Internetdating vergroot inkomensverschillen
Een liefdesbrief wordt nog amper geschreven. Internetdating kent een opmars en dat maakt het makkelijk om je potentiële partner nauwgezet te selecteren.
“Wie trouwt voor het geld, schuift de liefde aan de kant”, zo luidt een Nederlandse uitdrukking. Bij de keuze voor jouw werkgever geldt vaak dezelfde redenering. Een mooi loon is belangrijk, maar de match misschien nog meer. Enkele opvallende gelijkenissen tussen liefde en je werk.
“In mijn vorige job, toen ik werkte in reclame en communicatie, betrapte ik mezelf er steeds op dat ik mensen aanwierf op basis van hun karakter en persoonlijkheid. Hun cv en skills waren ook wel van tel, maar de persoonlijke klik misschien nog meer”, vertelt Bjorn Veenstra van het bedrijf CompanyMatch, dat zich specialiseert in de ‘cultural fit’ tussen werkgevers en werknemers. “Zo’n klik kun je inderdaad vergelijken met een relatie. Als je mekaar leuk vindt, is het fijner om te doen.”
In de bedrijfswereld speelt dit ook. “Uit studies blijkt dat van alle nieuwe aangeworvenen er na anderhalf jaar ongeveer 20 procent weer weggaat. Dat heeft vaak niks met de job zelf te maken. De klik is er gewoon niet. Het kan best zijn dat dezelfde job bij een andere werkgever wel matcht”, stelt Veenstra.
Datingsites slaan je vandaag om de oren met wetenschappelijk onderbouwde tests. En op televisie loopt het programma Blind Getrouwd waarbij mensen trouwen die elkaar nog nooit hebben gezien. Cultural fit komt steeds meer aan bod tijdens sollicitaties.
Bij CompanyMatch checken kandidaten aan de hand van een vragenlijst in welke mate hun persoonlijke drijfveren, motivaties en kernwaarden overeenkomen met hun toekomstige werkgever. “Je stelt als kandidaat de vraag: aan welke werkgever stel ik mijn talent het best ter beschikking, en waar komt dat het meest tot zijn recht?”
Net zoals met mensen zijn er bedrijven die je als ‘je type’ zou kunnen omschrijven. Bij de vragenlijst van CompanyMatch krijg je een bepaald percentage dat de cultural fit aanduidt met diverse bedrijven. “Hoe hoger het percentage, hoe hoger de match”, stelt Veenstra.
“Dat percentage kunnen kandidaten, bijvoorbeeld als de cultural fit hoger is dan 70 procent, vermelden bij hun sollicitatie.” Momenteel heeft het van oorsprong Nederlandse bedrijf CompanyMatch 350 bedrijven in portefeuille, waaronder ook een aantal in ons land.
Als mensen mekaar pas leren kennen, doen ze zich uiteraard zo goed mogelijk voor. Ook bij bedrijven is het employer branding-aspect alsmaar belangrijker. Voor hen is het vandaag erg belangrijk om kenbaar te maken wie ze zijn en waar ze voor staan. “En ook om aan te tonen in welke mate zij verschillen van andere bedrijven”, stelt Veenstra.
Hij haalt een voorbeeld aan van de banksector. “Die sector heeft de laatste jaren erg veel kritiek gekregen dat ze zich vooral richtte op werkprocessen, maar ook daar wordt de menselijke component steeds belangrijker.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Een liefdesbrief wordt nog amper geschreven. Internetdating kent een opmars en dat maakt het makkelijk om je potentiële partner nauwgezet te selecteren.
Wat als je professionele relatie plots overgaat in een liefdesrelatie? Hoe ga je ermee om en hoe behoud je een goede relatie met de rest van je collega’s?
Hoe komt het toch dat anderen zonder problemen aan een job lijken te geraken, maar jij niet? Jobat weet misschien wel waarom…
Ascento-directeur Geert Volders pleit voor een bredere blik op interne mobiliteit en het beter managen van talent van eigen vloer.
54 procent van de werknemers zou een romantische ervaring hebben gehad met een collega. Dit blijkt uit een studie van het magazine Business Insider.
Er zijn een aantal risico's verbonden aan het daten op je werk. Advocate Kathleen McKenna geeft daarom 5 tips voor het welslagen van jullie relatie.
Volgens Nicole Williams, Connection Director bij LinkedIn, hangt de zoektocht naar de ideale partner nauw samen met die naar de ideale job. 15 tips!
Een bore-out is het omgekeerde van een burn-out, maar is veel minder bekend. Nochtans is het even erg voor je gezondheid. Wat is het? Wat kan je doen?
Vakantie is hét moment om je hoofd vrij te maken en nieuwe inspiratie op te doen. Een reis weg vanuit je vertrouwde omgeving brengt heel wat voordelen met zich mee.