Welkom bij Nationale Loterij, nieuwkomer!
In een nieuwe job zijn de eerste honderd dagen cruciaal. Bij de Nationale Loterij nemen ze de opvang van nieuwkomers ter harte ...
“We richten ons tot een grote hoeveelheid mensen die vrij regelmatig voor een bescheiden inzet spelen. Dat is de basis van wat we doen, want onze opdracht bestaat eruit het spel te kanaliseren. In die dynamiek is het mooie gevolg dat de bijdrage van de speler terugvloeit naar iedereen: naar de kleine en grote winnaars en naar verschillende maatschappelijke projecten. Onze boodschap moet eenvoudig zijn. Maar dan wel met een doordachte marketingmix.”
“De ingrediënten van onze marketing? Vergelijk het met het bakken van een cake. Haal er één ingrediënt uit, en de cake mislukt. Alle ingrediënten hebben een rol. Het start natuurlijk met aantrekkelijke producten. De elementen die maken dat het spel aantrekkelijk wordt voor de speler zijn divers: de winstkans, een snel stijgende jackpot, maar ook de ervaring van het spel: krassen, de spanning tot de trekking, online een e-game spelen, alleen of in groep spelen …”
Maar sterke producten zijn niet genoeg. “Klopt. We moeten ook bijzonder goede verhalen hebben die aanslaan bij de speler en zijn leefwereld. Bij EuroMillions is dat bijvoorbeeld ‘word schandalig rijk’.
De doorvertaling en aanpassing van het concept, de humor en de situaties aan de verschillende kanalen van het verhaal, nl. de saga van de EuroMillionair die een gewone jongen blijft, is belangrijk. Die claim wordt dus doorgetrokken in de hele communicatiestrategie omdat dit de herkenbaarheid ten goede komt.”
Die boodschappen moeten dan op het juiste moment via de juiste kanalen worden gebracht. “Tegenwoordig zitten we in een soort van ‘always on modus’. Elke dag zijn er trekkingen, Jackpots veranderen elke dag, en elke dag kan men krasspelletjes of e-games spelen. We moeten dus ook continu communiceren via verschillende kanalen. Het fijne aan ons team is dat de mix aan expertises ervoor zorgt dat we mooie resultaten behalen. Die mix is essentieel, want er komen steeds nieuwe communicatiekanalen, nieuwe mogelijkheden en nieuwe inzichten bij. Dat maakt onze campagnes complexer, maar ook doeltreffender.”
Ook de verkoopkanalen krijgen een nieuwe mix. “De speler krijgt nieuwe gewoontes en krantenwinkels sluiten, ook al vinden we dat niet leuk. Daarom werken we met meer touchpoints en een gespreide distributie. Warenhuizen, tankstations, festivals, tussendoor via je mobiel of thuis via je PC, enzovoort. De speler kiest waar hij kan spelen.”
“We zien dat mensen steeds meer online spelen. Vandaag halen we 14% van onze omzet uit onlinekanalen. Het is opmerkelijk dat 32% daarvan uit mobiele kanalen komt. We hebben zo’n 744.000 online accounts. Het kanaal heeft dus veel succes. Andere spelers houden dan weer van hun vertrouwde winkel. En meer en meer spelers kiezen meer dan één verkoopkanaal. Dat maakt dat we alle keuzes moeten respecteren.”
“We gebruiken data als we daardoor relevanter kunnen zijn voor de speler. Op dit ogenblik gebruiken we gegevens van onze online spelers om relevantere boodschappen te sturen, maar ook om de online gebruikerservaring te verbeteren. Daarbij houden we optimaal rekening met de privacy. We zijn ook stappen aan het zetten om de speler in de winkel veel beter te kennen. Zo kunnen we onze boodschappen ook aanpassen aan bijvoorbeeld zijn productvoorkeur. We doen dat bij onze emails waardoor we veel minder emails naar buiten moeten sturen en toch betere resultaten boeken. Elke optimalisatie, hoe klein die ook is, vertaalt zich in concrete resultaten. Dat maakt het zeer concreet én motiverend.”
“Binnen onze onderneming zijn we altijd op zoek naar nieuwe expertises, om al die puzzelstukken in elkaar te doen klikken. Een variatie aan talent komt aan bod: strategen, organisatoren, digitale experten, creatievelingen, mensen die diep gaan en mensen die het geheel overzien. En als je dan nog eens graag in team samenwerkt om iets te realiseren waarbij de speler altijd centraal staat, dan komt het helemaal goed.”
(as)
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
In een nieuwe job zijn de eerste honderd dagen cruciaal. Bij de Nationale Loterij nemen ze de opvang van nieuwkomers ter harte ...
Het invoeren van een zogenaamd rollenmodel maakt deel uit van een opmerkelijke cultuuromwenteling bij de Nationale Loterij. Sofie Nolmans vertelt ...
Kevin Vanbelle en Wim Schoolmeesters bedenken en ontwikkelen de kansspelen van de Nationale Loterij. Geen alledaagse job ...
Hij staat vier jaar aan het roer van de Nationale Loterij. Met CEO Jannie Haek praten we over zijn parcours, de uitdagingen, concurrentie enzovoort.
De Nationale Loterij richtte zich historisch gezien vooral op de verkoop via krantenwinkels. Vandaag moet de organisatie veel breder gaan in haar distributie.
De buitenwereld kent de Nationale Loterij vooral van ‘de Lotto’, en mogelijk ook van de vele goede doelen die ze steunt. Als organisatie zet ze zelf heel erg in op duurzaamheid en verbondenheid.
Vincent en Bjorn vertellen over de digitale innovatie in het Belgische notariaat.
Steeds meer Belgen hebben een diploma hoger onderwijs. Dat blijkt uit recente cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel.
Bij hr-dienstverlener Liantis hebben salesmedewerkers Tamara en Jens één doel: een meerwaarde betekenen.