Hoe je ideale job of een promotie scoren dankzij personal branding?
Iedereen heeft (onbewust) een imago. Laat het dus niet aan anderen over om jouw imago te bepalen. Neem het heft in eigen handen!
You never get a second chance to make a first impression. Een cliché, maar het klopt echt. Bedenk dus vooraf wat je over jezelf gaat vertellen en wat je precieze doel is. Oefen desnoods een elevator pitch in.
Een elevator pitch is een korte, mondelinge voorstelling van jezelf waarbij je jouw toegevoegde waarde en expertise prijsgeeft. Zo wek je de nieuwsgierigheid van je gesprekspartner op. Bovendien nodig je de andere uit om erop in te pikken.
Vraag vervolgens raak. Met het stellen van open vragen nodig je je gesprekspartner uit om te vertellen. Hierdoor blijft een gesprek goed lopen en verandert het minder snel in een ongestructureerd vragenvuur.
Bereid je grondig voor zodat je altijd een aantal onderwerpen waar je makkelijk over praat in je achterhoofd hebt. Het is immers belangrijk om vragen te stellen waarin je daadwerkelijk geïnteresseerd bent.
Je wint niets als jij alleen aan het woord blijft. In elk gesprek, zeker tijdens het netwerken, is het belangrijk om zowel te praten als actief te luisteren. Toon dus interesse in de ander. Zodat je elkaars behoeften leert kennen. Wie weet kom je een heleboel dingen te weten die nuttig voor je kunnen zijn.
Trouwens, wie alleen vertelt, maakt zichzelf niet populair. Stel vragen, reageer op feedback en moedig de ander aan om verder te spreken.
Vergeet niet te lachen, want netwerken is leuk! Er bestaat geen betere manier om op te vallen en onthouden te worden, dan met een goed gevoel voor humor. Humor is overigens een handige manier om het ijs te breken.
Vaak stellen mensen zich zodanig professioneel op, dat ze nauwelijks lachen. Daarmee laat je kansen liggen. Vertel eventueel een leuke anekdote over jezelf. Op die manier blijf je hen nog lang bij.
Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar weet je niet zo goed hoe je eraan moet beginnen? “Vraag dan om advies aan een aantal personen die er aardig en benaderbaar uitzien”, adviseert Annelies Quaegebeur, professionele loopbaancoach bij A-Lissome.
“Wat zouden zij doen in jouw geval en hoe zouden zij dat aanpakken? Hoe zouden zij op het event op zoek gaan naar de persoon die hen het snelst aan een passende nieuwe job kon helpen? Bedank hen daarna netjes voor hun advies en toon ook interesse in waarom zij op het netwerkevent aanwezig zijn. Achteraf kun je eventueel visitekaartjes met elkaar uitwisselen.”
Misschien ben je wel samen met een kennis of collega naar het netwerkevent gekomen. Zie je iemand op de bijeenkomst met wie je jouw gezelschap in contact wilt brengen? Stel ze dan aan elkaar voor. Het laat een goede indruk na en geeft jou de kans om je te excuseren en anderen te ontmoeten.
Praat met zoveel mogelijk verschillende aanwezigen, want: nieuwe mensen openen nieuwe mogelijkheden.
(mr)
Met dank aan loopbaancoach Annelies Quaegebeur voor de tips. Annelies Quaegebeur is oprichtster en bezielster van A-Lissome, een organisatie die gemotiveerde professionals begeleidt die op een of andere manier worstelen met hun (loop)baan.
24 januari 2020Iedereen heeft (onbewust) een imago. Laat het dus niet aan anderen over om jouw imago te bepalen. Neem het heft in eigen handen!
Wie jou niet kent, gaat af op een eerste indruk. En die wordt voor slechts 7% bepaald door wat je zegt. Deze tips gaan over de andere 93%.
Ben je een spraakwaterval of ben je juist aan de stille kant? Hoog tijd om je sociale vaardigheden bij te stellen!
Bedrijven kunnen behoorlijk onvoorspelbaar zijn en voor je het weet sta je op straat. Maar wie goed voorbereid is, heeft geen enkele reden om te panikeren. Hoe? Zo!
De tijd waarin je met een diploma een job kon “kopen” is ondertussen zo goed als voorbij. Wat telt dan wél op een sollicitatiegesprek?
Wie dacht dat enkel harde cijfers en resultaten zakenpartners over de streep halen, think again. Flirten blijkt immers een essentieel onderdeel van zakendoen.
Eigenlijk kan je bij het solliciteren zowat alles fout doen. We vatten op één pagina de meest gehoorde missers samen. Want een gewaarschuwd iemand ...
Konden we maar even teruggaan in de tijd om de jongere versie van onszelf wat advies te geven. Als je toen maar wist, wat je nu weet...
De beste manier om anderen te overtuigen, is proberen op dezelfde golflengte te komen met deze persoon. En daar bestaat een heel eenvoudige techniek voor…