10 fouten van bedrijven op sociale media
Welke fouten worden door de meeste bedrijven op social media gemaakt? Social media-expert Philippe De Puydt legt uit welke bedrijven (niet) goed bezig zijn.
De lijn tussen reclame en gewone content wordt steeds vager. Vooral social influencers weten hier handig van te profiteren en verdienen zo een aardig centje bij. Zo promoten ze producten en niet zelden zonder dat hun volgers het door hebben.
Of ze nu YouTube, Pinterest, Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat gebruiken, veel beroemdheden of andere influencers gebruiken hun digitale kanalen om producten aan de man te brengen. Soms in alle eerlijkheid, omdat ze het product echt aanbevelen, vaker omdat ze er een fortuin voor krijgen of omdat het bij hun personal brand past.
Kijk bijvoorbeeld naar de Instagram posts van bekende voetballers of reality sterren met massa’s volgers op sociale media, maar ook YouTube-fenomenen en DIY stylisten krijgen lucratieve aanbiedingen. Tegenwoordig zie je vaak hashtags à la #ad, #sponsored of #sp verschijnen (= gesponsorde content), waarna ze trots poseren met een product of de – al dan niet echte - resultaten tonen van het gebruik van een bepaald product. Van smartphones en andere electronica tot yogabroeken en dieetpillen. Je kan het zo gek niet bedenken of het vindt wel een publiek.
Lifestyle goeroe Michelle Phan werkt voornamelijk met schoonheidsproducten en toont hoe ze te gebruiken en verdient daar zo’n 3 miljoen dollar per jaar mee. De rijkste influencer, Felix Kjellberg (aka PewDiePie) verdient gemakkelijk zo’n 12 millioen dollar per jaar. Beïnvloeders met sterrenstatus zullen geen gesponsorde content voor minder dan 100.000 dollar posten of ze moesten echt een goede band hebben met de leverancier. Veel verkopers proberen deze social media sterren dan ook te beïnvloeden door hen gratis staaltjes te sturen of cadeautjes om zo het geluk te hebben om op te vallen en gekozen te worden. Een armband of ketting die gedragen wordt op een foto, een thee die gedronken wordt, een lippenstift in een flat lay of een baby rompertje die gedragen wordt door een celeb baby. Onbetaalbare reclame.
Het uiteindelijke bedrag hangt allemaal af van het aantal volgers en de waarde van de volgers. Een populaire influencer met 3 à 7 miljoen ‘followers’ kan gemiddeld zo’n 187.500 dollar vragen voor een YouTube post, 93.500 dollar voor een Facebook post en 75.000 dollar voor een Instagram- of Snapchat post. Een gemiddelde blogger met een duidelijk niche doelpubliek, maar matige following zal eerder zo’n 50 dollar tot 100 dollar voor promoted content vragen, Cristiano Ronaldo kan met zijn 240 miljoen volgers van al zijn sociale media kanalen iets meer permitteren.
Het duidelijkste voorbeeld is waarschijnlijk dat van de hele Kardashian clan. Zij promoten alles van kleren, sport- en lifestyle producten, tot zelfs ‘medische’ producten. Mensen zijn nieuwsgierig naar hun leven achter de schermen en daar profiteren zij gretig van. Al krijgen ze het soms ook wel eens aan de stok met hun kanalen, omdat ze ‘vergeten’ te vermelden dat hun content gesponsord wordt (verlies van authenticiteit) of omdat ze dubieuze producten promoten.
Maar het kan ook subtieler…
Laat jij je (on)bewust door sociale media verleiden?
(sjv) – Bron: Inc.com / Business Insider / The New York Times
24 november 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Welke fouten worden door de meeste bedrijven op social media gemaakt? Social media-expert Philippe De Puydt legt uit welke bedrijven (niet) goed bezig zijn.
Goed gebruikt, versterken sociale media je merk. Bij Deloitte worden sociale media volop gebruikt, voor marketing, rekrutering en interne communicatie.
Gekke bekken trekken op een militaire begraafplaats: één foto op Facebook volstond. De Amerikaanse Lindsey Stone kreeg tienduizenden haatmails ...
Steeds meer sollicitanten besnuffelen potentiële werkgevers via sociale media. Dat geeft alvast een eerste indruk van bedrijven waar ze willen solliciteren.
Wie gebruik maakt van een sociaal medium als LinkedIn om een netwerk te onderhouden, kan maar beter een foto gebruiken die het juiste imago uitstraalt.
Sollicitanten die weten wat ze willen, dat uitstralen én communiceren, hebben meer kans op een job. “Zo’n sterk merk zijn kan je leren.” Hoe pak je het aan?
1 op de 3 Belgische werknemers was vorig jaar geen enkele dag afwezig op het werk wegens ziekte. Maar hoe zit het met de overige werknemers?
Zit je zo’n beetje in te dommelen achter je computer? Heb je last van werkmoeheid? Tijd om je te herpakken! Met deze 5 tips moet het lukken …
Verstuur jij je werkmails als een pro of eerder als een amateur? Mailen als een baas: zo doe je het!