Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

Je bent geweldig, maar wie ziet dat?

“Geloof in jezelf en wees af en toe maar eens lekker arrogant, het zal je deugd doen. En weet: het is alleen arrogantie als je er niets van bakt.” (Stef Verbeeck, merkenspecialist)
Dat is dé grote vergissing die veel mensen maken, zegt Stef Verbeeck, coauteur van de handige gids ‘Personal Branding, Mensen als merken’. “We veronderstellen dat anderen vanzelf zien wat onze kwaliteiten zijn. Niet dus. Nobody cares.”
geweldig cv en diploma
“Geloof in jezelf en wees af en toe maar eens lekker arrogant, het zal je deugd doen. En weet: het is alleen arrogantie als je er niets van bakt.” (Stef Verbeeck, merkenspecialist)

Stef Verbeeck is gepassioneerd door merken. Zijn job is adviseren, schrijven en spreken over wat merken – zowel persoonlijke als corporate brands – sterk maakt. Samen met zijn vennote Kirsten Ujvari doet hij dat dagelijks bij Verbeeck+Ujvari in Antwerpen. De twee weten uit ervaring dat een merk opbouwen een werk van lange adem en veel denken is.

Grote budgetten kunnen helpen, maar daar beschikken doorsneestarters niet over. Om hen te helpen, schreef Stef Verbeeck samen met Kirsten Ujvari ‘Personal Branding, Mensen als merken’, een gids vol tips voor iedereen die zijn personal brand wil ontdekken, ontwikkelen en onderhouden. “Handig als je op zoek bent naar een job en een werkgever die bij je passen, maar net zo praktisch als je een nieuw lief zoekt”, zegt Stef Verbeeck.

Want een uitstraling hebben we allemaal, alleen is dat niet altijd de juiste?

“Precies. We hebben allemaal een eigen merk, maar niet iedereen is zich daar even hard van bewust of daar mee bezig. Een eerste indruk maak je sowieso, op elke persoon die je ontmoet. Als je iemand nieuw ontmoet, vel je daar sowieso binnen enkele seconden een oordeel over.”

“Volgens een recente studie gebeurt dit zelfs binnen de zes microseconden. Dat oordeel zal niet altijd correct zijn, maar het kwaad is geschied. Daarom is wat je uitstraalt en hoe je je voorstelt van cruciaal belang, zowel privé als professioneel. Wat wil jij dat iemand van je onthoudt en gaat vertellen over jou in zijn persoonlijke netwerk? Dat zijn vragen waar je mee bezig moet zijn.”

Wat is de eerste stap voor iemand die zijn personal brand onder handen wil nemen?

“Jezelf leren kennen is een goed begin. Voor je jezelf ‘in de markt’ zet, moet je weten wat je sterke en zwakke punten zijn en hoe die overkomen bij anderen. Als je na een sollicitatiegesprek naar huis gaat, wat hoop je dan dat de persoon die je geïnterviewd heeft over je denkt? Die vraag is de basis van wat je een ‘personal brand assessment’ zou kunnen noemen.”

Een moeilijke oefening?

“Toch wel, en vaak erg confronterend. Probeer zelf maar eens vijf zaken op te sommen waarvan je wilt dat anderen ze over je onthouden. Uit ervaring weet ik dat mensen hier vaak erg lang over moeten nadenken.”

Maar dan weet je nog niet wat anderen echt over je denken?

“Neen, en daarom is een ‘peer assessment’ nog interessanter. Door te onderzoeken wat anderen echt over je denken, weet je meteen hoe realistisch jouw verlanglijstje is met kenmerken die je wilt uitstralen. Ik raad het niet aan om deze test met directe familie of goede vrienden te doen, maar aan een collega of een kennis kan je bijvoorbeeld vragen welke indruk je de eerste keer op ze maakte, welke karaktereigenschappen ze aan je zouden willen veranderen, of ze iets van je zouden willen kopen …”

Als dat achter de rug is, hoe maak je dan werk van je eigen merk?

