Welke app-gebruiker ben jij? Doe de test
App-gebruikers zijn volgens marktonderzoekbureau Multiscope onder te verdelen in zes verschillende groepen. Welk type ben jij?
Niet nieuw, wel flink in de lift. Dat zijn de mobiele kanalen die komen kijken in de zoektocht naar werk. Een en ander blijkt alvast uit de cijfers van de populaire jobsite Jobat.be. Kwam in 2014 nog bijna drie kwart van de bezoekers op Jobat.be via een klassieke desktop of laptop, dan zakte dat in het najaar van vorig jaar tot 65 procent.
Vooral de smartphone is aan een forse opmars bezig. Was die in 2014 nog goed voor 10 procent van het bezoek op Jobat.be, dan is dat vandaag al 20 procent.
Ook in de markt wint mobiel en digitaal aan belang in de zoektocht naar werk. Dat werd ook tijd, meent Julie Lavigne, die aan het hoofd staat van het digital talent hunters-team bij selectie- en uitzendkantoor Accent. “Als je ziet hoe de wereld de laatste jaren is veranderd, gaat rekrutering nog al te vaak erg traditioneel te werk”, meent Lavigne.
Accent lanceerde eerder ook al zijn app SWOP, als soort van ‘Tinder for Jobs’ (zie ook pagina 12). Bovendien staan nog andere mobiele initiatieven op het getouw.
Ook WhatsApp wordt actief aangewend bij Accent. “Enerzijds zetten we WhatsApp in om jobaanbiedingen te pushen naar de kandidaat, als vacancywire”, vertelt Lavigne. “Anderzijds gebruiken we als digital team WhatsApp om de communicatie met kandidaten te faciliteren. We sturen hen via WhatsApp de locatie van een bedrijf door, geven hen advies of wensen hen gewoon veel succes bij hun komende sollicitatiegesprek”, vertelt ze. “WhatsApp is een heel snel en gemakkelijk toegankelijk kanaal. Het past perfect binnen het kader van laagdrempelig contact. Kandidaten treden zeer snel met ons in contact.”
Voorts wordt video alsmaar belangrijker in rekrutering. Steeds meer kandidaten maken een video-cv waarmee ze zich willen onderscheiden van anderen, vaak met hun smartphone. Al deze mobiele en digitale initiatieven helpen ook de kandidaat, benadrukt Lavigne. “Ik had laatst contact met een ingenieur die via ons solliciteerde en aangenaam verrast was dat alle communicatie digitaal was verlopen. Dit zorgde ervoor dat hij zich niet één keer had moeten verplaatsen”, stelt ze.
(wv) - Bron: MARK Magazine
App-gebruikers zijn volgens marktonderzoekbureau Multiscope onder te verdelen in zes verschillende groepen. Welk type ben jij?
Smartphones overheersen meer en meer ons leven. Maar vanaf wanneer ben je nu eigenlijk gewoon goed bereikbaar en wanneer ben je verslaafd?
Stuur je soms berichtjes via WhatsApp tijdens je werkuren? Deze grafisch vormgever moest daardoor 1.500 euro van zijn salaris inleveren. Waarom?
Elektronisch communiceren blijkt slecht voor onze gewrichten. De WhatsApp-vinger is daarbij het modernste kwaaltje. 'De wat?' zegt u ...
Elke keer er een berichtje op sociale media verschijnt of je een nieuwe mail krijgt, piept je gsm. Steeds meer en meer vergroeien we met onze smartphone.
Het gemiddeld aantal verstuurde e-mails per dag wordt geschat op 294 miljard. Het is dus geen wonder dat er heel wat e-mailverslaafden rondlopen ...
Soms is de krapte op de arbeidsmarkt zo groot dat werkgevers hun kandidaten zelf met de taxi komen halen voor hun sollicitatiegesprek...
We zijn er ons zelden van bewust, maar toch hanteren we allemaal een typische “stijl” van communiceren… In geval van conflicten, bijvoorbeeld.
Het klinkt stom, maar ik erger me aan de muziekkeuze van mijn collega’s...