Sociale media op de werkvloer: 'We hebben nood aan meer regels'
Een verkeerd gebruik van sociale media kan voor zowel werknemer als werkgever verstrekkende gevolgen hebben. 'Een deontologisch code is dringend nodig.'
Ongeveer anderhalf miljoen Belgen hebben een account op de professionele netwerksite LinkedIn. De informatie die ze daar plaatsen over zichzelf en hun carrière wordt echter niet altijd als betrouwbaar ervaren door de bezoekers van die profielen. Een onderzoek van Robert Half bij 200 cfo’s leert dat 87 procent van hen zich grote vragen stellen bij de informatie die ze vinden op LinkedIn.
Vier op de tien cfo’s (36%) geven als voornaamste reden voor hun wantrouwigheid de onmogelijkheid om te controleren of de gegevens die iemand op LinkedIn plaatst wel correct zijn.
Bovendien mogen we ervan uitgaan dat er op de netwerksite flink overdreven wordt, meent meer dan een derde van de bevraagde financieel directeurs. Vaardigheden en ervaring iets te hard in de verf zetten, is er zeer eenvoudig. Dat controleren, is dan weer zeer moeilijk.
Dat lang niet iedereen zijn profiel up-to-date houdt, is nog een extra reden om de gevonden informatie met argusogen te bekijken, net als de anonimiteit van sociale media. Iedereen geeft immers maar prijs wat hij wilt. Of een profiel echt is, is ook niet altijd 100 procent zeker.
Om al die redenen vindt 83 procent van de bevraagde cfo’s traditionele cv’s betrouwbaarder dan profielen op LinkedIn. Slechts 18 procent is ervan overtuigd dat de informatie die ze op de website vinden toch betrouwbaar en nauwkeurig is.
Dat is belangrijk, zegt Joël Poilvache, director bij Robert Half, omdat LinkedIn al lang niet alleen meer een netwerktool is. “De site is uitgegroeid tot een rekruteringskanaal. Bedrijven en consultants gebruiken het online netwerk steeds vaker om op zoek te gaan naar potentiële kandidaten. Het is dus van groot belang dat medewerkers hun profiel up-to-date houden. Zo bewaken ze tegelijk hun online reputatie.”
Cfo’s die profielen op LinkedIn bekijken, hebben vooral aandacht voor de professionele ervaring van werknemers. Twee derde van de cfo’s zegt op basis daarvan uit te maken of ze een profiel geloofwaardig vinden, gevolgd door iemands opleiding en bewezen vaardigheden.
Uit een eerder onderzoek van Robert Half bij 200 hr-managers (januari 2013, red.) blijkt dat 16 procent van hen LinkedIn gebruikt om te rekruteren. De populairste kanalen zijn online job boards en de bijhorende cv-databanken (41%) en de bedrijfswebsite (40%).
Twintig procent zegt ook Facebook in te zetten. Slechts 9 procent maakt gebruik van de Twitter-account van het bedrijf.
Het inzetten van meer technologie in het rekruteringsproces zorgt wel voor een groter toestroom van cv’s. 35 procent van de hr-managers zegt sindsdien meer sollicitaties te ontvangen.
(wv)
25 juni 2013Een verkeerd gebruik van sociale media kan voor zowel werknemer als werkgever verstrekkende gevolgen hebben. 'Een deontologisch code is dringend nodig.'
LinkedIn, de sociaalnetwerksite voor professioneel gebruik, heeft zopas een onderzoek gedaan naar zijn gebruikers ...
Uit een onderzoek van netwerksite LinkedIn blijkt dat mannen beter zijn in zakelijk netwerken op het internet dan vrouwen.
Begin dit jaar werd op verschillende LinkedIn Groups de vraag gesteld waar LinkedIn-gebruikers zich binnen hun netwerk aan irriteren.
Een rechtbank in Nederland heeft een aanbieder van securitysoftware in het gelijk gesteld in een rechtsgeding tegen een ex-werknemer van het bedrijf.
Vrienden hebben op Facebook, Twitter en LinkedIn is niet moeilijk. Maar uit dit netwerk een professioneel voordeel halen is een ander paar mouwen.
Opvallend is de afwezigheid op LinkedIn. Veel hr-professionals hebben geen account op deze netwerksite die als de ‘meest professionele’ omschreven wordt.
Een kwart van de cfo’s ziet de mogelijkheid om het komende halfjaar nieuwe jobs te creëren voor financiële en boekhoudkundige profielen.
Artificiële intelligentie en slimme robots zijn al lang geen sciencefiction meer. Wat is de impact op de arbeidsmarkt? Welke jobs zijn futureproof?