Zo snoer je bluffers de mond: 5 tips
Op elk kantoor loopt er wel een blaaskaak rond. Iemand die veel blabla verkoopt, maar weinig zélf bereikt. Hoe ga je om met zo'n bluffende collega?
Wat was het grote probleem van Volkswagen? Een topman die zijn wil kost wat kost wilde doordrijven. In zijn boek ‘Tegenspraak’ schrijft Peter van Lonkhuyzen over de noodzaak aan kritiek, feedback of tegenspraak in een organisatie.
Het voorbeeld van Volkswagen springt vandaag in het oog. Maar in zijn boek haalt Van Lonkhuyzen diverse managementmissers aan door tunnelvisie, en vooral: een gebrek aan tegenspraak. Ook de bankencrisis is er aan te wijten. Fred Goodwin, de amper veertigjarige topman van Royal Bank of Scotland, sleurde in zijn ongeziene expansiedrang zijn bank de dieperik in. De man hield er een schrikbewind op na. Divisiedirecteuren werden tijdens managementmeetings vaak langdurig en publiekelijk vernederd.
Maar het roekeloze overnameparcours, en gebrek aan tegenspraak, komt de bank duur te staan. De bank kapseist en de Britse overheid moet 64 miljard toestoppen. Het gerenommeerde tijdschrift Time plaatst Fred Goodwin jaren later op de lijst van “25 People to Blame for the Financial Crisis.”
VW en Royal Bank of Scotland zijn buitenlandse voorbeelden. Maar volgens Peter van Lonkhuyzen lijkt het dat we ook dichter bij huis in een ongekende bestuurscrisis zijn terechtgekomen. “Alsof goed functionerende en betrouwbare bestuurders aan het uitsterven zijn”, schrijft hij.
Toch kan het ook anders. Volkswagen kan een voorbeeld nemen aan vliegmaatschappijen en ziekenhuizen. Daar is kritiek in de organisatie ingebouwd en zijn steeds minder mensen bang voor tegenspraak. “In de luchtvaart is een programma voor crew resource management intussen een wereldstandaard. Dit programma draait om het handhaven van de veiligheidsprocedures en het versterken van communicatieve vaardigheden”, stelt Van Lonkhuyzen. Ook veel nieuwe bedrijven en start-ups opteren voor een vlakkere organisatie met meer in- of tegenspraak.
Wat intussen duidelijk lijkt, is dat we op de werkvloer anders met mekaar zullen moeten omgaan, schrijft Lonkhuyzen. “Meer onderlinge gelijkwaardigheid betekent meer afstemmen, meer uitleggen, mét de kans om ergens op te worden aangesproken. Daar moeten we mee leren omgaan.”
7 tips om feedback te geven
(wv) - Bron: MARK Magazine
Op elk kantoor loopt er wel een blaaskaak rond. Iemand die veel blabla verkoopt, maar weinig zélf bereikt. Hoe ga je om met zo'n bluffende collega?
Tijdens een job interview weet je het antwoord op de vraag, maar je voelt aan dat dat niet is wat de interviewer wil horen. Wat doe je?
Vier op de tien werknemers geven de voorkeur aan een mannelijke leidinggevende. Slechts twee op de tien ziet liever een vrouw aan het roer.
Zogenaamde 'probleemwerknemers' beseffen vaak niet dat zij eigenlijk het probleem zijn. Achterhaal of jij een moeilijke mens bent op het werk.
Duitse bedrijven scheren hoge toppen. Dus waarom ons als werknemer niet laten inspireren en een beetje meer Duitse degelijkheid in ons werk leggen?
Het laatste wat je wil is je overste tegen je in het harnas jagen. Maar toch. Af en toe loont het om op te komen voor je eigen overtuiging.
Een goede baas is erg belangrijk. Maar wat als je helemaal niet tevreden bent over je baas? Het volgende stappenplan helpt je vooruit!
Ik heb dit jaar niet al mijn vakantiedagen opgenomen... Wat nu? Wij vertellen je hoe de vork precies in de steel zit.
Je stage doen bij het bedrijf waarop je hoopte, nadien een job aangeboden krijgen bij datzelfde bedrijf én na een jaar groeikansen zien bij diezelfde werkgever. Dat is het parcours dat Xante Janssens (24) na haar studies aflegde bij Hoogmartens Wegenbouw.