Go for happy
Vorige

1 van 720

Volgende
Volgend artikel:

Waarom jij je werk maar niet gedaan krijgt

Met straatkinderen als drijfveer

Purpose-StreetWize-MobileSchool-02
StreetwiZe maakt mobiele scholen voor straatkinderen en financiert ze met opleidingen voor leidinggevenden.
Wat kun jij voor jouw job en werkgever leren van straatkinderen? Bij StreetwiZe en Mobile School weten ze er alles van. Slechts weinig organisaties hebben zo’n ziel als zij. Begonnen met een kar vol leermiddelen, geëvolueerd naar opleidingen voor leidinggevenden. “Wij streven naar een wereld waarin elk talent tot bloei kan komen. Dat doen we op straat én in bedrijven.”

Het verhaal van StreetwiZe leest als een jongensboek. Arnoud Raskin ontwikkelde als afstudeerproject in zijn opleiding industrieel design een product waarmee hij straatkinderen kon helpen. “Ik wilde een eindwerk waar ik volledig achter kon staan”, vertelt hij. Het resultaat werd een mobiele school: een trekkar op wielen met uitschuifbare krijtborden en educatieve leerspellen.

“We hebben daarna een non-profitorganisatie opgericht, Mobile School, en begonnen mobiele scholen om het talent en potentieel van straatkinderen van over de hele wereld te kunnen ontwikkelen”, klinkt het. Bovenal heeft hij de kijk op straatkinderen veranderd. “Van een beeld van 150 miljoen kinderen als een wereld van ellende en miserie, naar een beeld waarin we zien dat dit een ongelofelijke opportuniteit is voor de samenleving.”

Arnoud Raskin werkt met Mobile School al 15 jaar met straatkinderen in sloppenwijken over de hele wereld. “Ondertussen zitten we met ons initiatief in 31 landen. Zo hebben we recent nog een school naar Boekarest gestuurd om aan de slag te gaan met de Oekraïense kinderen die gevlucht zijn”, klinkt het. Maar zijn initiatief deed hem de ogen openen en liet hem inzien dat de skills die straatkinderen iedere dag gebruiken om te overleven een waardevolle inspiratiebron zijn voor managers die hun bedrijf in een concurrentiële omgeving staande moeten houden.

Leren vissen

Begon Mobile School als een klassieke non-profitorganisatie, dan besloot Arnoud tijdens de rit het geweer van schouder te veranderen. “Met die non-profitorganisatie predikten wij het verhaal van duurzame ontwikkeling. Iemand die in armoede zit, moet je geen vis geven: je moet hem zelf leren vissen. Daarom delen we ook geen voeding of geld uit. We vertelden tegen kinderen op straat dat ze moesten leren en niet hun handje uitsteken, terwijl we dat zelf wel deden. Dat moest anders.”

De non-profitorganisatie van Arnoud moest dus zelfbedruipend worden en deed dat ook. Vanuit deze gedachte – en vooral door de inspiratie van de straatkinderen – ontstond StreetwiZe: een bruikbaar model dat de inzichten en vaardigheden van de straat overbrengt naar de ondernemingen van morgen. “We zijn bij wijze van spreken zelf gaan vissen”, klinkt het.

De organisatie bleef trouw aan haar roots. “We zijn gaan samenwerken met straatkinderen. We hebben gekeken naar de kinderen die er met kop en schouders bovenuit steken. Welke vaardigheden en attitudes ontwikkelen zij? Die hebben we vertaald naar de trainingen en opleidingen die we aan bedrijven aanbieden.” De voorbije jaren werden dan ook honderden bedrijven – van VRT en KBC tot Coca-Cola en Nike – gestreetwiZed. Zo was voor Raskin en zijn bedrijf de cirkel rond. “Dankzij de opbrengst van onze trainingen kunnen we meer mobiele scholen bouwen en opnieuw meer straatkinderen bereiken.”

Ontdek: 16 moeilijk te leren vaardigheden die je écht zullen helpen

Waarom medewerkers voor jou kiezen

Vanuit hun verhaal heeft StreetwiZe ook een zicht op wat bedrijven kan drijven. Of om het met een moderne term te stellen: wat is hun purpose? Waarom doen ze het?

