Werknemers leren steeds vaker via sociale media
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer werknemers sociale media inschakelen voor hun professionele ontwikkeling. Dat aantal zal zelfs nog toenemen.
Je eerste indruk zegt alles, zo luidt een van de eerste raadgevingen in sollicitatietrainingen. Maar die eerste indruk krijg je vandaag als sollicitant al zonder dat men jou heeft gezien. En ook zonder dat je een sollicitatiebrief of cv hebt verstuurd. “Zelf geven wij liever geen sollicitatietrainingen meer als bedrijven er ons om vragen”, vertelt Eline David, communication manager bij Accent Jobs. “Wij geven er de voorkeur aan om, bijvoorbeeld in scholen en bij laatstejaars, een opleiding rond het gebruik van sociale media te komen geven”, stelt ze.
Accent Jobs doet onder meer een beroep op Blinc Sales Institute. Dat bedrijf werkt, in samenwerking met de KU Leuven, aan een toepassing die sociale profielen op internet analyseert. We hebben het dan over de voorstelling van jezelf op LinkedIn, Twitter en Facebook. “Ons algoritme werkt op taalpatronen. Het is een inschatting van hoe mensen de wereld om zich zien”, stelt Jochen Roef, oprichter van Blinc Sales Institute en psycholoog.
“De manier waarop je praat of schrijft, en de zinconstructies die je maakt, dat zegt allemaal veel over je persoonlijkheid. Met grafologie of horoscopen heeft dit overigens niets te maken.” Helemaal klaar is het algoritme nog niet, maar de ontwikkeling zit wel in een eindfase.
Taalpatronen blijken objectiever dan interessepatronen. “Net zoals alle mensen die elk weekend in een voetbalstadion zitten, allemaal dezelfde persoonlijkheid zouden hebben”, vergelijkt Roef. Vrij vertaald: de manier waarop je iets schrijft, zegt meer over je dan wat je schrijft.
Op basis van het taalalgoritme kan Roef de persoonlijkheid van mensen inschatten in maar liefst 54 parameters. “Maar we hebben ook een vereenvoudigde versie van het algoritme, wat we zelf omschrijven als ons frituurmodel”, vertelt hij. Bij dat vereenvoudigde model zijn slechts drie parameters van tel om mensen in te schatten. “Eigenlijk de drie hoofdassen: in welke mate is iemand relatiegericht, informatiegericht of straalt hij energie uit?”, legt hij uit. “Iedereen heeft wel één van deze drie eigenschappen, maar ze zijn gelijkmatig verdeeld over mensen, zowel mannen als vrouwen.”
Roef vindt zijn methode accurater dan een persoonlijkheidstest, waar je zelf toch een stuk meer kunt manipuleren. “Zelfs al zou je je profiel herschrijven, dan zou je je eigenschappen waarschijnlijk alleen maar accenturen. Je kunt niet uit je eigen patroon komen”, oppert hij.
De methode wordt vooral gebruikt om advies te geven in de context van rekrutering of verkoop. “Je krijgt een beeld van iemand die je niet kent en krijgt ook advies hoe je iemand het best kunt benaderen.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer werknemers sociale media inschakelen voor hun professionele ontwikkeling. Dat aantal zal zelfs nog toenemen.
In een tijd waar communicatie zich grotendeels afspeelt op sociale media, via mail of sms, is het gebruik van emoticons nog amper weg te denken.
Maar liefst 1 op 3 Belgische werknemers houdt geen rekening met beperkingen op het gebruik van social media op het werk.
Rekruteerders controleren de Facebook-profielen van kandidaten. Hiermee vormen ze zich een eerste indruk, maar die blijkt echter vaak foutief te zijn.
John Flexman, een hr-manager, werd ontslagen nadat zijn baas ontdekte dat hij aangaf ‘open te staan voor nieuwe carrièremogelijkheden’ op LinkedIn.
Steeds vaker begeven sollicitanten zich in hun zoektocht naar werk op de sociale netwerksites. Al bloggend, twitterend of facebookend ...
De meeste kandidaten zijn zich bewust van de gevaren van Facebook, maar social media kunnen ook interessante deuren openen. Jo Caudron helpt je op weg …
In Amerika vragen steeds meer ondernemingen een grotere aanwezigheid op kantoor en het lijkt erop dat België volgt.
Even nood aan verandering van omgeving? Steeds meer mensen vertrekken op workation om werken met vakantie te combineren. Wij delen alvast zes tips om dit zo efficiënt mogelijk aan te pakken!