5 kenmerken van een tevreden werknemer
Een bedrijf heeft het liefst werknemers in dienst, die gelukkig zijn in hun job. Maar hoe kan je manager weten of hij/zij een tevreden team aan het werk heeft?
Bureaujobs houden behalve de weg naar het toilet en het bedrijfsrestaurant vaak weinig beweging in. Daardoor voelen veel mensen zich aan het einde van de dag stijf en zelfs uitgeblust. Probeer tijdens je werk eens wat meer te bewegen. Dit zorgt ervoor dat je energiek blijft en dat is goed voor een blij gevoel. Maar als je werkgever geen fitnessruimte heeft, hoe pak je dat dan aan?
Lastige taken uitstellen, kan je ongelukkig maken op het werk. “Uitstel zorgt ervoor dat de berg waar je tegenop ziet alleen maar hoger wordt. Daarom is het principe ‘Eat the frog’ zo goed. Simpel gezegd: begin je dag met de lastigste taak”, vertelt loopbaancoach Annelies Quaegebeur.
Dit veegt meteen twee problemen tegelijkertijd van de kaart: een moeilijke taak die je niet wilde doen is nu al achter de rug én je voelt je beter omdat je het hebt gedaan. De rest van de dag kan je nu dus gebruiken om zaken te doen waar je meer zin in hebt.
Net zoals elke andere relatie verloopt de relatie met je collega’s niet altijd vlekkeloos. Een belangrijk gegeven: als jij niet zegt wat er je dwarszit, kunnen anderen zich er niet aan aanpassen of jou niet helpen. Opgekropte frustraties leiden tot boosheid of stress en daar word je zeker niet gelukkiger van.
Zorg er met andere woorden voor dat je op tijd duidelijk maakt wat er niet zo vlot verloopt. Soms griezelig, maar het loont wel vaak de moeite. Door te zeggen wat je niet goed vindt, klaart de lucht op en voel je je automatisch beter. Gebruik daarbij wel de algemene feedbackregels, waardoor je een ander niet aanvalt of bekritiseert, maar wel informeert.
“Door elke dag hetzelfde te doen, krijg je niet meer voldoende prikkels en begin je op automatische piloot te werken. Zorg voor voldoende afwisseling in je werk en neem daarvoor ook zelf het initiatief”, aldus Annelies Quaegebeur.
Enkele tips:
Denk je dat je nieuwe taken nog niet aankan? Vraag dan eens na hoe het zit met opleidingen binnen jouw bedrijf en zoek een training of cursus uit waarmee je nieuwe skills kan ontwikkelen.
De gelukkigste mensen op het werk zijn zij die doen waar ze goed in zijn, maar ook wat ze écht leuk vinden. Wordt jouw werk dan ook nog eens (goed) betaald en is het betekenisvol? Dan heb je de hoofdvogel afgeschoten.
(mr)
Met dank aan loopbaancoach Annelies Quaegebeur voor de tips. Annelies Quaegebeur is oprichtster en bezielster van A-Lissome, een organisatie die gemotiveerde professionals begeleidt die op een of andere manier worstelen met hun (loop)baan.
Wist je dat het veel makkelijker is om je toe te spitsen op een job als je weet wat je professionele missie is? Wil jij hier ‘werk’ van maken? Download het gratis e-book ‘In 9 stappen naar je persoonlijke missie’.
Een bedrijf heeft het liefst werknemers in dienst, die gelukkig zijn in hun job. Maar hoe kan je manager weten of hij/zij een tevreden team aan het werk heeft?
Voel je dat je opgebrand raakt? Een vakantie zou je deugd doen, maar is geen optie. Wat doe je dan?
De sleutel tot succes ligt in je eigen houding. Laat je inspireren door de volgende 11 tips om succesvoller in je werk- én privéleven te zijn.
De meesten van ons vinden een goede werksfeer belangrijker dan wat ze verdienen. “Slechts weinig mensen veranderen van job puur omwille van hun loon.”
Al te lang aan het werk in dezelfde sector en zin in iets anders. Volharden in je keuze, is de boodschap van getuigen Kristof De Bois en Sarah Hendrix.
Konden we maar even teruggaan in de tijd om de jongere versie van onszelf wat advies te geven. Als je toen maar wist, wat je nu weet...
Eén op de vijf werkende Vlamingen is niet blij met de relaties met collega’s. Maar flexwerk en autonomie doen wonderen.
Het geluk van medewerkers is cruciaal voor het succes van organisaties. Daarom: deze 5 handige tips voor je baas...
Filmpjes posten op YouTube kan iedereen, maar kun je er ook geld mee verdienen?