Bekijk jij ook je loopbaan na COVID-19?
Door de maandenlange coronacrisis hebben heel wat werknemers nagedacht over wat ze nu eigenlijk belangrijk vinden qua werk en loopbaan. Hoe zit dat bij jou?
Om zaakvoerders en HR-medewerkers van KMO’s te versterken, organiseert Hogeschool PXL een postgraduaat. Ervaren docenten uit de dagelijkse praktijk brengen moderne principes bij over rekrutering, welzijn op het werk, verloning, juridische aspecten van HR, enzovoort. Na een intensief traject hebben de eerste cursisten van deze opleiding zopas hun eindwerk ingediend en het diploma op zak gestoken.
Eén van hen is Nele Seys, die in 2018 het bedrijf Plug.In Office oprichtte en in ongeveer een jaar tijd, 7 medewerkers wist aan te trekken. Haar eindproef viel op bij de coördinator van het postgraduaat, niet in het minst door de moderne visie die Nele Seys op het HR-beleid hanteert.
“Nele toont aan dat het perfect mogelijk is om in enkele jaren tijd een KMO op te starten, die te laten groeien door kwaliteitsvol werk af te leveren, en tezelfdertijd een HR-beleid te voeren dat perfect rekening houdt met de noden, wensen en vooral het welzijn van het eigen personeel”, zegt Johan Vandersmissen van Hogeschool PXL.
De alumnus van het postgraduaat is blij met de lofbetuigingen. “Mijn belangrijkste HR-doelstelling is dat iedereen binnen mijn team zich goed voelt en elke dag met de glimlach opstaat om te gaan werken”, zegt ze.
“Ik wil dat iedereen zich nuttig voelt en voldoening haalt uit zijn job bij Plug.In Office. Daar probeer ik zelf het kader voor te scheppen. Volgens mij kan dat alleen waargemaakt worden als er al bij de aanwerving van nieuwe medewerkers aandacht wordt besteed aan hun noden en verwachtingen. Het is belangrijk om mee te gaan met de tijd en potentiële nieuwe werknemers datgene aan te bieden waar ze echt naar op zoek zijn. En dit achteraf ook waar te maken.”
Plug.In Office laat daarom veel vrijheid aan de medewerkers. “Bij ons kunnen ze kiezen wanneer ze willen werken en hoeveel uur. Ze bepalen ook hun eigen statuut. Zo zetten we zeer sterk in op de realisatie van een goede work-life balance.”
Nog een parameter bij de aanwerving is de match met de toekomstige klanten. “Onze dienstverlening is de administratieve ondersteuning bij de klant zelf, dus moet er ook daar een click mee zijn.” Eens de werknemer wordt aangeworven, wil Nele dat de collega zich goed blijft voelen in de organisatie en zich verder kan ontwikkelen. “Daarom geloven we in feedback, onderlinge communicatie, inspraak en kennisdeling”, zegt ze.
“Hiervoor organiseren we op regelmatige tijdstippen teamvergaderingen en zogenaamde Plug.In Koffies, die ook wel eens kunnen uitgroeien tot Plug.In Lunches. De Whatsapp-groep waar alle personeelsleden bij aangesloten zijn, draagt hier zeker toe bij. En we hebben de Fucked-up Fridays gelanceerd. Dit zijn dagen waarbij de werknemers bijna verplicht worden om te klagen en te vertellen wat er allemaal niet goed loopt. Op basis hiervan kunnen de andere collega’s feedback en tips geven. Dat is ook een vorm van kennisdeling die tot doel heeft de organisatie beter te maken en elk individu zich te laten ontwikkelen.”
Nele Seys is voorstander van veel inspraak te geven aan alle medewerkers. “Zo worden de missie en visie van de organisatie en de SWOT-analyse van de huidige werking altijd uitgevoerd met de intensieve medewerking van het personeel. Het is een proces dat evolueert. Plug.In Office is ondertussen terecht gekomen in de fase van scale-up, wat heel wat nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Zo hebben we op dit moment nog een vlakke structuur, maar wanneer de organisatie blijft groeien, zal er moeten nagedacht worden over de invoering van tussenniveaus. Dat bekijken we als nieuwe kansen voor mensen die de ambitie hebben om door te groeien. En wie weet, is de volgende stap de invoering van een flexibele verloning.”
Tot slot kaatst Nele Seys de bal van de complimenten terug naar het postgraduaat aan de Hogeschool PXL. “Deze opleiding heeft een duidelijke meerwaarde om een coherent, efficiënt en modern HR-beleid te voeren”, zegt ze. “Het HR-landschap is permanent in verandering, en wie gewapend wil zijn in de strijd om het beste talent, moet zich op dat vlak permanent bijscholen. Anders is het onmogelijk om de juiste mensen aan boord te halen en de toppers te behouden. En laat dat nu net het verschil maken in economisch uitdagende tijden…”
(Kurt Meers)
20 augustus 2020Door de maandenlange coronacrisis hebben heel wat werknemers nagedacht over wat ze nu eigenlijk belangrijk vinden qua werk en loopbaan. Hoe zit dat bij jou?
Gezonde en gelukkige medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal voor een organisatie. Ziehier de pijlers voor een proactief wellbeingbeleid.
Het is erg belangrijker om je werk te kunnen doen op een plek waar je je helemaal thuis voelt. Alleen dan kun je het beste van jezelf geven.
Hoeveel verdien je gemiddeld in de hr-sector? Het Jobat Salariskompas kent het antwoord.
Het leven is één grote leerschool en die school is wel degelijk cool. Levenslang leren is een must, maar hoe hou je dat levenslang vol?
We vroegen aan Tom van den Borne (25) uit Antwerpen hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Wat doet een HR Generalist precies? Welke skills heeft hij/zij nodig? En welk loon mag hij/zij verwachten? Een overzicht...
Je kunt van carrière veranderen. Maar wat Thomas Luyckx doet, is bijzonder. Hij was vertaler en werd... software engineer.
Je werkplek heeft een flinke impact op je welzijn. Maar je kan die werksetting voor een groot stuk zélf vormgeven om je gezondheid in eigen handen te nemen.