Go for happy
Vorige

1 van 746

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Mede mogelijk gemaakt door: UZ Leuven

"Mijn vorige evaluaties hadden vaak consequenties voor het loon"

Peter Cnudde en Bjorn Vander Elst
Peter Cnudde en Bjorn Vander Elst, allebei recent gestart bij UZ Leuven.
Bij veel werknemers breekt bij het woord ‘evaluatie’ spontaan het angstzweet uit. Toch hoeft dat absoluut niet zo te zijn. Hoe gaan ze bij UZ Leuven om met evaluaties? Wij polsten ernaar bij twee nieuwe werknemers: eentje met heel wat ervaring op de teller en eentje die net om de hoek komt kijken.

Als diensthoofd van de afdeling logistiek en mobiliteit leidt Peter Cnudde (52) alle personen- en materialenstromen bij UZ Leuven in goede banen. Ook de bewaking van de terreinen is zijn verantwoordelijkheid. In mei vorig jaar kwam hij in dienst. “Ik ben handelsingenieur van opleiding en heb al meer dan dertig jaar ervaring in logistiek”, vertelt hij.

“Vooral bij grote bedrijven als Raychem en Nike. Dit was dus zeker niet mijn eerste evaluatie (lacht). Het gesprek zelf verliep volgens een vrij vast stramien: hoe is je beroepsbekwaamheid? Hoe verlopen de samenwerkingen? Neem je initiatief? Op dat soort zaken wordt een score gegeven. Je krijgt er ook een verslag van waarop je mag reageren. Een groot verschil is wel dat mijn vorige evaluaties ook consequenties konden hebben voor het loon. Bij Nike en Raychem hing een loonsverhoging vaak af van je evaluatiescore. In het ziekenhuis is het veel meer een soort jaargesprek waarin je feedback krijgt.”

E-gids: Tips voor een positief evaluatiegesprek

Zo’n feedbackgesprek krijg je trouwens ook al na zes maanden, zegt Peter. “Dat is een vrij formeel onderhoud waarin je bespreekt hoe de start is gegaan, wat de aandachtspunten zijn en of alles goed verloopt. Naast dit formeel moment zijn uiteraard ook de informele feedbackmomenten belangrijk. Ik heb in mijn functie ook zelf de opdracht om anderen te evalueren. Elke twee weken plan ik een overleg in met de leidinggevenden van mijn dienst voor statusupdates. Ik vind dit zelf heel relevant. Dergelijke gesprekken zorgen er ook voor dat je tijdens de formele evaluatie niet compleet uit de lucht komt vallen. Want als dat gebeurt, is er eigenlijk al iets misgelopen.”

Onderzoek: Krijg jij positieve feedback?

‘Op de bureau’ geroepen

Bjorn Vander Elst (30) kwam op ongeveer hetzelfde moment in dienst als Peter (die overkoepelend verantwoordelijk is voor de dienst waar Bjorn werkt), als medewerker van de post- en scandienst. Voor hem was het nog maar zijn tweede job. Voordien baatte hij, samen met zijn moeder, acht jaar een kinderopvangcentrum uit. “Mijn taak is om alle post en pakjes te verdelen en ik zorg ook voor het medicatietransport”, vertelt hij. “Daarnaast scannen wij alle mogelijke documenten in, bijvoorbeeld verslagen van onderzoeken. We zijn in totaal met een vijftiental mensen op onze dienst.”

Voor Bjorn was het de allereerste keer dat hij geëvalueerd werd. “Ik was er niet zenuwachtig voor, omdat ik ongeveer wist waar ik me aan kon verwachten”, zegt hij. “Ik ben nog nooit ‘op de bureau’ geroepen, dus ik vermoedde wel dat men vrij tevreden was over mij (lacht). En dat bleek gelukkig ook tijdens de evaluatie, die eigenlijk heel positief verlopen is.”

Het evaluatiegesprek: Je prestaties op de weegschaal...

(Frederic Petitjean) - Bron: Go for happy Magazine

27 oktober 2021
Anderen bekeken ook