Starters over hun eerste opdracht
In deze vaste rubriek laten we jonge starters aan het woord. Deze keer staan de eerste projecten centraal.
Maak kennis met Wiam Mejtit, twintig jaar oud en negen maanden aan de slag bij i-mens. I-mens is een organisatie die thuishulp aanbiedt in Vlaanderen en Brussel. Wiam werkt er als teleadviseur in het servicecenter. Een keuze waar ze overigens erg blij mee is. Ze voelt zich namelijk al helemaal thuis binnen de groep. Na een warm onthaal van haar collega’s kon haar werkavontuur echt beginnen.
Als teleadviseur is Wiam onder andere verantwoordelijk voor de administratieve ondersteuning en is ze de verbindingspersoon tussen i-mens en de (potentiële) klant met een zorgvraag. “Je luistert vooral naar de vragen en verhalen die je te horen krijgt. Dat is net de reden waarom ik mijn job zo graag doe. Iedereen die belt, heeft een eigen, uniek verhaal. Je helpt elke dag mensen en draagt zo je steentje bij”, vertelt Wiam. Die maatschappelijke en sociale impact is voor haar erg belangrijk.
Het werk als teleadviseur is erg gevarieerd. Elke nieuwe call is een nieuwe uitdaging. “Het servicecenter mag je eigenlijk niet vergelijken met een klassiek callcenter. Het is bij ons niet competitief, we proberen niet zo veel mogelijk te verkopen. We proberen de klanten zo snel en zo goed mogelijk te helpen met hun hulpvraag”, legt ze uit.
Maar wie zelf starter is geweest, weet dat niet alles vanaf de eerste dag perfect verloopt. Ook Wiam moest even wennen aan alle nieuwe info en verantwoordelijkheden. “Maar dat zie ik als een uitdaging”, klinkt het. Een andere uitdaging kwam voor Wiam in de vorm van een computerprogramma. Dat programma wordt gebruikt om aan de hand van een postcode de juiste contactpersoon op te zoeken. “Maar soms gebeurt het dat je je vergist van provincie.”
Neem nu Aalst. Dat is zowel een dorp in Limburg als een stad in Oost-Vlaanderen. In zo’n geval is een fout snel gemaakt en kan het zijn dat je de verkeerde contactpersoon selecteert. “Daar had ik het in het begin toch wel moeilijk mee, maar ik heb gelukkig collega’s die me bijstaan en helpen bij misverstanden”, aldus Wiam.
Fouten maken overkomt iedereen. Gemakkelijk is het niet, maar je kunt er maar uit leren. In het begin was het voor Wiam moeilijk om te accepteren dat fouten maken oké is. “Ik ben nogal perfectionistisch van nature. Ik heb het moeten loslaten en uiteindelijk zijn we met een grote groep collega’s die elkaar helpen bij misverstanden en moeilijkheden.”
Nu ze ingewerkt is in haar job, kan Wiam haar fouten veel beter relativeren. “Ik weet nu perfect welke toepassingen ik op welk moment moet gebruiken. Als ik nieuwe collega’s mag opleiden en ze vergissen zich, dan zeg ik altijd dat ik ook nieuw ben geweest. Ik laat mijn collega’s weten dat fouten maken normaal is en dan voelen ze zich direct veel meer op hun gemak.”
EXTRA: 5 redenen waarom je fouten moét maken
(Anaïs Vanneste) - Bron: Go for happy Magazine
16 december 2021In deze vaste rubriek laten we jonge starters aan het woord. Deze keer staan de eerste projecten centraal.
Je ziet een vacature die jou op het lijf geschreven is. Maar er is één probleem: je mist drie jaar ervaring. Hoe pak je dat best aan?
In deze rubriek laten we de jonge helden aan het woord. Deze keer staat de eerste feedback en evaluatie centraal.
Veel jongeren hebben bel-angst. Ze vinden het eng om te telefoneren en sturen sneller een berichtje. Maar in hun latere job zullen ze geregeld moeten bellen...
Het is vooral omdat mensen niet graag opgebeld worden voor commerciële praatjes dat ze een verkeerd beeld hebben van callcenters. En dat is jammer, zegt Michaela Vlekken van Callexcell in Sint-Truiden.
In deze rubriek laten we de jonge helden aan het woord met belevenissen uit hun eerste job. Deze keer staat het eerste loon centraal.
In de meeste kmo’s is het ziektebriefje nog steeds van belang bij afwezigheid door ziekte, zo blijkt.
Hier zijn vijf tips die ervoor zorgen dat je naar een boost in je welzijn en productiviteit kan streven!
Het is niet omdat je niet of minder goed hoort, dat die droomjob niet voor jou weggelegd is. De beroepsgroep van slechthorenden is groter dan je zou denken.