Hoe worden medewerkers gelukkig op de werkvloer?
Het geluk van medewerkers is cruciaal voor het succes van organisaties. Daarom: deze 5 handige tips voor je baas...
Een medewerker kan wel netjes de gevraagde taken uitvoeren omdat de baas dat zo wil of omdat er een beloning aan vast hangt. Maar is de medewerker dan wel écht gemotiveerd? In dat geval komt de motivatie zeker niet van binnenuit.
Eigenlijk zijn er 2 vormen van motivatie:
Extrinsieke motivatie ontstaat vanuit een externe impuls of bron. Bijvoorbeeld het vooruitzicht op een bonus of angst voor een negatieve beoordeling.
Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie vanuit de persoon zelf. Deze handelt niet om een externe beloning te bemachtigen of een sanctie te ontkomen, maar vanwege een innerlijke drijfveer zoals leergierigheid, zelfvoldoening, plezier in de job, persoonlijke groei, enz...
Uiteraard is het veel sterker wanneer motivatie vanuit de medewerker zelf komt. Die persoonlijke gedrevenheid, daar gaat het dus om. En toch focussen veel bedrijven en managers vooral op externe motivatiefactoren zoals verloning, extra voordelen, bonussen en ja zelfs sancties of dreigingen.
Hoe zorg je er als manager nu voor dat mensen uit zichzelf gemotiveerd raken? Eigenlijk is dit is vrij eenvoudig: door in te spelen op de voornaamste behoeften van elke medewerker.
En dat zijn: zelfontplooiing, erkenning en waardering, jobinhoud, sociale interactie, jobzekerheid en de arbeidsvoorwaarden (verloning en dergelijke). Lees ook: 5 kenmerken van een tevreden werknemer
Denk eraan dat medewerkers zich op verschillende niveaus kunnen bevinden. De ene medewerker zal je dus wellicht anders moeten aanpakken dan de andere.
Belangrijke voorwaarde is ook de mate van autonomie waarover een medewerker beschikt. Des te meer vrijheid, des te meer de intrinsieke motivatie kans krijgt zich te manifesteren. Hoe meer keuzes iemand zelf kan maken in de job, hoe meer iemand zelf oplossingen kan bedenken en aandragen, hoe meer verantwoordelijkheid deze persoon zal nemen. En hoe meer voldoening deze medewerker uit zijn job haalt.
Het komt er op aan om van iedere medewerker te achterhalen wat hem of haar motiveert en hun drijfveren te koppelen aan hun taken binnen het project.
(lb) - Meer info: www.expertacademy.be
17 september 2019Het geluk van medewerkers is cruciaal voor het succes van organisaties. Daarom: deze 5 handige tips voor je baas...
Heb je het gevoel dat je nooit voldoet aan álle eisen die je leest in een jobomschrijving? Geen zorgen, elke werkgever zoekt verder dan dat.
Heb je een baas die destructief communiceert? Of een collega die je gezag ondermijnt? Dat zorgt voor een negatieve sfeer én flink wat frustraties. De oplossing?
Niet alleen tussen mensen, maar ook met een werkgever bestaat er zoiets als een match, mogelijk zelfs een perfect match...
“Een bedrijf is geen democratie”, zo hoor je weleens. Of ook: “Iemand moet de baas zijn.” Toch is inspraak wenselijk. Ann, Sandra en Boudewijn aan het woord!
Niet iedereen maakt even snel vrienden en al zeker niet op het werk. Heb je een duwtje in de rug nodig? Dan helpen deze tips je op weg.
Bedrijven doen er goed aan om te investeren in talentmanagement. Veel bedrijven hebben het moeilijk om de juiste persoon op de juiste plaats te krijgen.
Pas afgestudeerd? Dan wil je wellicht héél graag weten welk salaris je mag verwachten in je eerste job binnen de meest courante business support functies.
Tijdens een sollicitatie mag een werkgever niet meer persoonsgegevens over jou verzamelen dan nodig. Maar wat betekent dat concreet?