“Heel belangrijk is dat je over voldoende inhoud beschikt. Jouw personal brand overleeft niet als dat het enige is waar je aandacht aan besteedt. Je moet kunnen argumenteren en een betrouwbaar én authentiek verhaal brengen. Een goed personal brand dient om de weg naar het succes te versnellen, het is geen doel op zich. En besef dat hoe beter je verhaal is, hoe minder franjes je verpakking nodig heeft. De beste manier om je imago om zeep te helpen, is vooral niet met de inhoud bezig te zijn. Een goede tip is om voortdurend bij te blijven in je vakgebied: lees, studeer en blijf dat doen.”

Goed, ik doe mijn best, maar dat doet de concurrentie ook. Hoe onderscheid ik mijn merk van dat van hun?

“Door na te denken over wat jou uniek of onweerstaanbaar maakt. Dat moet je absoluut weten, want als jij het niet weet, hoe kun je dan verwachten dat anderen dit weten? Bedenk dat mensen je alleen zullen helpen om jouw doelen waar te maken als het hen zelf iets oplevert. Wacht dus niet op feedback, maar denk proactief mee. Bouw een band op met belangrijke mensen in uw netwerk zodat ze u eerder als ‘vriend’ dan als leverancier zien. Probeer de aandacht van je publiek te winnen met blogs en berichten zodat ze je als een expert beschouwen. Deel je ervaringen met anderen, zodat ze er van kunnen leren. Help anderen hun doelen te bereiken.”

Wat win ik daar op termijn mee?

“Dat anderen in de eerste plaats aan jou zullen denken als ze iets nodig hebben dat jij kunt leveren. Op dat moment wordt je unieke boodschap heel belangrijk. Dat is het argument waarmee je een klant, je baas of een collega definitief over de streep trekt.”

“Meestal is die op kwaliteit gebaseerd. Jouw personal brand vertelt hen dat jij de ideale partner bent voor hun plannen. Waarom? Omdat je je merk zo sterk hebt gemaakt dat anderen reclame voor je maken in jouw plaats. Dat lukt uiteraard alleen maar als je je bewezen hebt. Ook hier blijkt hoe belangrijk inhoud is en dat je merk slechts een middel is om een doel te verwezenlijken.”

Stel dat we erin slagen om ons personal brand een geweldige boost te geven. Wanneer slaat dat zelfvertrouwen om in arrogantie?

“Heel eenvoudig: als je er niets van bakt. Je mag best wat arrogant overkomen, niet omdat je jezelf zo geweldig vindt, maar omdat de meeste mensen het verschil niet kennen tussen ambitie en arrogantie. Het is niet omdat je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt dat je een ‘dikke nek’ bent. Je mag best trots zijn op je talent.”

“Het zijn trouwens meestal de mensen die aan de zijlijn staan en zelf over onvoldoende talent beschikken die als eerste klaarstaan met een verwijtend oordeel. Trek je dat vooral niet aan, en al helemaal niet als het verhaal achter je imago klopt. En vinden mensen je arrogant? Ontkracht dan met daden en goede referenties. Wat je niet wilt, is een ‘hol’ merk. Heb je nog niets bewezen? Roep je dan niet uit tot expert. Veel mensen horen zichzelf graag praten. Dat mag, op voorwaarde dat je je publiek ook iets te vertellen hebt. Net dat kleine beetje ‘te veel’ zelfvertrouwen kan het verschil maken op weg naar de top.”

(wv) – Foto: (kb) – Illustratie: (jvdv) - Bron: MARK Magazine 

Meer tips over het ontwikkelen, overbrengen en onderhouden van je personal brand vind je in het boek ‘Personal Branding, Mensen als merken’ van Kirsten Ujvari en Stef Verbeeck. 

1 november 2014
Anderen bekeken ook