Starters over hun eerste opdracht
In deze vaste rubriek laten we jonge starters aan het woord. Deze keer staan de eerste projecten centraal.
Als diensthoofd van de afdeling logistiek en mobiliteit leidt Peter Cnudde (52) alle personen- en materialenstromen bij UZ Leuven in goede banen. Ook de bewaking van de terreinen is zijn verantwoordelijkheid. In mei vorig jaar kwam hij in dienst. “Ik ben handelsingenieur van opleiding en heb al meer dan dertig jaar ervaring in logistiek”, vertelt hij.
“Vooral bij grote bedrijven als Raychem en Nike. Dit was dus zeker niet mijn eerste evaluatie (lacht). Het gesprek zelf verliep volgens een vrij vast stramien: hoe is je beroepsbekwaamheid? Hoe verlopen de samenwerkingen? Neem je initiatief? Op dat soort zaken wordt een score gegeven. Je krijgt er ook een verslag van waarop je mag reageren. Een groot verschil is wel dat mijn vorige evaluaties ook consequenties konden hebben voor het loon. Bij Nike en Raychem hing een loonsverhoging vaak af van je evaluatiescore. In het ziekenhuis is het veel meer een soort jaargesprek waarin je feedback krijgt.”
E-gids: Tips voor een positief evaluatiegesprek
Zo’n feedbackgesprek krijg je trouwens ook al na zes maanden, zegt Peter. “Dat is een vrij formeel onderhoud waarin je bespreekt hoe de start is gegaan, wat de aandachtspunten zijn en of alles goed verloopt. Naast dit formeel moment zijn uiteraard ook de informele feedbackmomenten belangrijk. Ik heb in mijn functie ook zelf de opdracht om anderen te evalueren. Elke twee weken plan ik een overleg in met de leidinggevenden van mijn dienst voor statusupdates. Ik vind dit zelf heel relevant. Dergelijke gesprekken zorgen er ook voor dat je tijdens de formele evaluatie niet compleet uit de lucht komt vallen. Want als dat gebeurt, is er eigenlijk al iets misgelopen.”
Onderzoek: Krijg jij positieve feedback?
Bjorn Vander Elst (30) kwam op ongeveer hetzelfde moment in dienst als Peter (die overkoepelend verantwoordelijk is voor de dienst waar Bjorn werkt), als medewerker van de post- en scandienst. Voor hem was het nog maar zijn tweede job. Voordien baatte hij, samen met zijn moeder, acht jaar een kinderopvangcentrum uit. “Mijn taak is om alle post en pakjes te verdelen en ik zorg ook voor het medicatietransport”, vertelt hij. “Daarnaast scannen wij alle mogelijke documenten in, bijvoorbeeld verslagen van onderzoeken. We zijn in totaal met een vijftiental mensen op onze dienst.”
Voor Bjorn was het de allereerste keer dat hij geëvalueerd werd. “Ik was er niet zenuwachtig voor, omdat ik ongeveer wist waar ik me aan kon verwachten”, zegt hij. “Ik ben nog nooit ‘op de bureau’ geroepen, dus ik vermoedde wel dat men vrij tevreden was over mij (lacht). En dat bleek gelukkig ook tijdens de evaluatie, die eigenlijk heel positief verlopen is.”
Het evaluatiegesprek: Je prestaties op de weegschaal...
(Frederic Petitjean) - Bron: Go for happy Magazine
27 oktober 2021In deze vaste rubriek laten we jonge starters aan het woord. Deze keer staan de eerste projecten centraal.
Ieder jaar komt het opnieuw bovendrijven: jouw jaarlijkse evaluatie en het bijhorende evaluatiegesprek. Natuurlijk wil je er het maximum uithalen, maar hoe doe je dat?
Er bestaat positieve feedback, negatieve of een combi ervan. Deze laatste krijgen werkenden het meest, zo blijkt uit onderzoek van Jobat en de KU Leuven.
“Een broodje Maxine en een broodje Marie-Louise graag.” Het personeel van UZ Leuven kreeg de kans om hun eigen belegd broodje samen te stellen.
Wat zijn de grote knelpuntberoepen in de zorg? We brengen de lijst en toetsen die aan de praktijk in het ziekenhuis en het woonzorgcentrum.
Hoe kun je goed beoordeeld worden wanneer je “onzichtbaar” van thuis uit werkt? En hoe bereid je je voor op zo’n gesprek?
Iedereen heeft af en toe nood aan bevestiging en op de werkvloer is dat niet anders. Hoe weet je of je goed bezig bent, ook al zegt je baas dat niet expliciet?
Weinig werknemers kijken uit naar het evaluatiegesprek met hun baas. Maar hé, zelfs een negatieve evaluatie kan voor jou positief uitdraaien!
Uit een recent onderzoek van Goldman Sachs blijkt dat artificiële intelligentie (AI) de banenmarkt aanzienlijk kan verstoren.