Hoeveel meer kost een diesel bedrijfswagen je voortaan?
Rij jij met een dieselbedrijfswagen? Hou er dan rekening mee dat dat vanaf dit jaar iets duurder wordt. Een woordje uitleg ...
Naast langere looptijden proberen bedrijven ook te besparen op het wagenpark door het aanbod in te perken of door voertuigen uit een lagere prijsklasse aan te bieden. Kunnen werknemers zich nog schikken naar de eerste twee scenario’s, voor de laatste maatregel is slechts vier op tien werknemers te vinden.
“Contractverlengingen gebeuren vaak op vraag van de leasingmaatschappijen zelf”, reageert Joost Kaesemans van Febiac. “Die verliezen momenteel veel geld aan wagens die einde contract zijn en moeten verkocht worden op een ingestorte tweedehandsmarkt. Maar ook je werkgever kijkt naar zijn centen. Alles waarop bespaard kan worden, passeert daarbij de revue, dus ook de firmawagens. Mee dankzij de fiscaal gunstige maatregelen voor kleinere, zuiniger auto’s is die trend eigenlijk al een tijdje bezig. En steeds meer bedrijven sturen hun car policy in die richting bij. In plaats van een tweeliter verplichten ze hun werknemers een 1600 te nemen. Dat is een courante praktijk.”
   
Toch blijft de bedrijfswagen voor heel wat werknemers een statussymbool. Veelzeggend in dat opzicht is dat de helft van wie met een bedrijfswagen rijdt zich in een wagen nestelt die hij zich privé niet kan veroorloven. Als we het zelf moeten betalen, kiezen we blijkbaar liever een iets goedkoper voertuig.
“Dat is zeker waar. Een paar jaar geleden hebben we zelfs eens gevraagd wat mensen zouden doen moest hun bedrijfswagen wegvallen. Negen op de tien zei nog altijd met de wagen naar het werk te komen, maar wel met een goedkoper of tweedehands model. Vandaar dat bedrijfsauto’s niet zonder belang zijn voor de automobielsector. Vaak zijn het wagens die net iets groter, duurder en beter uitgerust zijn dan de gemiddelde consument zich kan veroorloven”, meent Kaesemans.
Voor die ‘droomwagen’ schuiven we grote maatschappelijke bekommernissen, zoals de zorg voor het milieu, overigens graag even aan de kant. Het bewijs: twee derde van de respondenten kon kiezen voor een ecologische wagen. Slechts een derde van hen hapte toe.
“Dan vraag ik me af wat het criterium voor een ecologische wagen is. Zijn dat auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 105 gram? Dan blijft er, behalve enkele kleine stadswagentjes, niet veel over om uit te kiezen. Een Golf of een Astra, wat toch geen met overdreven luxe beladen wagens zijn, vallen daar al buiten. Ik kan dus best begrijpen dat niet zoveel mensen op dat aanbod ingaan omdat ze willen vasthouden aan wat ze vroeger hadden”, zegt Kaesemans.
/p>Vier op tien werknemers zeggen meer kilometers af te malen sinds ze over een bedrijfswagen beschikken. Privégebruik is daarbij een van de grootste oorzaken. Zowat iedereen met een bedrijfswagen gebruikt die ook voor gezinsuitstapjes. Vaak gaat dat ten koste van het openbaar vervoer. Veertig procent zegt minder gebruik te maken van - en dus te betalen voor - trein, tram en bus sinds hij over een ‘gratis’ bedrijfswagen beschikt.
“Dat verwondert me”, reageert Kaesemans. “We merken dat, ondanks een toename van het aantal bedrijfswagens, het aantal afgelegde kilometers in België niet stijgt en zelfs de neiging heeft om lichtjes te dalen.”
Wie een bedrijfswagen aangeboden krijgt, hoeft die overigens niet aan te nemen. Meer dan de helft van de respondenten had de kans vriendelijk te bedanken voor de eer, maar als tegenprestatie kon maar een derde rekenen op een gelijkwaardige loonsverhoging. Over hoe hoog dat bedrag is, zijn acht op tien werknemers goed geïnformeerd. Hoeveel hij de fiscus maandelijks verschuldigd is door met een bedrijfswagen rond te rijden, weet slechts zestig procent.
(wim.verdoodt@jobat.be)  
12 augustus 2019Rij jij met een dieselbedrijfswagen? Hou er dan rekening mee dat dat vanaf dit jaar iets duurder wordt. Een woordje uitleg ...
Volgend jaar treedt het nieuw mobiliteitsbudget in werking. Werknemers zullen hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een fiscaal voordelige vergoeding. ‘Car for cash’ heet het principe. Maar kiezen is niet simpel.
Sinds vorig jaar kun je een bedrijfswagen inruilen voor geld. En binnenkort kan je zelfs kiezen voor een duurzamer alternatief. Maar wat levert nu het meeste op?
Een degelijk loon, aangevuld met een mooie bedrijfswagen? Dat is voor één op drie bedienden het geval in België.
De (bedrijfs-)wagen even achterwege laten? Je kan op originelere manieren op je werk raken…
Als er een vergoeding is om met de fiets naar het werk te gaan, dan toch ook om te voet te gaan? We zochten het uit ...
Ben je toe aan een nieuwe bedrijfswagen, en zegt een milieuvriendelijk model je wel iets? Dan kan een plug-in hybride wagen voor jou de oplossing zijn.
Carpoolen biedt tal van voordelen. Het moeilijkste? De stap zetten om je eigen auto los te laten.
In vergelijking met de voorbije vier jaar is het loon van de technicus met ruim 15% toegenomen, blijkt uit het Salariskompas van Jobat. Een overzicht...