Kinderen van 5 jaar warm maken voor technische job
Jongeren die later een technische job willen uitvoeren: het blijft zoeken als naar een speld in een hooiberg. Waar zit de 'goesting'?
Teamgeest, probleemoplossend vermogen, technisch inzicht, fysieke présence, plantrekkerij, mondigheid of doorzettingsvermogen: het zijn kenmerken die werkgevers graag terugzien in het profiel van de kandidaten die zich voor een job aanmelden. Allemaal soft skills waar nogal eens met heimwee op wordt teruggekeken door de oudere generatie. ‘De jeugd van tegenwoordig’ zou te verknocht zijn aan digitale instrumenten om een ruime actieradius in persoonsgebonden vaardigheden te ontwikkelen. Wat de rekruteerders twee keuzes laat: ofwel het takenpakket en de verwachtingen aanpassen aan de nieuwe soort werknemers, ofwel trachten om in een vroeg stadium de soft skills van jongeren bij te spijkeren.
Dat laatste is wat Befrako uit Zonhoven wil doen. De Belgische verdeler van Singer-naaimachines is een project gestart waarbij leerlingen uit het basisonderwijs leren naaien, breien en haken. “Het is nog niet zo lang geleden dat handwerk tot het standaard lespakket op school behoorde”, zegt Koen Evers, bestuurder van Befrako.
“Het uitgangspunt is altijd geweest dat hiermee noodzakelijke basisvaardigheden werden aangeleerd. Vandaag moeten jongeren buiten de school op zoek naar alternatieven hiervoor. Nochtans kunnen ze die handigheid goed gebruiken, niet alleen in hun toekomstige job, maar ook in het dagelijkse leven. Een knoop aannaaien moeten we allemaal wel eens doen, niet?”
En dus krijgen jongeren in de basisschool nu het project ‘Omdat naaien cool is’ voorgeschoteld. “Door hen kennis te laten maken met handwerk merken we dat voor velen een nieuwe en vooral creatieve wereld opengaat”, aldus nog Koen Evers.
“Ze tonen zelf initiatief en ontwikkelen ondernemende vaardigheden. Voor ons het beste bewijs dat deze aanpak vruchten afwerpt.” Het concept is eenvoudig. De naaisters van Befrako komen naar de school en voorzien de kinderen van alle materialen. Samen met de leerkrachten wordt de inhoud van de lessen besproken.
In basisschool Het Windekind in Zonhoven, dat de primeur van het project kreeg, wordt positief gereageerd. “Zowel het vierde, vijfde als zesde leerjaar schreven zich in voor de naai‐initiatie”, zegt Carla Bessemans, waarnemend directrice.
“De kinderen waren laaiend enthousiast. Naaien bevordert bovendien de fijne motoriek en de hand‐ en oogcoördinatie van kinderen. Iets waar vandaag de dag, in onze digitale wereld, vaak té weinig tijd kan aan besteed worden.”
(kme)
20 april 2017Jongeren die later een technische job willen uitvoeren: het blijft zoeken als naar een speld in een hooiberg. Waar zit de 'goesting'?
98% van de vijfjarigen kan als een genie bestempeld worden op het vlak van creativiteit en innovatie. Bij volwassenen is dat slechts 2%. Waar loopt het mis?
Al eens proberen werken met je kind(eren) in de buurt? Mission impossible of toch haalbaar? Wij geven alvast 12 tips om de dag productief door te komen.
We willen allemaal dat onze kinderen succesvol worden. Hoe kan je hen als ouder hierin stimuleren?
Heb je het soms ook gehad met headhunters die jou benaderen met een interessante jobaanbieding, zélfs als je al een job hebt? Zeg toch maar niet meteen “nee”…
Je hebt je diploma op zak. Dat betekent het begin van een verdiende vakantie. Maar hoe zit het als je bent afgestudeerd? Mag je dan nog werken als jobstudent?
Bijklussen "in het zwart" behoort sinds de flexi-job tot het verleden. Wie kan het doen? Waar moet je rekening mee houden? En is bruto werkelijk netto?
Sta je aan de start van je carrière of wil je je loopbaan een nieuwe wending geven? Mogelijk is werken in chemie, kunststoffen, farma en biotech een goed idee.