Drones gebruiken in bedrijven: iets voor morgen?
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een afdeling die zich specifiek bezighoudt met innovatieve projecten. En ja, ook Colruyt Group heeft zo'n afdeling!
“Communicatie gaat vandaag meer en meer over beelden in plaats van woorden”, vertelt Nico Van Gestel, communicatieadviseur bij Aquafin. Het is in deze context dat Nico aan zijn opleiding als dronepiloot begon. “Ik gebruik zo’n drone bijvoorbeeld om luchtfoto’s van waterzuiveringsinstallaties of korte video’s over waterzuivering te maken”, vertelt hij.
Is zo’n opleiding als dronepiloot moeilijk? Dat hangt ervan af. Om te beginnen mag iedereen tot 10 meter hoog een drone gebruiken. Met een klasse 2-diploma, waar Nico voor gaat, mag je tot 45 meter vliegen, waarbij het ook de bedoeling is dat je als piloot je drone blijft zien.
“Bij deze klasse krijg je twee dagen theorie over een waaier aan thema’s: van wetgeving, luchtvaart en weerfenomenen tot leren hoe zo’n drone technisch werkt. Dat is wel haalbaar, de cursus is bijvoorbeeld 100 pagina’s dik. Maar het is vooral de diversiteit aan onderwerpen die het voor een doorsnee leek niet gemakkelijk maakt”, vindt Nico.
Dronepiloten moeten uiteraard ook kunnen vliegen. “Er is ook een praktisch examen waarbij je met een drone een parcours moet afleggen om aan te tonen dat je voldoende controle hebt over het toestel. Belangrijk is dat je je examen aflegt met een drone zonder gps-ondersteuning, terwijl de meesten er eentje hebben met gps-ondersteuning”, vertelt hij. Zoals wel vaker is het een kwestie van studeren (theorie) en oefenen (praktijk). “Dat laatste is bij een drone net als autorijden: hoe vaker je het doet, hoe meer je je toestel onder controle krijgt.”
Klasse 1-piloten mogen overigens nog hoger vliegen (tot 90 meter) en zij kunnen, mits expliciete toestemming, ook vliegen over gecontroleerde gebieden, zoals bepaalde steden, pleinen of militaire gebieden. “Voor de opdrachten die ik uitvoer voor Aquafin volstaat echter een klasse 2-diploma. Gelukkig maar, want de examens voor een klasse 1 zijn nog een pak moeilijker en uitgebreider.”
Zal de drone de job van Nico ingrijpend beïnvloeden? “Daar heb ik nu nog geen zicht op”, klinkt het. “Drones zijn nieuw voor mij, maar video bijvoorbeeld niet. Zelf heb ik een audiovisuele achtergrond. Ik maak nu ook al video’s voor ons bedrijf en vermoed dat mijn job geleidelijk zal aangevuld worden met het gebruik van drones. Maar fulltime dronepiloot zie ik me ook weer niet worden.”
(William Visterin) - Bron: MARK Magazine
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een afdeling die zich specifiek bezighoudt met innovatieve projecten. En ja, ook Colruyt Group heeft zo'n afdeling!
De luchthavens in ons land zetten op zaterdag 22 april 2017 de deuren open voor een tweede editie van de Luchtvaartdag, net zoals in 2014.
“Technologie en robots bedreigen onze jobs”, is weleens de teneur in de media. Of dit ook klopt, valt nog af te wachten.
Drones veroveren razendsnel het bedrijfsleven. Ja, drones komen ook dichter bij jouw job!
Het droneteam van de Lokale Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem wordt druk bevraagd, ook door andere Oost-Vlaamse politiezones.
Drones zijn hot. In het project Drone-Age van RVO-Society leren jongeren in Leuven en Asse hoe een drone werkt en kunnen ze er zelf een bouwen.
Jezelf aanmoedigen? Hoe doe je dat precies? We denken niet altijd aan onszelf wanneer we een schouderklopje willen geven. Toch kan het erg nuttig zijn.
Voor velen is hun loopbaan uitgestippeld, maar voor sommigen lijkt het een doolhof van keuzes. Voor Rias viel alles op zijn plaats bij de Vlaamse overheid.
Ondanks dat we al grote stappen hebben gezet blijft de ongelijkheid in salaris tussen mannen en vrouwen aantoonbaar. Ook vandaag. Hoe lossen we dat op?