Hoe kleed ik me voor mijn eerste werkdag?
Je wilt je collega's op je eerste werkdag niet zozeer imponeren als wel voor je innemen. Je kleding speelt daarbij een belangrijke rol: een slechte eerste indruk blijft lang hangen.
De opvang van nieuwe medewerkers zo optimaal mogelijk laten verlopen: dat is in een notendop de opzet van het meter/peter-project dat bij De Nationale Loterij in 2014 het licht zag. Intussen is de organisatie al toe aan de derde lichting van peter en meters. Vandaag tellen ze er al 28 peters/meters, die instaan voor 69 pete-en metekinderen. Elk jaar komen er nieuwe peters en meters bij. Het project vult overigens andere initiatieven voor nieuwkomers aan, die vanuit HR geleid worden, zoals introductiesessies die regelmatig voor alle nieuwe medewerkers georganiseerd worden.
De peters en meters bij de Nationale Loterij zijn vrijwilligers, al is het zeker geen vrijblijvende bedoening. Het gaat om mensen die voeling hebben met de bedrijfscultuur en ook al wat langer (bijvoorbeeld meer dan een jaar) bij het bedrijf aan de slag zijn. Diversiteit is hierbij erg belangrijk: peters/meters worden bijvoorbeeld gerecruteerd op alle hiërarchische niveaus. Ze krijgen een dagopleiding waarbij hun specifieke rol wordt toegelicht. HR organiseert ook terugkomsessies om bij te sturen waar nodig.
“De peters en meters zijn er voor allerlei praktische vragen, maar hebben ook een rol van informele vertrouwenspersoon en luisterend oor. Wij zijn neutraal. Zo is het niet de bedoeling dat wij de rechtstreekse chef en de collega’s vervangen of in de weg lopen bij hun introductie voor nieuwkomers binnen hun team”, vertelt Nadège Mansy, die bij de Nationale Loterij verantwoordelijk is voor sponsoringsdossiers en intussen ook al meter is van drie nieuwkomers.
Nieuwe medewerkers waarderen dit initiatief. “Tijdens de eerste dagen en weken van je nieuwe job heb je altijd veel vragen. Je wint zelf aan productiviteit omdat iemand anders tijd in je investeert”, vertelt Clotilde Mignot, die metekind is van Nadège Mansy. “Ik vind het een goed initiatief dat de integratie zeker bevordert, zeker in een organisatie als de Nationale Loterij die met 420 medewerkers toch al wat groter is. Zo’n peter-meter-project is overigens niet courant. Ik heb het nog niet zo vaak bij andere bedrijven gezien”, aldus Clotilde, die zich zelf later ook wel als meter ziet fungeren.
Een aantal speerpunten zijn er wel. Zo werken peters en meters bij de Loterij in principe niet op dezelfde dienst, de regionale kantoren uitgezonderd. Daarnaast bevinden peter/meter en pete/metekind zich doorgaans niet in dezelfde hiërarchie. Wel proberen ze moedertaalsprekers aan elkaar toe te wijzen, zodat de communicatie vlot kan lopen. Het project is intussen uitgebreid naar medewerkers met tijdelijke contracten. De Nationale Loterij is het initiatief verder aan het uitwerken voor de langdurig afwezigen die bij hun terugkeer op het werk vaak in een nieuwe bedrijfsomgeving terechtkomen. De collega’s van HR begeleiden de peters/meters, sturen het programma en volgen dit nauwgezet op. De peters/meters krijgen bijvoorbeeld een checklist mee met aandachtspunten voor de eerste dag, de eerste week, de eerste maand en de eerste drie maanden.
Is peter of meter zijn een drukke taak? Nadège Mansy: “Vóór de komst van een nieuwkomer, de eerste dag en de eerste weken heb je er wel wat werk mee. Het is ook logisch dat er op zo’n eerste dag bijvoorbeeld veel vragen komen. Het gaat dan om de basics zoals een badge, een rondleiding en het in contact brengen van de collega’s. Maar na een maand of vier is dat al veel minder”, vertelt Nadège, die benadrukt dat elke peter of meter het anders invult en dat het uiteraard ook in de tijd evolueert. “Ik ben intussen een vijftal maanden meter van Clotilde. Ze kan bij mij nog altijd met vragen terecht. We houden contact. Zo gaan we nog af en toe samen lunchen.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Je wilt je collega's op je eerste werkdag niet zozeer imponeren als wel voor je innemen. Je kleding speelt daarbij een belangrijke rol: een slechte eerste indruk blijft lang hangen.
Bedrijven worden geconfronteerd met een snel veranderende wereld. Hun diversiteitsbeleid is steeds meer een afspiegeling van de maatschappij.
Men spreekt soms wel eens over gezond en ongezond perfectionisme. Maar wat is nu juist het verschil tussen deze twee soorten perfectionisme?
Uiteraard ben je extra voorzichtig op je eerste werkdag om zeker geen blunders te maken. Welke zaken vermijd je bijgevolg best als je pas begint?
Peters en meters op de werkvloer zijn ideale instrumenten om jonge werknemers te laten groeien in hun job. Maar is dat voldoende?
Eindelijk heb je die job te pakken die je zo graag wilde versieren. Maar hoe overleef je de eerste dagen in je nieuwe baan?
Wat voor job je ook uitoefent, elk beroep verdient respect en waardering. Toch blijkt dat het ene beroep aanzienlijk meer aanzien heeft dan het andere...
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
De functie die een ingenieur na zijn studies gaat uitoefenen, kan flink verschillen... Waar gaan jonge ingenieurs het vaakst aan de slag?