5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Ieder individu heeft andere waarden, behoeften en verwachtingen. Misschien hou jij liever je werk en je privéleven gescheiden. Daar is zeker niets verkeerd mee. Belangrijk is wel dat je dit op een duidelijke manier uitlegt en dat je het correct benoemt. Het is essentieel dat iedereen respect heeft voor de mening van de anderen.
CHECK: Moeten je collega's ook je vrienden zijn?
Aan de andere kant moet jij ook begrijpen dat het voor je collega’s wél belangrijk is om bijvoorbeeld etentjes of een informele drink te organiseren. Je kan misschien jaarlijks naar één bijeenkomst komen om zo je goede intenties te onderstrepen. Dat zal zeker geapprecieerd worden en zo vermijd je dat je uit de groep wordt gesloten.
De sociale functie van de werkplek is voor veel mensen bepalend voor hun welbevinden en motivatie. Er zijn bijvoorbeeld mensen die niet kunnen aarden in een onpersoonlijke en gesloten omgeving. De bedrijfscultuur speelt hierin een zeer belangrijke rol.
Hou je collega's te vriend: 5 tips!
Het werk is een groot deel van het dagelijkse leven, waardoor het natuurlijk niet altijd gemakkelijk is om de deur van thuis en die van je werk achter je dicht te trekken en er niet meer aan te denken. Ook voor je partner kan het trouwens soms interessant zijn om jouw collega’s te leren kennen. Op deze manier kan hij/zij je verhalen over het werk beter kaderen en voelt hij of zij zich ook meer betrokken.
Samen met je collega's sporten: ja of neen?
(lm - Met dank aan Ilse Claes, arbeidspsychologe)
8 oktober 2024Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Je elke dag naar je werk slepen waar een vijandige sfeer hangt, het is moeilijk vol te houden. Met deze 5 tips onderhoud je een goede band met je collega’s.
Je collega aanspreken over een onprofessionele houding of ongepast gedrag is lastig. Hoe breng je de onaangename boodschap zo aangenaam mogelijk over?
Start je met een nieuwe job? Dan ben je vast razend benieuwd naar je kersverse collega’s. Hoe je meteen goed met hen zal opschieten? Jobat geeft tips!
Elke dag werk je samen met dezelfde mensen. Dankzij de volgende 10 tips verloopt de samenwerking met hen heel wat beter.
Vind je die middagpauze tijdverspilling? Vind je je collega’s te saai om mee te lunchen? Opgelet!
Een nieuwe medewerker die vrijwel meteen terug vertrekt, is een verlies voor iedereen. Maar hoe merk je dat een collega binnenkort de deur achter zich toetrekt?
Om zo goed mogelijk te werken, moet de relatie tussen collega’s dat ook zijn. Maar da's niet altijd zo. We schatten onszelf vaak beter in dan onze collega’s …
Heb je er al eens aan gedacht om tijdens je lunchpauze of onmiddellijk na het werk samen met je collega’s te trainen? Het is het overwegen waard...