Efficiënt vergaderen dankzij de 'Twee Pizza's-regel'
De 'Twee Pizza's'-regel van Jeff Bezos, oprichter en CEO van webwinkel Amazon.com, is volgens hem dé manier om efficiënt te vergaderen ...
De locaties zijn goed bereikbaar, de koffie zou er goed zijn en het restaurant is niet duur. Bovendien zou de wifiverbinding heel wat beter scoren dan bij McDonald’s, bijvoorbeeld.
Volgens de voorzitter van ZZP zijn er in sommige IKEA vestigingen zelfs communities ontstaan. Zo komen er bij IKEA in Haarlem maandelijks ondernemers bij elkaar voor ontbijtsessies over verschillende thema’s.
In België zien we dit nog niet zo gauw gebeuren, maar in Nederland kan het moeilijk zijn om in een AC-restaurant een tafel te vinden, omdat blijkbaar heel ondernemend Nederland er zit te vergaderen.
Enkele jaren geleden was het erg in om al staande vergaderingen te houden. Vandaag zijn ‘outdoor‘ vergaderplekken de nieuwe trend. Kunstlicht wordt ingeruild voor daglicht, droge aircolucht wordt vervangen door een fris briesje en dit alles in een groene oase.
Blijkbaar zou dit alles wonderen kunnen doen voor de creativiteit en motivatie van medewerkers. Hotelketen Crowne Plaza speelt op deze nieuwe trend in en biedt haar hotelgasten de mogelijkheid om in de buitenlucht te vergaderen. Wifi, meubilair en presentatiemiddelen worden ook buiten voorzien.
(tc)
Tim Christiaens is de oprichter van de Time Management Company en auteur van Win Tijd Op Jouw Manier. Hij is een expert in time management en coacht medewerkers in tijdsbeheer.
Heb je interesse om efficiënter te gaan werken? Schrijf je dan in voor de open opleiding. Lezers van Jobat ontvangen 10% korting.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De 'Twee Pizza's'-regel van Jeff Bezos, oprichter en CEO van webwinkel Amazon.com, is volgens hem dé manier om efficiënt te vergaderen ...
Tijdens vergaderingen heeft oogcontact een belangrijke functie. Wie is uitgesproken, zal de ander langer aankijken en daarbij knikken, de wenkbrauwen optrekken en het hoofd schuin houden.
Vaak wordt er op vergaderingen onnodig veel tijd verspild. Deze 10 ‘vergadermissers’ en tips om ze te voorkomen zijn alvast een stap in de goede richting.
Nadenken op kantoor is langzaam maar zeker een utopie geworden. Storende collega’s, e-mail en telefoons maken dit vaak niet gemakkelijk. Hoe zit dat bij jou?
We vroegen Joris Peeters (24) uit Borgerhout hoeveel hij verdient …
Hier zijn de vijf geheimen van een perfecte vergadering, eentje zonder onnodige deelnemers, waarin het doel in zo kort mogelijke tijd bereikt wordt.
'Mijnheer, kan u morgen om 15 uur bij ons op sollicitatiegesprek komen, in centrum Brussel?' - 'Neen, dat lukt niet. Ik werk in Antwerpen en heb het nogal druk morgen.'
Werkgevers moeten hun queeste richting werkgeluk laag per laag aanpakken. “Luister naar je medewerkers, zonder een oordeel over hen te vellen. Dat is veel belangrijker dan een zoveelste jaarlijks event.”
Met je wagen naar het werk karren is natuurlijk de minst duurzame vervoersoptie. Een elektrische variant maakt het traject een stuk duurzamer, maar welke opties zijn er nog?