Is jouw baas een krokodil?
Volgens Richard Maun, auteur van het boek ‘My Boss is a B@$T@*D’, komen 4 types van bazen voor, elk met hun eigen kleine kantjes.
Wat maakt het verschil tussen een werkomgeving waar werknemers zich enthousiast engageren om voluit te gaan en een omgeving waar frustratie en stress de productiviteit afremt? Met coach en consultant Hendrik Hellemans van Coachingplanet.be sommen we zeven sleutelfactoren op die het verschil kenmerken tussen een leider en een baas (we kunnen soms ook manager zeggen). Ook al moeten ze allebei resultaten kunnen neerleggen.
Een leider stelt mensen centraal. “Bazen hechten meer belang aan rapporten en cijfermateriaal dan aan de mensen die het moeten uitvoeren. Zij hanteren sterk de ‘stick’ om medewerkers te pushen naar betere resultaten voor de organisatie”, stelt Hendrik Hellemans. “Een leider daarentegen inspireert mensen door hen kansen te geven te groeien en zich te ontwikkelen in hun job.”
Een leider zal, volgens Hellemans, in eerste instantie aanspraak maken op de goodwill van de medewerkers in plaats van zijn autoriteit als overste te laten opspelen. “Een baas die zijn autoriteit wil laten gelden, zal snel een andere toon aanslaan, dwingender, agressiever en puur taakgericht”, weet de coach.
Een leider gaat flexibeler om met uitdagingen en tegenslagen. Leiders hebben een constructief zelfbeeld en verwachtingen voor de toekomst. Zij gaan ervan uit dat ze een verschil kunnen maken. Bazen fixeren zich meer op processen, structuur en systemen. “Vaak zijn ze meer geneigd een uitdaging of tegenslag te zien als onveranderlijk en houden van een status quo.”
Dit is het verschil tussen de dingen juist doen tegenover de juiste dingen doen. Leiders bereiden zich voor op wat ze in de toekomst moeten doen. “Ze zijn proactief en hebben een langetermijnvisie.” “Maar bazen lossen de problemen op als deze zich voordoen en zijn hierdoor reactief. Om hun processen goed te beheren, zijn ze vaak risico aversief en zoeken ze stabiliteit.”
Leiders zijn respectvol in hun omgang met anderen en krijgen respect van hun medewerkers. “Zij hanteren het ‘Ere wie ere toekomt ‘principe, waarderen en erkennen initiatief en succes bij hun medewerkers.”
Een leider verkoopt zijn idee en stimuleert de medewerker om zelf te ontdekken hoe hij een opdracht het beste uitvoert. “Daar waar een baas opdracht geeft hoe en wanneer zijn idee uit te voeren”, stelt hij. “Een bazige baas laat geen ruimte voor eigen inbreng of medezeggenschap en stimuleert zo medewerkers alleen uit te voeren en hierover niet na de denken. Medewerkers worden zo onverschillig en verliezen hun motivatie.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Volgens Richard Maun, auteur van het boek ‘My Boss is a B@$T@*D’, komen 4 types van bazen voor, elk met hun eigen kleine kantjes.
Leidinggevenden kunnen tegenwoordig de workshop ‘Omdat ge ervoor betaald wordt’ volgen, bij theatermakers Stijn Devillé en Adriaan van Aken.
De hersenen van tieners en twintigers zijn niet geschikt om leiding te geven. De prefrontale cortex is op die leeftijd nog niet volgroeid.
In de ene job krijg je het al harder te verduren dan in de andere. Welke werknemers krijgen regelmatig (onterechte) kritiek te slikken?
In het bedrijfsleven is een goede naam extra belangrijk. Volgens een recente survey zijn dit de 20 ceo's met de beste én de slechtste reputatie …
Als je niet kan delegeren, dan is een leidersrol niet voor jou weggelegd. Om het te schoppen tot leidinggevende moet je een nieuwe 'ik' creëren.
Welke sector gebruikt ChatGPT het meest? En vooral: waarvoor?
In welke sectoren zijn flexi-jobbers alomtegenwoordig? En wie maakt het meest gebruik van de flexi-optie?
De vraag naar boekhouders overtreft het aanbod, een trend die al jaren aan de gang is. Daarom kijken bedrijven meer en meer naar gepensioneerde boekhouders...