Jolien De Maeijer is client advisor bij Securex. Haar taak is om klanten te adviseren rond HR-gerelateerde onderwerpen. “Dat gaat vrij breed: van loonberekening en ontslag tot de specifieke wetgeving gerelateerd aan een bepaalde sector”, zo vertelt ze. Jolien staat in voor het zogenaamde first line contact met klanten. “Maar als het om heel specifieke materie gaat, dan hebben wij ook een team van juristen ter beschikking om op alle vragen te kunnen antwoorden.”
Zelf werkt ze zeven jaar als client advisor. “Ik vind dat constante contact met klanten wel aangenaam”, klinkt het. Jolien heeft een master geschiedenis en kreeg na een eerste werkervaring bij een uitzendkantoor de smaak van de sociale wetgeving te pakken. “Securex heeft mij verder opgeleid.”
Maar ook na die opleiding is er permanente bijscholing. Ze stelt ook zelf vast dat de sociale wetgeving de laatste jaren alsmaar uitgebreider en complexer is geworden. “Het is moeilijk om alle sectoren te kunnen blijven opvolgen, en bovendien hebben die sectoren ook nog subsectoren. Vroeger had je eerder algemene wetgeving en enkele uitzonderingen erop. Vandaag kunnen vele sectoren een eigen invulling geven aan de betreffende wetgeving”, weet ze. “Daarom opereren wij als organisatie steeds meer sectorgericht, wat inhoudt dat ik me zelf ook nog meer zal specialiseren in de sector-gebonden wetgeving.”
Eén constante is wel de drukte met eindejaar. “De drukste periode van het jaar. Klanten beseffen dat niet altijd”, vertelt ze. “De week voor Kerstmis komt alles samen, vooral omdat heel veel klanten collectief sluiten, terwijl dit anders meer gespreid verloopt. Enerzijds is er de klassieke loonberekening, maar daar komen ook nog de eindejaarspremies bij, in sommige sectoren ecocheques, vakantiegeldberekeningen bij vermindering arbeidsduur of voor mensen die door ziekte hun vakantiedagen niet konden opnemen.”
Alsof dat nog niet genoeg is, laten in die laatste weken van het jaar ook vaak de boekhouders van zich horen. “Zij contacteren ons dan om de fiscale aangifte van hun klanten af te stemmen. Dat is ook heel typisch voor het einde van het jaar”, vertelt Jolien. Wat er ook nog bijkomt, zijn de klanten die van HR-dienstverlener veranderen. “Want hun werkgevers- en werknemersgegevens moeten worden toegevoegd aan ons systeem, wat begin januari altijd in orde moet zijn.”
Geen skivakantie dus voor Jolien in de kerstvakantie. Hoogstens een citytrip, al is het een kleine. “We hebben op eindejaar sowieso weinig tijd om vakantie te nemen”, erkent ze. “De ongeschreven regel is dat we tijdens de kerstvakantie hoogstens twee dagen vakantie nemen. Want als iemand de hele periode afwezig zou zijn, komt dat vele werk bij iemand anders terecht. Maar het fijne is wel dat iedereen solidair is en zich hier aan houdt. Bovendien kunnen we onze vakantie uiteraard wel de rest van het jaar opnemen.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Tussen de feestdagen door is het niet altijd gemakkelijk om gefocust te blijven op het werk. 8 tips om productief te blijven tijdens de kerstperiode ...
Kerstmis is niet alleen de tijd van vrede en cadeautjes, maar ook van überkitsch.
“Doe nooit zaken met kennissen” of “Lieg nooit, overdrijf altijd”. We zetten 30 opvallende ongeschreven management- en kantoorregels op een rijtje.
Wie heeft recht op een eindejaarspremie? En hoe groot is jouw eindejaarspremie dit jaar? Bereken het zelf...
Heb je ook het gevoel dat je werk je boven het hoofd groeit? Deze tips van bedrijfspsycholoog Tony Crabbe zorgen ervoor dat het minder druk wordt.
Platforms als ChatGPT en Google Gemini geven diverse sectoren en jobs een nieuwe invulling. Maar hoe ga jij zelf het best om met AI in jouw job?
Wie hogerop wil, kan maar best veel mensen kennen. Des te meer mensen je kent, des te meer bruikbare contacten daar immers tussen zitten.
Omgaan met een chef die echt incompetent is, is niet evident. Met de juiste ingesteldheid en een aantal tips, kan je zelfs beter worden van zo'n baas.
Steeds meer werknemers lijken een workation wel te zien zitten. Maar wat houdt dat precies in?