Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 938

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

Mark Zuckerberg (Facebook) verklapt zijn 6 geheimen tot succes

You love him or you hate him. Maar zelfs tegenstanders kunnen er niet van onderuit: Mark Zuckerberg heeft het gemaakt. De nakende beursgang van Facebook wordt zijn volgende grote test. En van een succesvolle miljonair-ondernemer kunnen we altijd iets leren.
#

De film The Social Network schetste niet echt een flatterend beeld van de 27-jarige Facebook-baas. David Kirkpatrick biedt een positieve inkijk in de persoonlijkheid van Mark Zuckerberg. Kirkpatrick is auteur van The Facebook Effect: The Inside Story of the Company That is Connecting the World, het enige boek over Facebook dat geschreven is met de volledige toestemming van Zuckerberg.

De 6 succesrecepten van de Facebook-baas.

1. Geloof in jezelf 

Het klinkt misschien ouderwets, maar het is wel degelijk Zuckerbergs positieve ingesteldheid die ervoor gezorgd heeft dat een idee dat ontstaan is in een studentenkamer een wereldwijd succes werd.

“Zuckerberg was er staalhard van overtuigd dat hij zijn droom kon realiseren”, aldus Kirkpatrick. “Die houding was cruciaal voor zijn welslagen. Hij wist gewoon dat hij een gigantische impact zou hebben op de maatschappij.”

Kirkpatrick haalt ook het bestaande beeld van de Facebook-oprichter in de film The Social Network onderuit. Zuckerberg is volgens hem niet arrogant, hij heeft gewoon ongelofelijk veel zelfvertrouwen.

2. Doe het gewoon, zelfs al is het niet perfect 

Zuckerberg laat zich niet verlammen door het streven naar perfectie. Hij is zo overtuigd van deze filosofie dat hij op de muren van de Facebook-kantoren heeft laten schrijven: ‘Done is better than perfect’.

Zuckerberg vindt het geen probleem om fouten te maken. Hij laat zich niet ontmoedigen door mislukkingen. Bijsturen kan later nog altijd, vindt hij.

Hij noemt dit ‘The Hacker Way’. Hackers proberen niet alles van de eerste keer juist te hebben. Volgens hem proberen ze op lange termijn het beste product of dienst te creëren door regelmatig korte aanvallen te lanceren om hiervan te leren en het product bij te sturen.

3. Hou vast aan je eigen visie en negeer doemdenkers  

Zuckerbergs omgeving heeft dikwijls gezegd dat hij zou mislukken en dat hij zichzelf overschatte. Toch bleef hij geloven in zijn visie dat zijn site meer zou worden dan enkel een sociaal netwerk voor studenten.

En een geluk dat hij bij zijn oorspronkelijke idee bleef. Yahoo bood in 2006 1 miljard dollar voor de site. Zuckerberg weigerde het geld zodat hij met Facebook zijn ultieme doel kon waarmaken.

Nu heeft de site meer dan 800 miljoen actieve gebruikers en is het ongeveer 100 miljard dollar waard.

4. Loyaliteit brengt succes  

"Zuckerberg is heel loyaal en vindt menselijke relaties zeer belangrijk. Hij gelooft daar echt in, want dat is de voornaamste reden waarom hij Facebook bedacht", vertelt Kirkpatrick. Nochtans is dit niet echt het beeld dat van hem opgehangen wordt in The Social Network. Volgens Kirkpatrick is dat beeld pure fictie.

5. Leef beneden je standaard 

Zuckerberg laat het geld niet rijkelijk vloeien en gedraagt zich niet extravagant volgens Kirkpatrick. Pas vorig jaar verliet de steenrijke Facebook-baas zijn klein huurappartement en kocht hij een huis dichtbij de hoofdzetel van Facebook.

6. Volg je passie, doe het niet voor het geld  

Het is geen toeval dat enkele van de meest succesvolle mensen wereldwijd – van Warren Buffet tot Steve Jobs – nooit gemotiveerd werden door het vooruitzicht rijk te worden. Zuckerberg is hierop geen uitzondering volgens Kirkpatrick.

‘Ga voor je geluk’ is Zuckerbergs motto. Zelfs als je er niet rijk van wordt, doe je iets wat je graag doet. En voor de Facebook-baas is dat programmeren en nieuwe manieren vindt om mensen met elkaar te laten netwerken.

Als geld van in het begin zijn drijfveer was geweest, dan had hij zijn bedrijf jaren geleden verkocht, aldus Kirkpatrick.

(mr) – Bron: dailyfinance.com 

21 februari 2012
Anderen bekeken ook