Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

Personeel Lidl mag zelf zijn uren kiezen

“Als medewerker je eigen job inplannen.” (Wolfgang Hennen, HR-directeur bij Lidl)
Een gesprek met iemand van het management van Lidl en een ontmoeting met buitenlandse collega’s bracht Liesbeth De Meyer op ideeën. Wat kon zij als storemanager nog meer doen om de work-life balance van haar medewerkers te verbeteren? De oplossing: laat mensen zelf hun werktijden kiezen. En het werkt.
Wolfgang Hennen
“Als medewerker je eigen job inplannen.” (Wolfgang Hennen, HR-directeur bij Lidl)

Als storemanager in de Lidl-vestiging van Lochristi heeft Liesbeth veertien vaste medewerkers die met en voor haar werken, en daar komen nog twee jobstudenten bij. “Die krijgen allemaal een week de tijd om voor de vier weken erna de uren in te vullen waarop ze het liefst willen werken”, vertelt ze.

Opmerkelijk: in de meeste gevallen kan Liesbeth ook de werktijden aanbieden die haar collega’s vragen. “Toen ik ermee begon, zag ik veel verbaasde gezichten. ‘Gaat je dat ooit lukken?’, vroegen sommigen.” Ja dus.

“We hanteren wel enkele spelregels”, stelt ze. “Niet werken op zaterdag, wat voor ons als Lidl eigenlijk onvermijdelijk is, gebeurt steeds in overleg. En mensen kiezen nooit telkens dezelfde vrije dag. Zo vermijden we dat iemand een vaste vrije dag zou claimen”, weet Liesbeth. “Ten derde doet iedereen minimaal twee keer een vroege shift en ook minimaal twee keer een late shift”, klinkt het. Maar binnen dat speelveld kan iedereen kiezen.

Weg jaloezie

Naast de positive vibes (lees: meer motivatie en minder ziekteverzuim) en een betere work-life balance, is er nog een positief neveneffect: de aanleiding tot jaloezie – als die er al zou zijn – valt totaal weg. Heel vaak is hij of zij die het uurrooster vastlegt in organisaties, diegene die als bevoordeeld wordt aanzien. Want het is doorgaans de enige die zijn of haar keuze kan laten blijken. “Bij ons is het anders. Iedereen is gelijk en kan zijn voorkeur weergeven. Ik merk dat dat medewerkers een fijn gevoel geeft.”

Het doe-het-zelf-keuzesysteem van Liesbeth is intussen anderhalf jaar in gebruik. En het slaat zo hard aan dat het ook de directie van Lidl niet ontgaan is. Of hoe één iemand samen met haar team, ergens in Lochristi, het verschil maakt.


(wv) - Bron: MARK Magazine 

Personeel Lidl Lochristi
Opmerkelijk is dat het initiatief helemaal op het niveau van de vestiging in Lochristi is uitgedokterd. “Onze mensen vinden het fantastisch. Met dit systeem kan iemand, die bijvoorbeeld zondagavond iets heeft gepland, ervoor kiezen om niet op maandagmorgen te werken. Zo heb ik bij mijn mensen een voetbalsupporter van Waasland-Beveren, die zijn planning zodanig invult dat hij altijd naar de wedstrijden van zijn team kan gaan kijken”, vertelt ze. “En je leert je mensen ook beter kennen. Mensen reageren aangenaam verrast als ik vraag hoe het verjaardagsfeestje was. Of als ik ze succes wens bij de notaris voor de aankoop van hun huis. Omdat ze dit zelf hadden genoteerd op hun aanvraagpapier.” 29 december 2017
goForHappy

Stuur mij Go for happy tips over groei en wellbeing

Anderen bekeken ook