5 dingen die werknemers nooit tegen hun baas zeggen
Hoe goed je het ook met je manager kan vinden, sommige zaken hou je toch nog liever voor jezelf. Deze gedachten zullen werknemers nooit luidop delen ...
Consequent zijn. Een duidelijker advies kan Thierry Cattoir een merk niet geven. Thierry Cattoir is voorzitter van het marketingplatform Stima en oprichter van het merkenbureau Remarkable Europe. Dat zorgde in het verleden al voor de ‘rebranding’ van merken als CD&V, Unizo, Belfius, Vitaya en Acerta.
“Kijk naar wat er met Coca-Cola gebeurd is tijdens de voorbije winterspelen in Sotsji, die ze sponsorden. Daar hebben ze zich toch aan mispakt, wat heel duidelijk werd toen de heisa uitbrak over de homorechten in Rusland. Je kan als merk niet voor waarden zoals diversiteit staan en tegelijk je merk verbinden aan een land dat diezelfde diversiteit niet erg hoog in het vaandel draagt. Op een bepaald moment dreigde Coca-Cola zelfs het slachtoffer te worden van een consumentenboycot.”
“De aandacht daarvoor neemt erg toe. Als we een merk ‘rebranden’, wat klassiek negen tot twaalf maanden duurt, gaat er ongeveer een derde van die tijd naar het nadenken over en het creëren van het werkgeversmerk. Het personeel wordt daar ook echt bij betrokken. Snel van vlag veranderen en kijken wat dat geeft, is er niet meer bij. Vroeger gebeurde dat vaak. ’Dekt de vlag de lading dan nog?’, was dikwijls een terechte vraag.”
“Waar staan we voor? Welke job doen we? Een werkgever moet luisteren naar wat er goed en fout loopt in zijn bedrijf, naar wat werknemers waardevol vinden, naar de drijfveren van wie er elke dag werkt, … Op basis daarvan kan er samen naar een nieuwe invulling van het merk gezocht worden, of kunnen ‘oude’ waarden opnieuw uit de kast gehaald worden. Ook dat gebeurt soms.”
“Ook dat verandert. Er zullen altijd werknemers zijn die zich daar geen vragen bij stellen, maar het interessantst, en meest cruciaal, is de groeiende groep medewerkers die zich op zijn minst een paar vragen stellen, zoals: ‘Wil ik hier mijn hele leven werken?’, ‘Zijn we zinvol bezig?’”
“Vroeger lagen de verhoudingen toch anders. Toen moesten werknemers als het ware blij zijn omdat ze ergens ‘mochten’ of ‘konden’ werken. De aantrekkelijkheid lag vooral bij de werkgever. Nu spelen beide partijen hun charmes uit. Werkgevers kunnen niet anders dan meer aandacht besteden aan wat werknemers willen, aan wat hun verwachtingen zijn. Vergeet niet dat die werknemers ook consumenten zijn. En dat die, onder andere door verhalen in de pers, door zijn vrienden of familie in verlegenheid kan gebracht worden over zijn werkgever.”
“Het antwoord is duaal. Er zijn de bekende voorbeelden zoals de gebroeders Lever, de oprichters van Unilever, die huizen bouwden voor hun werknemers mét badkamer (zie kader), zodat ze zeker zijn zeep gebruikten, maar het zit niet in de historische aard van het beestje. In het beste geval vloeien willen en moeten samen, en werken bedrijven aan hun merk en verhaal omdat ze het belang ervan beseffen.”
“Het vraagt alleszins een minder vrijblijvende houding. De laatste vijf jaar zie je ook die evolutie. De dialoog tussen werknemer en werkgever neemt toe. Het gevolg, en het doel, is dat werknemers zich meer identificeren met hun werkgever. Van wie met de bedrijfswagen op de baan is, wordt verwacht dat hij door zijn hoffelijk rijgedrag mee de bedrijfswaarden uitdraagt. Het kan natuurlijk te ver gaan. Dan verzandt het in iets sektarisch, wat ook niet echt gezond is.”
(wv) – Foto: (kb) - Bron: MARK Magazine
5 mei 2014Hoe goed je het ook met je manager kan vinden, sommige zaken hou je toch nog liever voor jezelf. Deze gedachten zullen werknemers nooit luidop delen ...
Indra Nooyi, ceo van PepsiCo, is van mening dat iedere werkgever een persoonlijke brief zou moeten schrijven naar … de ouders van zijn medewerkers.
Successen haal je nooit alleen. Deze 5 soorten werknemers leveren gegarandeerd een dreamteam op!
Werknemers kijken de toekomst met meer vertrouwen tegemoet dan werkgevers. Toch wachten die werknemers liever nog even met het veranderen van job.
Bijna de helft van de bevraagde werknemers in de Jobat Salary Survey vindt dat hij te weinig verdient voor wat hij presteert.
Als je wil doorgroeien, moet je initiatief tonen. Geen betere manier dan het werk van je chef over te nemen.
Meteen aan de top staan, het is weinigen gegeven. Hoe ging de carrière van enkele succesvolle ondernemers dan wel van start?
De elektrische wagen zet zijn opmars ook verder op de arbeidsmarkt. De gezochte profielen gaan van technici tot verkoopprofielen.
Wat verdient een beginnend agent eigenlijk? En welk loon mag je als commissaris maandelijks verwachten? Een overzicht...