1 op de 10 bedrijfswagens niet gebruikt voor woon-werkverkeer
Dat is een opvallende vaststelling. Te meer dat het aantal werknemers met een bedrijfswagen die ook privé mag gebruikt worden, de voorbije 5 jaar met 50% is gestegen.
Elk jaar berekent de FOD Mobiliteit het aantal kilometers dat we met z’n allen afleggen. Uit die cijfers blijkt dat “salariswagens”, de bedrijfswagens die ook voor privédoeleinden worden gebruikt, jaarlijks gemiddeld 28.094 kilometer rijden. Omgerekend legt de gemiddelde bedrijfswagen in ons land dus 77 kilometer per dag af.
Die afstand vormt geen probleem voor de elektrische auto’s die vandaag op de markt zijn. De populairste elektrische auto in ons land, de Nissan Leaf, heeft in de praktijk een rijbereik van zo’n 230 tot 240 kilometer. Daarmee kun je dus perfect dagelijks pendelen en er ’s avonds nog een rit naar de supermarkt en de naschoolse activiteiten van de kinderen bovenop doen.
Naast het rijbereik zijn er nog twee andere factoren die je wellicht tegenhouden om voor een elektrische bedrijfswagen te kiezen: de aankoopprijs en de laadmogelijkheden. De aankoopprijs is uiteraard voor het leasingbedrijf of je werkgever, maar krijg je wel doorgerekend in het “voordeel alle aard”. Dat houdt onder meer rekening met de catalogusprijs van de auto (die bij een elektrische auto hoger ligt dan bij een gelijkaardige auto met klassieke motor) en met de CO2-uitstoot (die bij een elektrische auto op papier 0 bedraagt). Daardoor is een elektrische auto financieel vaak interessanter dan een berline op klassieke brandstof.
Voor de laadmogelijkheden check je best met je werkgever wat de afspraken zijn. Is er een laadpunt op de parking van het werk? Krijg je een laadkaart in plaats van een tankkaart? In het ideale geval kun je zowel op het werk als thuis makkelijk opladen. Reken niet teveel op publieke laadpunten: mobiliteitsorganisatie VAB becijferde recent dat je daar vaak meer betaalt voor een laadbeurt van 100 kilometer dan voor een tankbeurt van 100 kilometer.
Moet je in 2019 dus een elektrische bedrijfswagen overwegen? “Overwegen zeker”, zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van de Belgische automobielfederatie Febiac. “Maar elektrisch rijden is nog niet voor iedereen haalbaar: niet iedereen heeft de laadmogelijkheden en voor sommige werknemers blijft het budget te hoog.” Werknemers en werkgevers moeten zeker de oefening voor zichzelf maken: “Vandaag zijn er alleszins meer mensen dan gedacht die elektrisch kunnen rijden.”
Op zoek naar een nieuwe wagen, maar kom je liever je luie stoel niet uit? Dat kan! Op Vroom.be kan je virtueel rondlopen op het Autosalon 2019. Hé, je kan zelfs ín verschillende modellen plaatsnemen, om zo ook de binnenkant te bewonderen! Waar wacht je nog op?
(wb) - Bron: Vroom.be
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Dat is een opvallende vaststelling. Te meer dat het aantal werknemers met een bedrijfswagen die ook privé mag gebruikt worden, de voorbije 5 jaar met 50% is gestegen.
Rij jij met een dieselbedrijfswagen? Hou er dan rekening mee dat dat vanaf dit jaar iets duurder wordt. Een woordje uitleg ...
Twintigers willen een job dicht bij huis én een bedrijfswagen, en steeds meer onder hen halen hun slag thuis.
Je bedrijfswagen inwisselen tegen een bedrag in cash? Dergelijke nieuwe initiatieven worden voorlopig niet erg enthousiast onthaald.
Ben je toe aan een nieuwe bedrijfswagen, en zegt een milieuvriendelijk model je wel iets? Dan kan een plug-in hybride wagen voor jou de oplossing zijn.
Of je nu wel of niet je droomjob uitoefent: het kan nooit kwaad om af en toe eens te reflecteren en je loopbaan grondig onder de loep te nemen...
Een werkuur is het duurst in de elektriciteits- en gassector en het goedkoopst in de horeca. Arbeidskosten liggen ook hoger in grote bedrijven.
De hard en soft skills, die kennen we al. Maar intussen zijn ook de mad skills aan een opmars bezig. Een trend die uit Silicon Valley komt overwaaien...
Of je belastingen moet betalen op je reiskostenvergoeding, hangt af van je keuze van transport, van en naar het werk ...