt. Daarom: 5 tips!
1 op de 3 Belgische werknemers was vorig jaar geen enkele dag afwezig op het werk wegens ziekte. Maar hoe zit het met de overige werknemers?
35% van de Vlamingen verveelt zich naar verluidt wel eens op het werk...
Koen is hr-verantwoordelijke van VDAB Oost-Vlaanderen: “We streven ernaar dat niemand achteropraakt.”