Evaluatiegesprek niet het moment om over opslag te spreken
Een evaluatiegesprek lijkt het uitgelezen moment om meer loon te vragen, maar dat is het eigenlijk niet.
Dat is ronduit erg omdat bedrijven zich op die evaluaties baseren voor het geven van promoties, bonussen en loonsverhogingen. Dat managers hun medewerkers fout evalueren komt in de eerste plaats omdat ze er niet voor zijn opgeleid, zegt CIPD.
Bovendien zien veel te weinig leidinggevenden hun personeel echt 'aan het werk' en worden jobs zo complex dat managers soms nog maar moeilijk kunnen onderscheiden wie precies wat doet.
Een mogelijke oplossing is het verbeteren van de people skills van leidinggevenden. Ook evaluaties van medewerkers door meer dan één manager zouden misverstanden uit de wereld kunnen helpen.
(wv) - Bron: MARK Magazine
13 april 2015Een evaluatiegesprek lijkt het uitgelezen moment om meer loon te vragen, maar dat is het eigenlijk niet.
Werkgevers zijn wettelijk niet verplicht hun werknemers maandelijks of jaarlijks te evalueren, noch wordt er wettelijk een loonsverhoging aan gekoppeld.
Een op de drie werknemers (34%) vindt dat zijn leidinggevende zich onvoldoende voorbereidt op het beoordelingsgesprek. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek.
Onderzoek toont aan dat 24 procent van de werknemers nood heeft aan een ontwikkelgesprek na de evaluatie, maar dit niet krijgt.
Het verschil tussen een evaluatiegesprek en een functioneringsgesprek is voor velen niet altijd even duidelijk, zelfs heel wat werkgevers maken hier geen onderscheid tussen.
Veel werknemers beginnen onvoorbereid aan hun evaluatiegesprek. Geen goed idee, want dan kan het wel eens een heel negatieve ervaring worden.
Een eerste indruk is altijd belangrijk. Je kledingkeuze speelt een grote rol in de boodschap die je overbrengt. Hoe solliciteer je in stijl?
Is er een deadline om een definitieve vakantieplanning door te geven aan je baas of niet? Wat zijn de regels?
Victoria en Michael vertellen over hun job bij 's werelds grootste brouwer AB InBev