Hoeveel verdien je op een cruiseschip?
Werken op een cruiseschip: het blijft de ultieme droom van veel jonge avonturiers. Er zijn dus voortdurend vacatures. Maar hoeveel verdien je op een cruiseschip?
In 1990 behaalde Oostendenaar Dirk Declerck (51) in zijn thuisstad het diploma industrieel ingenieur scheikunde. “Van de 21 ingenieurs die toen in mijn studierichting afstudeerden, was er niet één die werk vond in Oostende”, blikt hij terug. “Maar de tijden zijn veranderd. Voor elke ingenieursvacature waren er toen tachtig sollicitanten. Vandaag is de slinger helemaal doorgeslagen, met nauwelijks meer dan één beschikbare ingenieur per vacature.”
Dirk Declerck week noodgedwongen - “maar met veel goesting” - uit naar Antwerpen, waar hij aan de slag ging als inspecteur van gastankschepen. “Dat was een heel technische functie, waar ik me vol overgave in verdiepte. Ik was destijds de jongste erkende gasdeskundige van het land.” Even goed leerde hij er omgaan met klanten en onderhandelen over prijzen. Maar bovenal: hij kreeg de ruimte om initiatief te nemen. “Ik leerde veel bij, onder meer via extra opleidingen rond veiligheid en kwaliteit. Het is altijd mijn drijfveer gebleven: goed zijn in wat je doet.”
Als CEO brengt hij die ingesteldheid vandaag op zijn medewerkers over. “De CEO van een bedrijf moet vooruit kijken, anticiperen op de veranderingen in de markt.” Maar dat geldt even goed voor iedere medewerker: blijven bijleren en ervaring opbouwen is essentieel. “Als manager moet je daarbij het verschil zien tussen wie echt een high-potential is en wie zich zo voordoet (lacht). De stille, noeste werker is voor de onderneming vaak meer waard dan de medewerker die bij het management vooral zijn eigen pr verzorgt.
Als bedrijfsleider moet je weten welke medewerkers het verschil maken. En je moet hen daarvoor correct belonen. Maar uiteraard moet je met je team vooral aan een gemeenschappelijk doel werken. En ook al treedt de CEO daarbij op als katalysator, de eer gaat altijd naar het team. Een CEO blijft bij voorkeur bescheiden.” De soft skills die daarbij nodig zijn, behoorden in de jaren tachtig niet bepaald tot het curriculum van de ingenieursstudent. “Klopt”, lacht Dirk Declerck. “Maar met authenticiteit kom je al een heel eind. Ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen.”
Een succesvol team steunt bovenal op wisselwerking. Ook de CEO moet het respect van zijn medewerkers verdienen. “Dat leerde ik toen ik vanuit Antwerpen naar West-Vlaanderen terugkeerde voor een managementfunctie bij een machinebouwer. Ik verdiepte me in de materie, volgde onder meer een avondcursus lassen. Zo kreeg ik inzicht in het werk van de arbeiders en kon ik zelf oordelen over de kwaliteit van hun prestaties.” Dirk Declerck ziet het als een vorm van leadership by example. “Als CEO moet je weten waar je over praat, zelfs wanneer het over die heel technische zaken gaat.”
Op zijn 28-ste bekleedde Dirk Declerck al de rol van general manager. Doorheen de jaren volgden verschillende jobs als directeur van afdelingen en bedrijven. “Ik heb mijn carrière nooit bewust uitgestippeld, maar liet me wel telkens uitdagen. Dat blijft belangrijk. Uiteraard werk je om je boterham te verdienen. Maar voor mij mag het iets meer zijn. Mijn werk moet me voldoening geven. Dat was ook de eerste gedachte die bij me opkwam toen ik in de krant de vacature voor CEO van de haven van Oostende zag staan.”
“Ik zag dat als mijn droomjob, waarin alle aspecten van mijn professionele traject samenkomen: mijn passie voor werk en werkgelegenheid, voor logistiek en het maritieme, en mijn Oostendse roots. Ik zie de haven als een motor voor werkgelegenheid in Oostende, zodat Oostendenaren wel werk in eigen stad vinden.”
De haven (goed voor 1.200 jobs bij de Oostendse havenbedrijven) zet daarom voluit in op duurzame jobs in nicheactiviteiten. “We differentiëren ons van de grote zeehavens door te kiezen voor blauwe energie, bulk en projectcargo, de visserij, cruises en ferries, en de circulaire economie. De eerste nieuwe bedrijven zijn intussen al opgestart.”
(Dries van Damme)
28 november 2019Werken op een cruiseschip: het blijft de ultieme droom van veel jonge avonturiers. Er zijn dus voortdurend vacatures. Maar hoeveel verdien je op een cruiseschip?
Recycleerder Galloo in de Gentse haven wordt 80 jaar. Specialiteit: zeeschepen ontmantelen. Weet jij waar het gerecupereerde metaal terechtkomt?
Deze twee mensen hebben hun hart verloren aan werken in de buurt van het kanaal in Brussel.
De verlaten scheepswerf in Rupelmonde is opgekocht door een bouwgroep. “We gaan de scheepswerf sexyer maken voor jongeren”, klinkt het.
Op je cv mag je je van je beste kant laten zien. Enkele tips om met een aantrekkelijk cv naar je sollicitatiegesprek te trekken, zonder dat je hoeft te liegen.
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Wat als je dit jaar al als jobstudent gewerkt hebt? Mag je dan nog steeds een studentenovereenkomst tekenen? En hoeveel verdien je als jobstudent?
Wie wil er dierenarts worden? En vooral: wie wil het ook blijven?
Hoe evolueren de rol van een supply chain director, de benodigde vaardigheden, supply chain management én het salaris?