51 motiverende en inspirerende gedachten
Motivatie is soms ver zoek als we geconfronteerd worden met ingewikkelde opdrachten of moeilijke beslissingen. Toch hebben we dat vaak zelf in de hand.
Om morgen iets te veranderen, moeten we begrijpen welke impact we vandaag op het milieu hebben, klinkt het bij Mars. Om die impact in kaart te brengen, werken ze samen met universiteiten, ngo’s en andere relevante partijen in de landen waar ze grondstoffen ontginnen. Van Afrika en Maleisië tot Brazilië.
De informatie die Mars verzamelt, wordt ook effectief gebruikt om een zo positief mogelijke stempel te drukken op de sociale en ecologische omgeving. Ze ontwikkelen initiatieven voor mensen die het nodig hebben, op plekken die erom vragen én voldoen aan hun vijf principes. Ook de medewerkers voelen zich aangesproken en zetten zich met hart en ziel in om een positieve invloed uit te oefenen op mensen en de planeet. Dat kunnen ze doen dankzij twee inspirerende programma’s die Mars uitrolt voor zijn medewerkers: het Mars Volunteer Program en het Mars Ambassador Program.
“Met het vrijwilligersprogramma kunnen medewerkers initiatieven tot leven brengen waarbij ‘iets teruggeven’, wederkerigheid, centraal staat. Teruggeven aan de stad waar onze vestiging staat of het dorp waar we grondstoffen ontginnen”, aldus Ellen Jacobs, Corporate Affairs Officer. “Het ligt ons zo nauw aan het hart dat de medewerkers jaarlijks twee volle dagen betaalde werkuren krijgen om deel te nemen aan deze activiteiten of een andere goede doel-activiteit van hun keuze!”
“Dit jaar sloegen een tiental Mars-vestigingen de handen in elkaar om voor de tweede keer gedurende vier maanden geld in te zamelen ten voordele van het “Vision for Change’ programma. Met dit programma stelt Mars de productiviteit van de landbouwers in de regio van Soubré, in Ivoorkust, voorop. Zo wenst Mars zowel de levenskwaliteit van de cacaoboeren te verbeteren als een stroom van duurzame kwaliteitscacao te realiseren.
Dankzij het ambassadeurprogramma konden een aantal medewerkers dit jaar ook effectief op het terrein gaan helpen om de projecten af te werken waarvoor geld werd ingezameld: een schoolkantine en waterpompen. Ook bij het Mars Ambassador-programma draait het om wederkerigheid.
Valérie Quertinmont, Customer Marketing Manager chocolate bij MARS, is zo’n ambassadeur. Ze is net terug van Ivoorkust en legt uit wat de meerwaarde is van het programma. “Ivoorkust is de grootste producent van cacaobonen ter wereld. Daarom is het voor ons belangrijk om ter plaatste samen te werken met de cacaoboeren en te begrijpen hoe het er op de plantages aan toegaat. Veel van onze Mars Ambassador-programma’s zijn ecologisch en/of humanitair. Deze keer lag de nadruk vooral op het laatste. We kwamen alles te weten over de werkcondities van de cacaoboeren, welke technieken ze kennen en gebruiken, over hoe er wordt samengewerkt om hun levensstandaard te verbeteren. Samen met een plaatselijke ngo hebben we al die zaken bekeken en in kaart gebracht. Om uiteindelijk zelf ons steentje bij te dragen en mee te werken aan de opbouw van een schoolkantine en waterpompen. Het geeft me een heel trots gevoel om actief het verschil gemaakt te hebben!”
Concreet werden er scholen en kantines gebouwd voor de boerengemeenschappen waar Mars mee samenwerkt en experts aangeworven die de mensen ter plaatse vaardigheden kunnen aanleren. “In het teken van duurzaamheid vinden wij het belangrijk om niet eenmalig op te duiken om te helpen, maar om een expertise achter te laten waar de plaatselijke bevolking zelf mee verder kan. Waar ze, lang nadat we weg zijn, ook nog iets aan hebben.”
Daar komt het principe van de wederkerigheid opnieuw piepen. “Aanleren en leren staan er op gelijke hoogte. Wij steken er zelf de handen uit de mouwen, helpen er tafels en kasten voor de schooltjes in elkaar zetten, maar zien ook hoe mensen dagelijks met de glimlach aan de dag beginnen en die ook zo eindigen.” Dat is het meest indrukwekkende dat ze er gezien heeft. “De hyperpositieve vibe, de ongelofelijke behulpzaamheid en de trots over het werk dat ze verrichten. Daar kunnen wij zeker iets van leren.”
(td) - Bron: MARK Magazine
Motivatie is soms ver zoek als we geconfronteerd worden met ingewikkelde opdrachten of moeilijke beslissingen. Toch hebben we dat vaak zelf in de hand.
Werknemers die via het eigen bedrijf ook vrijwilligerswerk doen: een wijdverspreid fenomeen is employee involvement nog niet, maar het bestaat én groeit ...
Bij Mars staat diversiteit niet alleen ingeschreven in de bedrijfscultuur, maar maakt het ook integraal deel uit van de interne ‘Ethics’-policy.
Welke sectoren vertonen volgens een rapport van Payscale het grootste aantal werknemers die het gevoel hebben dat hun werk de wereld een beetje beter maakt?
Wij vroegen Sven Debuysscher (37) uit Buizingen hoeveel hij verdient ...
Wie bij het Wit-Gele Kruis aan de slag gaat, wil vaak nooit meer iets anders. Kaat, Kathleen en Marlies schetsen waarom ze al heel wat jaren bij deze zorgorganisatie werken en vooral… waarom ze er ook dolgraag willen blijven.
De grote meerderheid van de werkzoekenden kan te maken krijgen met vooroordelen vanuit de werkgever. En die gaan alle kanten uit.
De Young Talent Journey ondersteunt jonge starters om hun weg te vinden binnen Telenet. Dat is zeker niet altijd vanzelfsprekend als jonge werknemer.
Wat hebben Lidl, CM en Asap met elkaar gemeen? Zij, en nog flink wat andere, zijn op 26 maart als werkgever aanwezig op de jobbeurs van Jobat in Sint-Niklaas.