Carrière maken? Verander van naam
Sinds programma's als Idool, weten we dat een flinke dosis X-factor belangrijk is. Ook je artiestennaam is van belang. Daar is Lady Gaga het bewijs van.
"Uit beleefdheid bleef ik wel zitten. Het is op dat moment dat ik me bedacht dat dit precies het probleem is: als organisatiepsychologen willen dat hun kennis gebuikt wordt in bedrijven, moeten ze misschien toch iets leukere presentaties geven. Wanneer ik als wetenschapper al afhaak, kan je moeilijk verwachten dat deze presentaties impact gaan hebben op managers. Nochtans was er op dezelfde conferentie ook een sessie over charismatisch spreken."
Heb je ooit al eens een nummer luidop fout mee zitten zingen? "Jarenlang heb ik ‘Smells Like Teen Spirit’ van Nirvana verkeerd mee staan brullen op de dansvloer. ‘With the lights out, we’re contagious’ zong ik altijd. En ik niet alleen, gelukkig", lacht Van Damme. Dit lied prijkt in de top van meest fout gezongen liedjes. Tegelijkertijd staat dit nummer ook op nummer 1 in diverse hitlijsten van de beste songs aller tijden, en dat in verschillende landen. Kurt Cobain schreef het als aantijging tegen de conformistische massamentaliteit … En net dat nummer staan mensen op dansvloeren over de hele wereld fout mee te zingen, zonder een idee te hebben waar het eigenlijk over gaat. Oh ironie.
We hechten blijkbaar meer belang aan de melodie dan aan de inhoud. Een liedje met een leuke melodie, zonder een echte tekst, kan perfect een hit worden. Maar omgekeerd maakt een lied met een fantastische tekst maar een magere melodie veel minder kans om opgepikt te worden. En dit geldt niet alleen voor muziek, maar voor communicatie in het algemeen: de verpakking heeft drie keer meer impact dan de inhoud van de boodschap. De manier waarop een boodschap gebracht wordt, is voor een publiek eigenlijk belangrijker dan de inhoud van die boodschap.
Dit heeft enkele belangrijke gevolgen voor het spreken voor een groep of een publiek. Want het wil zeggen dat je inhoudelijk weinig te bieden kan hebben, maar toch veel impact hebt op je publiek. Dit heb je zelf vast al wel een keer ondervonden in een vergadering: de persoon met de grootste mond heeft meer impact, los van de inhoud van zijn of haar betoog. Onderzoek in 2010 aan Cornell University toonde bijvoorbeeld aan dat nieuwe ideeën van narcistische mensen op papier niet per se creatiever beoordeeld werden door een jury. Maar wanneer de narcisten hetzelfde idee live konden presenteren voor de jury, werden ze systematisch als creatiever beoordeeld. Met andere woorden, het enthousiasme en de zelfzekerheid van de narcisten beïnvloedde het oordeel van de jury.
Omgekeerd kan je over een unieke expertise beschikken, maar slaag je er misschien niet in om die op een beklijvende manier over te brengen. Met andere woorden, expertise biedt geen garantie op impact. Het is vooral deze laatste groep die er baat bij heeft om te weten hoe ze hun expertise op een boeiende manier kunnen verspreiden. En dat hebben wetenschappers onderzocht, door managementgoeroes te bestuderen. Managementgoeroes zijn namelijk heel sterk in het brengen van een goede melodie in hun boodschap, los van de inhoud.
Professor Antonakis van de Universiteit van Lausanne toonde aan dat charisma niet iets is dat je hebt of niet hebt, maar dat je het kan trainen. Hij bracht een aantal technieken in kaart die bepalen hoe charismatisch een persoon gepercipieerd wordt door een publiek. Je kan dus leren om jouw boodschap op een goede melodie te zetten. Met andere woorden, een CEO, een manager of een werknemer die presenteert voor een groep en die deze technieken gebruikt, zal charismatischer beoordeeld worden. Bovendien zal hun boodschap meer impact hebben op hun publiek.
"Nog een laatste advies: focus op de inhoud van de boodschap, niet op de verpakking. De volgende keer dat je naar een managementgoeroe luistert, probeer dan een keer door de technieken heen te kijken naar de eigenlijke inhoud van de boodschap. En omgekeerd, probeer tijdens de volgende vergadering meer rekening te houden met die ene persoon die wel expertise heeft, maar het niet altijd goed kan overbrengen."
"Tot slot ben ik er van overtuigd dat wanneer organisatiepsychologen deze technieken zelf toepassen, hun kennis wél gebruikt zal worden in het bedrijfsleven", besluit Van Damme.
(mvd) - Bron: MARK Magazine
Dit artikel van Michaël Van Damme (The Forge) kwam tot stand in samenwerking met Mensenkennis.be, een wetenschapsblog opgestart vanuit de Gentse Alumni Psychologie die kennis over mensen brengt op mensenmaat. De blog ontving de jaarprijs wetenschapscommunicatie van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten en vierde recent zijn honderdduizendste lezer.
10 februari 2016Sinds programma's als Idool, weten we dat een flinke dosis X-factor belangrijk is. Ook je artiestennaam is van belang. Daar is Lady Gaga het bewijs van.
In zijn boek geeft auteur en professor psychologie Kevin Dutton een overzicht van de 10 beroepen waarin de meeste alsook de minste psychopaten voorkomen.
Veel werknemers worden in een managementfunctie geduwd zonder enige voorbereiding. Dat er dan fouten worden gemaakt, is onvermijdelijk. De meest gemaakte?
Grote kantoorruimtes waar iedereen elkaar kan zien en horen zijn voor veel mensen een echte nachtmerrie. Waarom precies?
Een collega die je helpt? De kans is groot dat hij je ziet als iemand die hem hoger op de ladder kan helpen. Ben je daar niet toe in staat? Oei ...
De ideale chef heeft gevoel voor humor, leeft in het nu en brengt zijn ego niet mee naar het werk. Dat menen althans coaches en schrijvers Paul Meert, Ben Decock en Tomas Vieira.
In de bouwsector is haast elke job een knelpuntberoep. En daar zijn er recent nog twee nieuwe bijgekomen: de rioollegger en de bodemonderzoeker.
Winkelverkoop en klantendienst zijn goed voor meer dan de helft van de vacatures in verkoop. Een overzicht...