Bazen
Vorige

1 van 498

Volgende
Volgend artikel:

Slecht nieuws breng je in 4 stappen

Hoe herken je een goede werkgever?

“Wat een werkgever je belooft tijdens het sollicitatiegesprek moet je herkennen op de werkvloer.” (Frank Vander Sijpe, Securex)
Een bedrijf spreekt je aan, maar passen jullie wel bij elkaar? Samen met Securex, dat werkgevers helpt de pintjes op de ‘i’ van hun personeelsbeleid te zetten, schotelen we je vijf cruciale vragen voor.
tevreden
“Wat een werkgever je belooft tijdens het sollicitatiegesprek moet je herkennen op de werkvloer.” (Frank Vander Sijpe, Securex)

1. Geloof je wat een werkgever zegt?

“Wat een werkgever je belooft in jobadvertenties en tijdens het sollicitatiegesprek moet kloppen. Stemt dat niet overeen met wat je op de werkvloer ervaart, dan duurt het meestal niet lang voor je ontevreden wordt’, zegt Frank Vander Sijpe. Hij leidt het HR-onderzoekscentrum bij Securex en gaat onder andere na hoe bedrijven zo geloofwaardig mogelijk kunnen overkomen bij sollicitanten.

2. Wat leert Google je?

Sociale media kunnen van een muis een olifant maken. Een pittige tweet volstaat om je (ex-)werkgever flink wat imagoschade te bezorgen. Bedrijven die daar online verstandig op reageren, bewijzen dat hun image hen niet koud laat.

De kans is groot dat ze ook tal van andere initiatieven nemen om een aantrekkelijke werkgever te zijn. “Bedrijven moeten die confrontatie durven aangaan. Belangrijk is dat ze consequent zijn in wat ze vertellen”, adviseert Frank Vander Sijpe.

3. Welke troeven speelt een bedrijf uit?

Hoe een bedrijf zich voorstelt, welke woorden en beelden het gebruikt, vertelt veel over de omgeving waarin je terechtkomt. Werkgevers die deze vorm van communiceren onder de knie hebben, hopen zo vooral die sollicitanten aan te spreken die bij hun bedrijf passen.

Maar let op: niet elke werkgever zal al zijn troeven op tafel leggen. “Een werkgever die jobzekerheid biedt, pakt daar niet altijd graag mee uit. Hij riskeert immers types aan te trekken die er de kantjes van aflopen”, zegt Frank Vander Sijpe.

4. Is er aandacht voor de werknemer?

De juiste mensen maken een bedrijf sterker. Maar dan moeten ze zich er wel goed voelen. “Wij besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van onze werknemers. Ze kunnen intern van job veranderen, zichzelf zijn en er is een goed evenwicht tussen werk en privé”, zegt Frank Vander Sijpe. Dat klinkt mooi, maar het mag niet bij beloftes op papier blijven.

5. Wat kan jij je werkgever bieden?

Echte liefde moet van twee kanten komen. Als jij wilt dat een bedrijf jouw loopbaan een boost geeft, denk dan ook eens na hoe jij het verschil kan maken voor je (nieuwe) werkgever.

(ml) - Bron: MARK Magazine 

15 september 2014
Anderen bekeken ook