Sociale media
Vorige

1 van 180

Volgende
Volgend artikel:

Wat mag je over je werkgever op sociale media zetten?

Wat de tekst bij je sociaal profiel verklapt over jezelf

Je profiel op LinkedIn en Twitter verklapt meer dan je denkt. “Mensen vertellen al schrijvend meer over zichzelf dan ze denken.” Bijvoorbeeld of je openstaat voor anderen en hoeveel energie je uitstraalt. Hoe voorspelbaar ben jij vandaag op internet?
#

Je eerste indruk zegt alles, zo luidt een van de eerste raadgevingen in sollicitatietrainingen. Maar die eerste indruk krijg je vandaag als sollicitant al zonder dat men jou heeft gezien. En ook zonder dat je een sollicitatiebrief of cv hebt verstuurd. “Zelf geven wij liever geen sollicitatietrainingen meer als bedrijven er ons om vragen”, vertelt Eline David, communication manager bij Accent Jobs. “Wij geven er de voorkeur aan om, bijvoorbeeld in scholen en bij laatstejaars, een opleiding rond het gebruik van sociale media te komen geven”, stelt ze.

Accent Jobs doet onder meer een beroep op Blinc Sales Institute. Dat bedrijf werkt, in samenwerking met de KU Leuven, aan een toepassing die sociale profielen op internet analyseert. We hebben het dan over de voorstelling van jezelf op LinkedIn, Twitter en Facebook. “Ons algoritme werkt op taalpatronen. Het is een inschatting van hoe mensen de wereld om zich zien”, stelt Jochen Roef, oprichter van Blinc Sales Institute en psycholoog.

“De manier waarop je praat of schrijft, en de zinconstructies die je maakt, dat zegt allemaal veel over je persoonlijkheid. Met grafologie of horoscopen heeft dit overigens niets te maken.” Helemaal klaar is het algoritme nog niet, maar de ontwikkeling zit wel in een eindfase.

Voetbal

Taalpatronen blijken objectiever dan interessepatronen. “Net zoals alle mensen die elk weekend in een voetbalstadion zitten, allemaal dezelfde persoonlijkheid zouden hebben”, vergelijkt Roef. Vrij vertaald: de manier waarop je iets schrijft, zegt meer over je dan wat je schrijft.

Op basis van het taalalgoritme kan Roef de persoonlijkheid van mensen inschatten in maar liefst 54 parameters. “Maar we hebben ook een vereenvoudigde versie van het algoritme, wat we zelf omschrijven als ons frituurmodel”, vertelt hij. Bij dat vereenvoudigde model zijn slechts drie parameters van tel om mensen in te schatten. “Eigenlijk de drie hoofdassen: in welke mate is iemand relatiegericht, informatiegericht of straalt hij energie uit?”, legt hij uit. “Iedereen heeft wel één van deze drie eigenschappen, maar ze zijn gelijkmatig verdeeld over mensen, zowel mannen als vrouwen.”

Moeilijk te verbergen

Roef vindt zijn methode accurater dan een persoonlijkheidstest, waar je zelf toch een stuk meer kunt manipuleren. “Zelfs al zou je je profiel herschrijven, dan zou je je eigenschappen waarschijnlijk alleen maar accenturen. Je kunt niet uit je eigen patroon komen”, oppert hij.

De methode wordt vooral gebruikt om advies te geven in de context van rekrutering of verkoop. “Je krijgt een beeld van iemand die je niet kent en krijgt ook advies hoe je iemand het best kunt benaderen.”


(wv) - Bron: MARK Magazine 

18 april 2016
Anderen bekeken ook