Onze eigen purpose of why is dat wij streven naar een wereld waarin elk talent tot bloei kan komen. Dat doen we op straat én in bedrijven. Purpose op zich is niet genoeg, er moet natuurlijk ook brood op de plank komen. Maar de purpose draagt daar wel toe bij. Ze kunnen elkaar versterken. Een sterk streven waar je als organisatie voor staat, zorgt dat medewerkers er zich achter kunnen scharen. De why is de reden waarom je medewerkers voor jou kiezen, zich extra inzetten en je trouw blijven.

Extra: 5 manieren om succesvolle doelen te stellen én je eraan te houden
Arnaud Raskin

Onderschat nooit de kracht van zingeving

Amerikaans onderzoek van Markstein & Curtis wijst uit dat 46 procent van de consumenten rekening houdt met de inspanningen die merken doen voor sociale verantwoordelijkheid als ze een product kopen. Je merkt ook dat purpose-gedreven bedrijven betere financiële resultaten halen. Uit onderzoek van Great Place to Work blijkt dat als werknemers aanvoelen dat hun job een hoger doel nastreeft, de kans elf keer groter is dat ze bij een werkgever blijven. Medewerkers die een aansluiting voelen bij de purpose van hun werkgever blijken ook opmerkelijk productiever.

Lees ook: Jongeren kiezen bewust voor job met zingeving

Hoe krijg je als bedrijf je purpose op orde?

StreetwiZe heeft de voorbije jaren een model opgesteld waarmee bedrijven rekening moeten houden willen ze hun purpose op orde krijgen. “Purpose is zeker niet hetzelfde als corporate social responsibility of CSR. Terwijl CSR eerder gebeurt in de rand, zit purpose in de kern van een organisatie”, stelt Arnoud Raskin. “Bovendien gaat purpose ook verder dan winst.”

In het model van StreetwiZe zitten zes stadia die doorlopen moeten worden om met purpose aan de slag te gaan: inspireren, definiëren, commitment, connectie, delivery en lead. Waar loopt het soms fout? “Dat kan op diverse vlakken. Soms zit er een kloof tussen het algemene idee en de uitvoering. Dat merk ik soms in scholen waarvan je zou denken dat ze de purpose vlot tot uitvoering kunnen brengen, maar waar het toch stokt”, stelt Raskin.

“Soms onderschatten bedrijven de complexiteit. Veel organisaties zetten hoog in, maar toch blijkt het spanningsveld tussen dagelijkse realiteit en het grote verhaal te groot. Zo krijg je ook de troepen niet mee. Het topmanagement is doorgaans wel overtuigd, maar het is ook zaak om het middenmanagement mee te krijgen.”

StreetwiZe

Begin met het waarom

Een van de boeken die echt de basis hebben gelegd voor het hele purpose-idee is 'Start with why' van Simon Sinek ('Begin met het waarom', in de Nederlandstalige versie). In het boek komen leiders aan bod die een grote invloed hebben gehad op de wereld. De TED-talk van Sinek hierover is intussen meer dan 50 miljoen keer bekeken.

Sinek biedt met The Golden Circle (met ‘waarom’ middenin en dan vervolgens het ‘hoe’ en het ‘wat’) een fundament waarop organisaties kunnen bouwen. Hij haalt Martin Luther King, Apple en de Wright Brothers aan als voorbeelden die goed wisten waarom ze iets deden.

“Niet om winst te maken, want dat is je resultaat. Bij het waarom gaat het om je purpose: wat is je drijfveer en geloof? Waarom bestaat je organisatie en waarom stap je elke morgen uit bed om ervoor aan de slag te gaan?”, stelt hij. “Alle bedrijven weten wat ze doen, sommige weten hoe ze het doen, maar heel weinig mensen of organisaties weten waarom ze doen wat ze doen."

In zijn tweede boek, 'Leaders eat last' of 'Goede leiders eten als laatste', legde Sinek meer de nadruk op de impact van leiderschap op medewerkers. Hierin gaat hij op zoek naar de essentie van een veilige bedrijfscultuur die gebaseerd is op uitmuntend leiderschap. Een cultuur waar leiders dus spreekwoordelijk als laatste aan tafel aanschuiven.

Boeken Simon Sinek
CHECK: Heb jij vertrouwen in jouw leidinggevende?

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

30 juni 2022
Anderen bekeken ook