Distributie Nationale Loterij: ’Wees aanwezig waar de consument je verwacht’
De Nationale Loterij richtte zich historisch gezien vooral op de verkoop via krantenwinkels. Vandaag moet de organisatie veel breder gaan in haar distributie.
We spreken met Audrey Bettens, verantwoordelijk voor Responsible Gaming Management en met Daniëlla Van Reeth, die instaat voor het Quality Assurance & Information Security Management.
“Ik ben verantwoordelijk voor informatiebeveiliging in de ruime zin van het woord”, aldus Daniëlla. “Het gaat om het beschermen van de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van informatie. Als speler moet je gerust kunnen zijn en vertrouwen hebben binnen de spelomgeving. Een trekking moet bijvoorbeeld volstrekt onpartijdig zijn en transparant verlopen.
Daarom maken we de trekkingen publiek en zorgen we ervoor dat alles onder toezicht van een gerechtsdeurwaarder gebeurt.”
Om de informatiebeveiliging bij de Nationale Loterij kracht bij te zetten, wordt haar beleid afgetoetst aan algemeen geldende internationale standaarden. “We zijn in 2004 gestart met de WLA-certificatie. Dat is de certificatie van de World Lottery Association”, vertelt Daniëlla.
“Dat was niet toevallig met de start van EuroMillions: alle 10 deelnemende landen moesten uniform zijn en strenge normen hanteren. Om WLA gecertificeerd te kunnen worden, moet je voldoen aan 137 controlepunten en ook de ISO 27001 certificatie is verplicht. ISO 27001 is een internationale standaard en de basis van ons informatieveiligheidssysteem, met nog eens 114 controlepunten. Met deze hoog kwalitatieve dienstverlening onderscheiden we ons van de concurrenten.”
“Het universum van het betaald spel is een zeer specifieke sector. Daarom heeft de overheid ons een specifieke opdracht gegeven om deze markt op een gerichte ma- nier te kanaliseren”, vertelt Audrey. “Dat doen we door sociaal verantwoord spelplezier te bieden aan een grote groep mensen. Maar dan wel volgens de regels van het verantwoord spel. Dat betekent ook dat we de striktste regels hanteren op het vlak van bescherming van consumenten.”
Verantwoord spel pakken we aan als een samenspel van maatregelen om consumenten te beschermen en risico’s te beperken. “Daarbij gaan we voornamelijk preventief tewerk”, aldus Audrey. “Als we minderjarigen willen beschermen – die hebben trouwens een volstrekt speelverbod – dan moeten we ook onze verkooppunten maximaal informeren en sensibiliseren. Aanvullend houden we regelmatig steekproeven via mystery shopping, om te peilen of de regels worden nageleefd. Ook blijft de dialoog met al onze stakeholders zeer belangrijk. Het accent op het verantwoord spel start al bij de ontwikkeling van nieuwe spelen, waarbij we telkens de maatschappelijke impact inschatten en maatregelen nemen om risico’s te beperken. Zo hanteren we speellimieten om onverantwoord spelgedrag te vermijden”.
“We kunnen geen verantwoord spel bieden als er geen veiligheid is”, weet Daniëlla. “Denk maar aan e-lotto, het internetplatform waar we onze spelen aanbieden. Daar kunnen enkel meerderjarigen op terecht en de identificatie via een rijksregisternummer is vereist.
Daarnaast hebben spelers ook een aparte spelrekening, waarop ze geld kunnen opladen. Ze spelen met strikte limieten. Want we willen dat spelen plezierig blijft en veilig is voor allen.”
“In elke functie bij de Nationale Loterij zit een sterke maatschappelijke relevantie”, aldus Audrey. “In alle functieomschrijvingen worden verantwoord spel en veiligheid beschreven. Het zit gewoon in de kern van onze organisatie. En we merken dat het intussen in onze cultuur is ingebakken.”
“Iedereen vindt deze aspecten belangrijk. Alle medewerkers zijn mee ambassadeurs. De medewerkers weten ook dat verantwoord spel en veiligheid geen rem zijn, maar juist een kracht die ons voortstuwt zowel bedrijfseconomisch als sociaal-maatschappelijk. En daar mogen we best fier op zijn.”
(as)
De Nationale Loterij richtte zich historisch gezien vooral op de verkoop via krantenwinkels. Vandaag moet de organisatie veel breder gaan in haar distributie.
Kevin Vanbelle en Wim Schoolmeesters bedenken en ontwikkelen de kansspelen van de Nationale Loterij. Geen alledaagse job ...
Terwijl de meeste twintigers amper een volle maand rondkomen, is Alexandra de jongste miljardair ter wereld. Hoeveel ze op haar bankrekening heeft staan?
Hij staat vier jaar aan het roer van de Nationale Loterij. Met CEO Jannie Haek praten we over zijn parcours, de uitdagingen, concurrentie enzovoort.
In een nieuwe job zijn de eerste honderd dagen cruciaal. Bij de Nationale Loterij nemen ze de opvang van nieuwkomers ter harte ...
Het invoeren van een zogenaamd rollenmodel maakt deel uit van een opmerkelijke cultuuromwenteling bij de Nationale Loterij. Sofie Nolmans vertelt ...
Gemotiveerd raken in en voor je werk, blijkt niet zo vanzelfsprekend. Een van de verklaringen hiervoor is dat er diverse vormen van motivatie zijn die niet allemaal even goed zijn.
Katrien vertelt over haar job als kantoordirectrice bij KBC Brussels.
Je hebt gesolliciteerd voor de ideale job maar uiteindelijk ontvang je toch die afwijzing. Wat kun je doen zodat je volgende keer wél door de selectie komt?