En wat zijn jouw mad skills?
De hard en soft skills, die kennen we al. Maar intussen zijn ook de mad skills aan een opmars bezig. Een trend die uit Silicon Valley komt overwaaien...
Dat een goede sfeer op het werk een fijnere werkomgeving creëert, spreekt voor zich. “Wetenschappelijk gezien is het heel belangrijk voor ons om het gevoel te hebben om verbonden te zijn met anderen”, aldus Van den Broeck. Het zit als mens in onze natuur om overal op zoek te gaan naar dat gevoel van verbondenheid en acceptatie.
Hou je collega's te vriend: 5 tips
De bevestiging dat we gehoord en gezien worden, is dus ook op het werk een belangrijke vereiste om je goed te voelen. Weten dat je bij collega’s terechtkunt, volstaat om de sfeer op je job aangenaam te houden. De connectie met je collega’s blijft vaak oppervlakkig, maar dat is geen probleem. “De band met je medewerkers moet niet even diep zijn als die met je familie, je beste vrienden of je partner”, zegt professor Anja Van den Broeck.
Probeer te vermijden dat je alleen weet wat iemands e-mailadres of telefoonnummer is of hoe je hem/haar/hun kunt bereiken via Teams. Leer elkaar ook buiten het werk kennen zonder je grenzen te overschrijden. Het is niet gemakkelijk om de gulden middenweg te vinden tussen je diepste geheimen vertellen en alleen iemands contactgegevens kennen. Maar het is wel de beste weg.
Ontdek: 15 bewezen tips om vrienden te maken op je werk
Het meest voorkomende antwoord op deze vraag is teambuildings. Dat klopt voor een deel, teambuildings kunnen inderdaad helpen om je werknemers te laten connecteren. Maar het is verre van genoeg. Een teambuilding is één dag waarop het welzijn en de verbondenheid tussen de werkgever en de werknemers centraal staat. “Het is belangrijk om altijd die plaats te maken voor positieve relaties op de werkvloer. Een slechte sfeer zorgt ervoor dat je minder goed presteert”, legt Van den Broeck uit.
Lees ook: De comeback van de teambuilding
Laat werknemers niet verdrinken in opdrachten, want om de connectie te kunnen maken met anderen heb je zelf ruimte nodig. Door te veel werk mis je de kleine momenten, zoals samen middageten, koffiedrinken of even een luchtje scheppen. Dat zijn ideale gelegenheden om je collega’s beter te leren kennen. “Investeer in een goede koffiemachine, zo breng je mensen samen”, benadrukt professor Anja Van den Broeck. Mensen die gefrustreerd raken door hun werk uiten die frustratie gemakkelijker tegenover hun collega’s, wat op zijn beurt een negatieve sfeer veroorzaakt.
De beste manier om samenwerking en teamgevoel te stimuleren, is ervoor te zorgen dat mensen tijd en ruimte hebben om er inderdaad te zijn voor collega’s. Zet in op duidelijke en laagdrempelige communicatie en stimuleer die kleine momenten van samenzijn. Zo begrijpen collega’s elkaar beter, ook als het eens wat minder gaat.
CHECK: Deze 3 zaken bepalen de kracht van je team
(Nette De Schrijver) - Bron: Go for happy! Magazine
24 december 2023De hard en soft skills, die kennen we al. Maar intussen zijn ook de mad skills aan een opmars bezig. Een trend die uit Silicon Valley komt overwaaien...
Je eenzaam voelen op het werk kan een flinke impact hebben op je prestaties en je gezondheid. Hoe zorg je ervoor dat je kan verbinden met collega's en écht deel uit kan maken van het team?
Heb jij al eens voor een vriend gewerkt? Samen aan projecten werken kan best leuk zijn toch? Zeker. Maar wees je ook bewust van de valkuilen.
Contraproductief werkgedrag kent vele maten en vormen. Van roddels en ongepast moppen tot een ronduit toxische werkattitude. Hoe herken je het?
Het ontslag van een collega kan ook voor jou een onzekere wake-up call zijn… Zit je zélf nog wel op de juiste plek? Doe je je job écht nog graag?
Voor wie de eerste lentezon niet genoeg is om vrolijk door het leven te dartelen, hebben we enkele tips om terug lekker in z’n vel te zitten.
De meeste jobs zijn noch extreem verschrikkelijk noch duidelijk ‘amazing’ waardoor we soms niet weten wat te doen. Hoe weet je dat jouw job de moeite is?
Bla bla bla. Zijn dit de woorden die spontaan in jou opkomen wanneer je tijdens de pauze met je collega’s praat? Met deze tips pak je smalltalk aan als een pro…
Heb je het zo hard gehad met je job dat je met slaande deuren bent vertrokken? Je gedrag hoeft niet per se een negatieve impact te hebben op je carrière...