8 dingen die absoluut in je cv moeten staan
De kunst bij het solliciteren is om op te vallen tussen de stapels brieven die bedrijven binnenkrijgen.
“De talentenmarkt kenmerkt zich door regels en verwachtingen. Het is belangrijk die te kennen en je tactiek aan te passen”, stelt David Ducheyne, chief people officer bij Securex, die tien tips voor je cv overloopt.
Je cv is je visitekaartje. “Zorg ervoor dat je permanent een volledig cv op LinkedIn hebt, naast één in documentvorm”, stelt David Ducheyne. Zorg voor een professioneel beeld. “Op een Facebook-profiel pochen over hoe dronken je was, laat bij veel werkgevers geen goede indruk na. Je kunt je imago vergelijken met een merk. Zorg ervoor dat de mensen weten waar je voor staat en zorg dat dit beeld consistent is over alle kanalen heen.”
Voor jonge mensen is het soms moeilijk een cv te vullen. Ducheyne: “Als je vindt dat je niet veel te vertellen hebt, maak dan eerst een lijst van al je ervaringen: stages, eindwerk, vrijwilligerswerk, ... Je zult versteld staan van wat je wel te bieden hebt.” Wees niet te kritisch of te bescheiden. “Heb je echt niets, zoek naar opportuniteiten op korte termijn zoals vrijwilligerswerk of extra opleiding.”
Heb je geen diploma dan is overtuigen helaas moeilijker. “Je kunt dit counteren door relevante ervaringen of troeven in de verf te zetten. “Zelfstandige en ondernemende jongere op zoek naar een eerste job in de /naam/-industrie”. Zo krijg je je cv mogelijk op een andere manier bij de beslisser.”
Een cv is dus niet statisch. “Vraag feedback over je cv. Pas je cv aan de vacature aan en onthoud welk cv je in welke sollicitatieprocedure hebt gebruikt. Pas je cv ook aan naarmate je ervaringen opdoet!”
Weet dat een recruiter op een paar minuten beslist of je naar een volgende ronde gaat. “Je lay-out, de volgorde, … het helpt allemaal.”
Beperk je cv tot maximaal twee pagina’s. “Dat wil zeggen dat naarmate je carrière vordert, je keuzes zult moeten maken over wat je erop zet. In het begin van je loopbaan kan het misschien op één blad.”
Hoe een cv eruitziet, is belangrijk. “Zorg voor een professionele look, die aangepast is aan de sector waar je wilt werken. Solliciteer je in de grafische industrie, dan mag het wat creatiever. Maar in heel wat sectoren houdt men niet van kleurvolle presentaties van zichzelf”, stelt hij. “Herlees je cv op schrijffouten. Niets ergers dan een cv dat slordig lijkt.”
Focus op relevante dingen. “Het lager onderwijs is nooit interessant. Dat je graag tv kijkt of videospelletjes speelt kan wel waar zijn, maar in de ogen van veel mensen is dit tijdverlies.”
Maak zelf een profielanalyse. “Lees aandachtig de vacature en bezoek de website van de organisatie. Kijk naar de opgelijste competenties en de waarden van het bedrijf. Zet de eisen in de eerste kolom van een tabel. In de tweede kolom schrijf je hoe je kunt aantonen dat je over de gevraagde competentie beschikt. Zorg ervoor dat dit duidelijk wordt in je cv.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
De kunst bij het solliciteren is om op te vallen tussen de stapels brieven die bedrijven binnenkrijgen.
Een goed cv is van cruciaal belang wanneer je op zoek bent naar een nieuwe job. Volg deze checklist en verhoog je kansen om uitgenodigd te worden!
Hoe komt het toch dat anderen zonder problemen aan een job lijken te geraken, maar jij niet? Jobat weet misschien wel waarom…
Veel mensen krijgen vaak te horen dat ze niet genoeg ervaring hebben voor een bepaalde job. 9 tips die je helpen om toch (voor die job) te solliciteren.
Een goede cv opstellen, blijft zeer belangrijk. Hoe kan je anders op een gestructureerde manier een overzicht geven van jouw ervaring en kwaliteiten?
Met een interactief cv spring je er bij je werkgever sowieso uit. Deze designers dreven die interactiviteit wel heel ver...
We vroegen aan Stéphanie (33) hoeveel zij verdient en wat haar job als accountmanager precies inhoudt...
Wat de schooldirecteur is voor de school, is de winkeldirecteur voor de winkel of supermarkt: een schaars profiel én knelpuntberoep.
Er zijn er die persoonlijke uitdagingen aangaan, anderen bekijken het van de professionele kant. Zo ook Jobat, met 5 tips hoe ze te realiseren.