Het loon van een buschauffeur bij MIVB: 1.900 euro netto
We vroegen Michael Van Loock (43) uit Sint-Stevens-Woluwe wat hij doet en hoeveel hij verdient...
Als burgerlijk ingenieur bouwkunde met een postgraduaat bedrijfsbeheer was Jan De Ridder vanuit het studiebureau TUC Rail betrokken bij de ontwikkeling van de HST in België. In 2005 stapte hij over naar Wavin, een leverancier voor de bouwsector, als verantwoordelijke voor de studiedienst en de commerciële binnendienst in België. Zes jaar later startte hij als manager bij de studiedienst Spoor van de MIVB, een afdeling met 27 medewerkers. “Voor mij was dit een onbekende omgeving maar tijdens de selectieprocedure en na gesprekken met diverse personen raakte ik al snel onder de indruk van het potentieel van de MIVB.”
Als Head of Competence Center Studies Network is Jan De Ridder mee verantwoordelijk voor alle studies van spoorprojecten. “Een studie bekijken wij vanuit een ruime context. Het gaat niet alleen om het ontwerp van sporen maar ook de ganse wegenis eromheen met de nodige aandacht voor de slijtage van de sporen en veiligheidsrisico’s.”
Een tweede cel binnen de afdeling houdt zich bezig met ‘speciale technieken’, het gaat om alle prefab materialen die gebruikt worden voor de spooraanleg. “We nemen daarbij de productie en levering voor onze rekening en voeren studies uit gericht op het verminderen van trillingen en geluid. Een derde cel betreft de projecten bovenleidingen waarvan zowel studie, levering als uitvoering deel uitmaken.”
Jan De Ridder is gepassioneerd door zijn job omwille van de vele contacten en inhoudelijke aspecten. “Soms heb ik op een dag acht vergaderingen met zowel interne klanten, gemeenten, gewest, enz. Daarnaast heb ik regelmatig overleg met mijn eigen medewerkers rond technische of organisatorische problemen. Voorts stel ik investeringsbudgetten op zowel voor de korte als de lange termijn.”
Een heel belangrijk issue is de vervanging van de sporen. “Sporen hebben een gemiddelde levensduur van 25 jaar. Met 300 km enkelspoor voor de tramlijnen moet er dus ieder jaar 12,5 km spoor worden vervangen. De impact hiervan is niet te onderschatten zowel wat betreft exploitatieonderbrekingen als mobiliteitsproblemen.”
Openbaar vervoer is een cruciale mobiliteitsfactor in Brussel en het belang ervan zal alleen maar toenemen. “Daarom vind ik het aangenaam om te werken aan projecten met een maatschappelijk nut. Ik draag graag mijn steentje bij om de kwaliteit van de mobiliteit in Brussel te versterken zowel op het vlak van onderhoud als de uitbreiding van het net. Speciale projecten zoals de modernisering van de metro maken het werk extra boeiend, door automatisatie zullen we de frequentie en de capaciteit van de metro kunnen verhogen.”
Jan De Ridder ervaart de MIVB als een fijne werkgever. “Er wordt veel aandacht besteed aan het menselijke aspect. Dat heeft onder meer te maken met flexibiliteit, aandacht voor de combinatie werk/privé, met de mogelijkheid tot thuiswerk voor een aantal profielen, met een groot aantal vakantiedagen en een competitief verloningspakket.”
Hoe profileert de MIVB zich naar de buitenwereld? “Op alle vlakken is de organisatie volop in beweging. Met moderne mediacampagnes zoeken we naar nieuwe medewerkers, communiceren we over onze werven, zijn we actief op sociale media, enz.” Onder meer door de vergrijzing alsook de uitbreiding van het net en het grootste aantal werven opent de MIVB jaarlijks zo’n 800 vacatures.
“We zijn steeds op zoek naar technische profielen en verwelkomen daarbij graag vrouwen. Wie interesse en ambitie heeft in een boeiende job bij de MIVB nodigen wij van harte uit op onze jobdag op 24/1/2019. We kijken zowel uit naar technische bachelors, IT-ers en ingenieurs,” besluit Jan De Ridder.
(wv) - Foto: (bdw) - Meer info: https://jobs.stib-mivb.be
18 juli 2016We vroegen Michael Van Loock (43) uit Sint-Stevens-Woluwe wat hij doet en hoeveel hij verdient...
We vroegen aan Koen uit Hallaar wat zijn job inhoudt en hoeveel hij verdient.
We vroegen aan Beverly Verlaine (26) uit Schaarbeek wat haar job inhoudt en hoeveel zij verdient...
De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) staat voor enorme uitdagingen met onder meer de modernisering van de metro.
Om je carrière een duwtje in de rug te geven, ga je het best aan de slag bij een andere werkgever, zo klinkt het weleens. Onterecht, blijkt vaak.
In België ben je qua loon sowieso verzekerd van minstens 1.955 euro bruto voor een 38-urige werkweek. Een pak meer dan het Europees gemiddelde, zo blijkt!
Elien en Maria werken bij Zorg Leuven, waar ze elke dag het verschil maken voor hun patiënten.
Welke Rode Duivels worden het vaakst in mensen hun top 3 van favoriete collega’s gezet? Wie absoluut niet? En kijk jij naar voetbal met je collega's?
Administratief medewerker is het meest voorkomende beroep in ons land. Hoeveel verdienen zij en wat bepaalt dat loon?