10 tips om je (nieuwe) baas te imponeren
Wil je een goede indruk maken op je eerste werkdag? Dan moet je je proberen te verplaatsen in de schoenen van je baas. Hoe pak je het aan?
“Zo’n pitch is een beknopte presentatie van jezelf in een tweetal minuten, precies de tijd die je in een lift staat. Het is een uitstekende tool om succesvol te netwerken of jezelf te verkopen in een sollicitatiegesprek”, stelt Mieke Meynen, coach bij Passion for Work.
Het geheim van een goede pitch vindt, volgens haar, zijn kern in The golden circle. Simon Sinek, een Brits-Amerikaanse schrijver en consultant, bedacht dit concept waarmee hij meteen een referentie werd in de marketingwereld. Het stelt drie cirkels voor: de buitenste (= wat), de middelste (= hoe) en de binnenste cirkel (= waarom).
Volgens Simon Sinek is het belangrijk om van binnen naar buiten te werken, in plaats van buiten naar binnen. “En die laatste fout maken velen”, benadrukt Mieke Meynen. “De waarom-cirkel heeft de meeste impact. Het is je drijfveer en net dié raakt je gesprekspartners. Bedrijven die vanuit dit standpunt vertrekken, zijn succesvoller.”
In functie van je eigen elevatorpitch, haalt Mieke Meynen deze tips aan ...
1. Als je meerdere jobs uitoefent, kies dan in functie van de doelgroep en je doel met welke functie je uitpakt.
2. Denk eens na over jouw favoriete doelgroep: door wie wil jij gebeld worden? Wie heeft baat bij wat jij aanbiedt? “‘Ik ben carrièrecoach voor hoogopgeleiden’ is bijvoorbeeld krachtiger dan ‘Ik ben coach’”, vindt Meynen.
3. Beschrijf beknopt wat je doelgroep wil of nodig heeft: welke problemen van je doelgroep los jij op? “Dit is jouw professionele reden van bestaan. Als ze geen probleem hebben, zullen ze jou niet inschakelen.”
4. Denk na over het waarom: het voordeel voor de ander. “Hoe help je hem? In mijn voorbeeld en job is dat: zo veel mogelijk mensen professioneel gelukkiger te maken, zodat ze ook privé hiervan de vruchten plukken”, stelt ze.
5. Laat in een paar woorden zien waar je goed in bent. Dat is je persoonlijke toets. “Ik zou er nog aan kunnen toevoegen dat ik ervan geniet om mensen te laten ontdekken wat ze in hun mars hebben.”
Ten slotte raadt ze aan om de elevatorpitch op te schrijven en enkele dagen later te herlezen. “Oefen hardop voor de spiegel. Let ook op je lichaamstaal: oogcontact, een glimlach en een (niet té) stevige handdruk.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Wil je een goede indruk maken op je eerste werkdag? Dan moet je je proberen te verplaatsen in de schoenen van je baas. Hoe pak je het aan?
Een op drie rekruteerders zegt binnen de 90 seconden te weten of ze een sollicitant al dan niet zullen aannemen. De eerste indruk is dus super belangrijk.
In verschillende situaties is het belangrijk dat je op slechts een halve minuut indruk kunt maken. Zorg dat je steeds een ‘elevatorpitch’ hebt klaarstaan …
Nog voor je 1 woord gezegd hebt tijdens een sollicitatiegesprek heb je al een bepaald beeld van jezelf neergezet. En daar zijn we ons vaak niet van bewust.
Een flexi-job geeft mensen de kans om op een voordelige manier bij te klussen naast hun hoofdberoep. En het statuut zit in de lift.
Hoe bouw je meer veerkracht op, zodat je uitdagingen kunt aanpakken zonder negatieve weerslag? Het antwoord vind je wellicht in deze tips.
Als kandidaat heb je doorgaans meerdere sollicitaties tegelijk lopen, al dan niet bij concurrerende organisaties. Maar moet je dat ook laten weten?
Ondanks dat we economisch gezien in woelige wateren verkeren stijgt het aantal bedienden dat een winstpremie krijgt. Hoe kan dat?
De moeder van alle knelpuntberoepen: dat is de verpleegkundige. Maar de ene verpleegkundige is de andere niet. Daarom deze 5 diverse profielen.