7 tips om te voorkomen dat je ziek wordt
Ook op je werk kan je aardig ziek worden.Om griep te voorkomen, zijn er enkele eenvoudige tips zoals handen wassen.
De bijna continue stijging van het absenteïsme in de Belgische privésector sinds 2001 zet zich door. Het totale ziektepercentage voor bedrijven tot 1.000 werknemers evolueerde van 6,58 procent in 2016 tot 6,88 procent vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van HR-bedrijf Securex bij 234.000 werknemers uit de privésector.
Van de zeven werknemers op honderd die op een gemiddelde werkdag in 2017 afwezig waren, zijn twee werknemers minder dan een maand afwezig, twee een maand tot een jaar en bijna drie langer dan een jaar.
Terwijl het korte ziektepercentage (minder dan een maand) stabiel bleef, kende het percentage van de lange afwezigheid een stijging met 5 procent en het middellange (van een maand tot een jaar) een toename met 6 procent.
Niet alleen grote bedrijven, maar ook kmo’s delen in de klappen. Sinds de crisis in 2008 is het percentage werknemers dat op een gemiddelde dag langer dan een jaar afwezig is in de kleinste kmo’s met 60 procent gestegen, tot zelfs 120 procent in de grootste kmo’s.
Voor bedrijven tot 200 werknemers geldt: hoe groter het bedrijf, hoe frequenter de afwezigheden. “De familiecultuur in kleine kmo’s verdwijnt naarmate het bedrijf groeit. Hoe groter, hoe meer de nadruk op hiërarchie komt te liggen. Dit maakt dat werknemers zich bij ziekte minder verantwoordelijk (moeten) voelen voor het werk dat blijft liggen of bij collega’s terechtkomt”, stelt Heidi Verlinden, HR-researchexpert bij Securex.
Werknemers in bedrijven vanaf honderd werknemers ervaren, volgens Verlinden, meer werkdruk dan in kleinere ondernemingen, onder meer door minder regelmogelijkheden in de job. “Werkdruk, jobonzekerheid, weinig opportuniteiten voor promoties en slechte communicatie liggen vaak aan de oorsprong van werkstress en afwezigheden in deze kmo’s. De frequentie van het aantal ziektemeldingen stijgt dus door de evolutie van een familiecultuur naar een absenteïsmecultuur.”
In de kleinere bedrijven met minder dan tien werknemers komen afwezigheden minder vaak voor. Maar als ze er zijn, zijn ze wel langdurig van aard. “De werknemers daar blijven pas thuis als het écht niet anders kan: bij een probleem dat een lange behandeling of een lang herstel vraagt”, stelt Verlinden. “Soms zelfs doordat ze te lang hebben doorgewerkt.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Ook op je werk kan je aardig ziek worden.Om griep te voorkomen, zijn er enkele eenvoudige tips zoals handen wassen.
Het toenemende ziekteverzuim heeft een enorme impact op de werkvloer. Hoe ziet de nieuwe wetgeving eruit?
Ziekteverzuim kost bedrijven heel wat geld. Werkgevers die werk maken van een positief absenteïsmebeleid plukken daar de vruchten van.
Onze moderne mentaliteit is er steeds vaker eentje van werken tot je erbij neervalt. Zelfs ziek zijn en daardoor thuisblijven, is steeds meer een taboe.
Soms heb je gewoon een baaldag. Soms een baalweek. Wat het probleem ook is, het is normaal en menselijk. Deze 101 tips kunnen je erdoor sleuren.
In tijden van economische crisis melden werknemers zich vermoedelijk minder vaak ziek uit schrik voor ontslag. We noemen dit ziek doorwerken presenteïsme.
Uit cijfers die de Nederlandse 'Stichting Burnout' op haar website aanhaalt, blijkt dat men bij een burn-out gemiddeld 189 dagen thuisblijft.
Je eenzaam voelen op het werk kan een flinke impact hebben op je prestaties en je gezondheid. Hoe zorg je ervoor dat je kan verbinden met collega's en écht deel uit kan maken van het team?
Het is sowieso een uitdagende rol met veel doorgroeimogelijkheden. Maar wat doet een accounts receivable accountant precies? En wat verdient hij/zij?