Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 938

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

Innovatie bij FOD Financiën: niet zoals in een start-up

“Om het met een boutade te zeggen: we evolueren van de stereotypen van De Collega’s naar de moderne ambtenaar.” (Christophe Vanderschueren, verantwoordelijke communicatie FOD Financiën)
Of de Federale Overheidsdienst Financiën werkt aan innovatie? Absoluut. Maar het sleept wel een geschiedenis van zo’n 180 jaar, wetgeving en heel wat stakeholders mee. En toch lijkt het te lukken om vernieuwende ideeën om te vormen tot constante verbetering. Hoe ze daarin slagen, vroegen we aan Christophe Vanderschueren (verantwoordelijke communicatie) en Kurt Van Raemdonck (HR-manager).
Christophe Vanderschueren
“Om het met een boutade te zeggen: we evolueren van de stereotypen van De Collega’s naar de moderne ambtenaar.” (Christophe Vanderschueren, verantwoordelijke communicatie FOD Financiën)

“Innovatie betekent voor ons: vooruitgang in de brede zin van het woord”, licht Christophe toe. “Dat kan in heel kleine dingen zitten. We proberen creatief te zijn en zo onze organisatie voor te bereiden op de toekomst. En daarvoor rekenen we vooral op onze mensen.”

Innoveren in een overheidscontext

“Bij ons moeten we dingen gedaan krijgen, terwijl we rekening houden met burgers en bedrijven, bestaande processen en de wetgeving”, vertelt Kurt. “We zijn nu eenmaal geen kleine start-up, maar eerder een tanker met historiek die zijn koers al varend moet veranderen. Dat zorgt voor een rigide vertrekpunt: het is moeilijker om dingen te bewegen. Innovatie is gebonden aan de context, tijd en sector. Toch begint innovatie door te dringen in onze organisatie.”

Christophe: “De organisatorische context is hierdoor sterk veranderd. Door bijvoorbeeld de prikklok af te schaffen en interne mobiliteit in te voeren, bouwen we aan een cultuur van autonomie, vertrouwen en flexibiliteit. Qua mentaliteit evolueren we zo van de stereotypen van De Collega’s naar de moderne ambtenaar, om het met een boutade te zeggen. Die ingrepen lijken evident, maar voor onze organisatie waren ze revolutionair. Je moet bij innovatie dus altijd rekening houden met de context en slechts bruuskeren als het niet anders kan.”

Open cultuur, ambitieuze ambtenaren

“We begeleiden onze chefs om meer te luisteren naar hun medewerkers”, aldus Kurt. “Luisteren naar de vloer is essentieel. Twee of drie hele zotte ideeën vormen samen misschien wel een geniale oplossing. Zo evolueren we naar een cultuur waarin mensen durven en zelf zoeken naar verbeteringen.”

“We organiseren ook drie à vier keer per jaar klankbordgroepen met een representatieve steekproef van teamleiders”, vertelt Christophe. “Daarin leggen we projecten voor waar we binnen HR mee bezig zijn. Zij evalueren die projecten en geven nuttige feedback over de haalbaarheid en het nut ervan. Dat geeft ons weer voeding om ze te verbeteren. We zijn altijd op zoek naar kruisbestuiving om ideeën op te doen en te verbeteren.”

Decentraal maar betrokken

De FOD Financiën vind je niet alleen in de Finance Tower in Brussel. De organisatie is verankerd in heel België. “We zijn decentraal maar proberen toch iedereen te betrekken”, aldus Christophe. “Met de resultaten van onze tevredenheids- en welzijnsenquêtes trekken we naar de verschillende regio’s, en bespreken we de resultaten samen met de mensen. Hun bijdrage is essentieel. Zo ontwikkelen we een actieplan dat echt aansluit op de noden van het terrein.”


(sdc) - Bron: MARK Magazine 

9 augustus 2016
Anderen bekeken ook