Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1074

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Voel jij je verbonden met je werkgever?

Mensen werken voor merken. Bedrijven proberen zichzelf als merk te positioneren naar hun (toekomstige) werknemers met als doel om met hen betrokken te zijn. Wij overlopen de trends die hier vandaag in opduiken en kijken bij bedrijven hoe ze dit aanpakken.
#

Zowat 70 procent van de Amerikaanse werknemers voelt zich vervreemd van zijn of haar werk, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Gallup die opduiken in het boek ‘Hier wil je werken’ van Ron Friedman.

18 procent is zelfs ‘actief vervreemd’. Dit betekent dat ze hun werk vaak niet naar behoren uitvoeren, én hun werkgever behoorlijke schade berokkenen. Vervreemde werknemers kosten het Amerikaanse bedrijfsleven maar liefst 550 miljard dollar per jaar. En dan doen Amerikaanse werknemers het zelfs nog beter dan het internationaal gemiddelde.

Hoe kunnen bedrijven afstappen van deze negatieve spiraal? Employer engagement en branding zijn belangrijke stappen. Bedrijven, ook Belgische, die hierop inzetten, hebben duidelijk meer tevreden werknemers en goede kandidaten.

1. Tous ensemble: meer aandacht voor de menselijke kant

In principe kan elke organisatie een zogenaamde geweldige werkplek worden. Een goede illustratie hiervan is ‘Best Workplace’ van het Great Place to Work instituut, dat de beste werkplekken opgraaft op basis van gesprekken met werknemers en hun managers. In hun recente lijst staan onder meer Carglass, McDonalds, Media Markt, Sas Institute, KBC en Torfs. Erg uiteenlopende bedrijven, sectoren én werknemers. Het is in het bedrijfsleven de trend om meer op mensen in te zetten, getuige de aandacht en opmars van initiatieven als ‘Best Workplace’.

De aandacht voor medewerkers trekt zich door naar de branding en communicatie. “Employer branding is een thema dat erg leeft, zeker in onze eigen organisatie. Potentiële kandidaten kiezen niet alleen op basis van jobinhoud, maar zoeken naar het hele verhaal. Ze willen weten waar een bedrijf voor staat”, weet Kathy Callens, communication specialist bij UNILIN.

2. Meer autonomie: medewerkers doen hun verhaal

De menselijke kant zit ook in het feit dat medewerkers vaak zelf hun verhaal mogen doen. “Een concreet voorbeeld hiervan is onze ‘The Happy Workout videoclip’ die we maakten, waarin we onze eigen medewerkers laten tonen dat werken bij UNILIN fun is”, vertelt Kathy Callens.

Binnen employer branding zijn ook de jobsite en de bedrijfswebsite een belangrijk element. “Beiden moeten reflecteren waar het bedrijf voor staat”, benadrukt Callens. “Zo werken we aan een nieuwe jobsite en unilin.com. Bij de opmaak zijn we heel sterk uitgegaan van het brengen van een verhaal in combinatie met sterke visuele aspecten waarin foto’s van onze medewerkers doorslaggevend zijn.”

Bedrijven waar het fijn is om te werken, laten ook veel autonomie toe. Niet alleen in de communicatie, maar ook in het werkomgeving zelf. Google en Starbucks zijn klassieke voorbeelden, maar het schoolvoorbeeld is de Amerikaanse online schoenen- en kledingverkoper Zappos. Iedereen kan de leiding nemen. Niemand kan een goed idee in de kiem smoren. Innovatieve ideeën, die een bedrijf vooruit moeten helpen, krijgen een eerlijke kans. De verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid situeren zich op de werkvloer.

3. Klantgerichtheid staat centraal

Zappos is ook een goed voorbeeld van een bedrijf dat de link tussen HR en klantgerichtheid centraal stelt. Het internetbedrijf stond altijd al bekend om zijn klantvriendelijkheid. “Mensen mogen naar de klantendienst van Zappos bellen om wat vrijblijvend advies, of gewoon om een praatje te slaan”, vertelt Joseph Roevens, een Belg die als docent management aan de NHTV hogeschool van Breda, het bedrijf enkele maanden geleden bezocht. “De Zappos-mensen in het contactcenter hebben maar twee elementen waarop ze worden geëvalueerd: de klant helpen en hier plezier aan beleven”, weet Roevens.

Zappos is een verregaand voorbeeld, maar ook Belgische organisaties bouwen klantgerichtheid in. Een bedrijf als Media Markt, ook uitgeroepen tot ‘Best Workplace’, heeft bijvoorbeeld een HR-directeur die ook instaat voor ‘Customer Delight’. Je kunt in retail nooit omnichannel worden, als je eerst niet alle medewerkers in de richting van klantgedreven handelen beweegt, zo luidt het devies. In de praktijk blijken de filialen met de meest tevreden werknemers ook inzake omzet het best te scoren.

Het klantgerichte zit bijvoorbeeld ook in domeinen als rekrutering. “Een trend die vandaag heel erg speelt, is de zogenaamde ‘candidate experience’, wat ook een belangrijk element is van employer branding”, vertelt Fiona Ketele, die instaat voor employer marketing bij Colruyt Group. “Voor ons is het cruciaal dat elke kandidaat bij Colruyt Group een goed gevoel overhoudt aan het bedrijf”, benadrukt ze. Colruyt Group doet dat door in het hele selectietraject voldoende en waardevolle feedback te geven waar de kandidaat op persoonlijk vlak veel aan heeft. Of om het met een boutade te zeggen: mensen mogen zeker niet het gevoel hebben dat ze wel goed genoeg zijn om er te komen winkelen, maar niet om er te komen werken.

4. Employer branding als wapen in war for talent

Rekrutering blijkt een cruciaal onderdeel in employer branding, vooral in de war for talent. Uit een internationaal onderzoek van Worldcom PR Group blijkt dat bedrijven die investeren in employer branding dat vooral doen om nieuw personeel te werven. En dus niet zozeer om de bestaande medewerkers aan zich te binden. 83 procent van de bedrijven met een tekort aan arbeidskrachten gebruikt employer branding. Het gebrek aan medewerkers met specifieke competenties blijkt het hoogst in de IT-sector. Het is dan ook geen verrassing dat ook heel veel IT-bedrijven, of andere knelpuntberoepen, inzetten op employer branding.


(wv) - Bron: MARK Magazine 

21 januari 2016
goForHappy

Stuur mij Go for happy tips over groei en wellbeing

Anderen bekeken ook