Je lichaamstaal en eerste indruk bij het solliciteren
Nog voor je 1 woord gezegd hebt tijdens een sollicitatiegesprek heb je al een bepaald beeld van jezelf neergezet. En daar zijn we ons vaak niet van bewust.
“Zo’n pitch is een beknopte presentatie van jezelf in een tweetal minuten, precies de tijd die je in een lift staat. Het is een uitstekende tool om succesvol te netwerken of jezelf te verkopen in een sollicitatiegesprek”, stelt Mieke Meynen, coach bij Passion for Work.
Het geheim van een goede pitch vindt, volgens haar, zijn kern in The golden circle. Simon Sinek, een Brits-Amerikaanse schrijver en consultant, bedacht dit concept waarmee hij meteen een referentie werd in de marketingwereld. Het stelt drie cirkels voor: de buitenste (= wat), de middelste (= hoe) en de binnenste cirkel (= waarom).
Volgens Simon Sinek is het belangrijk om van binnen naar buiten te werken, in plaats van buiten naar binnen. “En die laatste fout maken velen”, benadrukt Mieke Meynen. “De waarom-cirkel heeft de meeste impact. Het is je drijfveer en net dié raakt je gesprekspartners. Bedrijven die vanuit dit standpunt vertrekken, zijn succesvoller.”
In functie van je eigen elevatorpitch, haalt Mieke Meynen deze tips aan ...
1. Als je meerdere jobs uitoefent, kies dan in functie van de doelgroep en je doel met welke functie je uitpakt.
2. Denk eens na over jouw favoriete doelgroep: door wie wil jij gebeld worden? Wie heeft baat bij wat jij aanbiedt? “‘Ik ben carrièrecoach voor hoogopgeleiden’ is bijvoorbeeld krachtiger dan ‘Ik ben coach’”, vindt Meynen.
3. Beschrijf beknopt wat je doelgroep wil of nodig heeft: welke problemen van je doelgroep los jij op? “Dit is jouw professionele reden van bestaan. Als ze geen probleem hebben, zullen ze jou niet inschakelen.”
4. Denk na over het waarom: het voordeel voor de ander. “Hoe help je hem? In mijn voorbeeld en job is dat: zo veel mogelijk mensen professioneel gelukkiger te maken, zodat ze ook privé hiervan de vruchten plukken”, stelt ze.
5. Laat in een paar woorden zien waar je goed in bent. Dat is je persoonlijke toets. “Ik zou er nog aan kunnen toevoegen dat ik ervan geniet om mensen te laten ontdekken wat ze in hun mars hebben.”
Ten slotte raadt ze aan om de elevatorpitch op te schrijven en enkele dagen later te herlezen. “Oefen hardop voor de spiegel. Let ook op je lichaamstaal: oogcontact, een glimlach en een (niet té) stevige handdruk.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Nog voor je 1 woord gezegd hebt tijdens een sollicitatiegesprek heb je al een bepaald beeld van jezelf neergezet. En daar zijn we ons vaak niet van bewust.
Wil je een goede indruk maken op je eerste werkdag? Dan moet je je proberen te verplaatsen in de schoenen van je baas. Hoe pak je het aan?
In verschillende situaties is het belangrijk dat je op slechts een halve minuut indruk kunt maken. Zorg dat je steeds een ‘elevatorpitch’ hebt klaarstaan …
Een op drie rekruteerders zegt binnen de 90 seconden te weten of ze een sollicitant al dan niet zullen aannemen. De eerste indruk is dus super belangrijk.
De term jobhoppen - vaak switchen van job - heeft een negatieve bijklank. “Maar voor jonge starters wegen de nadelen ervan niet op tegen de voordelen.”
Winkelverkoop en klantendienst zijn goed voor meer dan de helft van de vacatures in verkoop. Een overzicht...
Een pas uitgereikte Nobelprijs doet de aandacht voor de loonkloof tussen man en vrouw opflakkeren. Die blijkt nergens zo klein als bij ons.
Vincent en Bjorn vertellen over de digitale innovatie in het Belgische notariaat.
Dat een hybride werkregime voor een beter evenwicht tussen werk en privé kan zorgen, wisten we al langer. Maar kan het ook het risico op een burn-out verlagen?