De ultieme do's en don'ts bij het geven van een presentatie
Maar weinig werknemers staan te popelen om een presentatie te geven. De volgende tips kunnen je alvast op de goede weg helpen wanneer je moet presenteren.
Een elevatorpitch - een soort verkooppresentatie - is een aantal standaardopeningszinnen waarin je vertelt wie je bent en wat je doet/deed, met vermelding van je sterke punten, verwezenlijkingen en doelen voor de toekomst. De ideale manier dus om tijdens het netwerken je kort voor te stellen.
Sta je liever niet met je mond vol tanden wanneer iemand die verschrikkelijke vraag "Stel jezelf eens kort voor" stelt? Neem dan een pen en papier (of je laptop) bij de hand en denk na over de volgende zaken …
1. Wie ben je?
Probeer met een algemene zin duidelijk te maken wie je bent en wat je doet (en waar je goed in bent). Maak duidelijk wat jij kan betekenen voor iemand.
2. Eigenschappen
Wat voor iemand ben je? Let je eerder op details, of kijk je liever naar het algemene plaatje? Ben je creatief? Gepassioneerd? Loyaal? Hardwerkend? Vindingrijk? Vrijgevig? Zorgzaam? Vind je het eerder moeilijk om je beste eigenschappen uit jezelf op te sommen, vraag dan hulp aan je familie en vrienden. Hoe zouden zij jou omschrijven?
3. Werkervaring
Maak duidelijk waar jij ervaring in hebt en dus in uitblinkt. Denk aan alle positieve dingen die je hebt verwezenlijkt tijdens je vorige jobs.
4. Naar wat ben je op zoek?
Naar welke job ben je op zoek of tot welke bedrijven zou je je graag richten? Het is belangrijk dat je tijdens het netwerken of een sollicitatiegesprek exact weet waarnaar je op zoek bent en dit ook duidelijk kan overbrengen aan je gesprekspartner.
Maak van bovenstaande elementen een samenhangend geheel en schrijf deze 'samenvatting' neer. Probeer je pitch luidop te zeggen en te herhalen (en herhalen, en herhalen, en herhalen) tot je het op een natuurlijke manier kan vertellen tegen iedereen die je toevallig tegenkomt. Kom gepassioneerd over en maak het persoonlijk (uiteraard niet té persoonlijk). En als het nog even kan, een vleugje humor kan nooit kwaad!
(nm)
11 september 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Maar weinig werknemers staan te popelen om een presentatie te geven. De volgende tips kunnen je alvast op de goede weg helpen wanneer je moet presenteren.
In alle (eerste) contacten is je visuele boodschap enorm belangrijk. Carrièrecoach Heidi Deblaere geeft tips voor een succesvolle presentatie van jezelf!
Personal branding zorgt voor een radicale ommekeer in je denken en maakt je meester van je eigen loopbaan. Aan het woord: carrièrecoach Katrin Van de Water.
Zeker als jobs schaars zijn, is het belangrijk jezelf tijdens een sollicitatiegesprek van je beste kant te tonen. Maar hoe doe je dat?
Profielen die zowel commercieel als technisch zijn, blijken hardnekkige knelpuntberoepen. Al lijkt de combinatie niet altijd evident...
Van gereedschap voor linkshandigen tot een beleid dat vrouwelijk leiderschap stimuleert: kleine en grote acties kunnen diversiteit en inclusie ondersteunen.
Voor de werkgever blijft het mobiliteitsvraagstuk vaak complex en niet eenduidig. Linde (Redopapers) en Pieter (Pleegzorg Oost-Vlaanderen) tonen elk vanuit hun ervaring aan waarom autodelen in de lift zit.
Wanda zet haar passie in voor het welzijn van Brusselaars: “Je maakt impact”
Sinds 1 april 2023 moet jij je als werknemer niet langer verantwoorden wanneer je na de werkuren niet meteen antwoordt op een mail of bericht van je werkgever.