Netwerken
Vorige

1 van 113

Volgende
Volgend artikel:

6 gouden netwerktips

Het zakendiner anno 2017: gezond en efficiënt

Het zakendiner is een ritueel. En het Belgische bedrijfsleven beheerst dit maar al te goed. “Onze klant wil verrast worden, maar ook gezond eten. Al besteden mensen vaak wel minder tijd aan tafel”, stelt Tatiana Litvine, manager bij La Villa Lorraine, dat ook onder meer sterrenrestaurants La Villa in the Sky en Le Sea Grill in portefeuille heeft.
#

Het lijkt ook een typisch Belgische traditie: af en toe met zakenpartners of personeel op restaurant gaan. Belgische zakenmensen behouden het vaak voor aan hun goede klanten of aan de relaties met wie ze al lang zakendoen. Ze zoeken een rustige sfeer op, vaak in een restaurant dat past bij de standing van hun eigen bedrijf. Maar ook hun buitenlandse klanten komen graag in een goed restaurant op een interessante plek.

Er zijn enkele opvallende kenmerken. Enerzijds is de Belgische bezoeker traditioneel heel gehecht aan kwaliteit. “In een gastronomisch restaurant verwachten klanten om steeds verrast te worden met nieuwe smaken en uitzonderlijke producten”, aldus Tatiana Litvine van La Villa Lorraine. Behalve La Villa in the Sky (met een erg mooi zicht over Brussel) en het bekende visrestaurant Le Sea Grill beschikt de groep ook over La Villa Emily, eveneens in Brussel. Binnenkort (her)opent het ook Odette en ville, dat het recent overnam.

Gezonder

Misschien nog wel de belangrijkste trend is de opmars van gezonde of verantwoorde ingrediënten, zeker ook in sterrenrestaurants. “Klanten verwachten meer dan ooit een gezonde keuken, minder rijk en met producten die in overeenstemming zijn”, vertelt Litvine.

Minder tijd

Etentjes onder het personeel vinden, volgens Tatiana Litvine, meestal plaats in de avond, maar zelden op de middag. Opvallend is dat mensen steeds minder tijd willen besteden aan hun zakendiner, met name tijdens de werkdag. “Mensen besteden minder tijd dan vroeger aan tafel. Ze willen iets gezonds, zonder urenlang te tafelen”, stelt de manager.

Vaak worden maaltijden functioneel ingepast. “We hebben vaak vergaderingen, productlanceringen, raden van bestuur die worden georganiseerd met een lunch. Het begint met een vergadering of presentatie, gevolgd door een lunch”, vertelt ze. Of hoe het zakendiner verrassend en gezond moet zijn, maar ook efficiënt.


(wv) - Bron: MARK Magazine 

La Villa in the Sky
Ook niet te onderschatten, en zelfs steeds belangrijker, is de omkadering en de bediening. “Klanten willen vandaag een ontspannen en persoonlijke service van jong en dynamisch personeel, dat de dienst doet met een glimlach en tegelijk competent is”, stelt ze. En ook in een sterrenrestaurant zijn de klanten niet bereid om een blanco cheque te tekenen. “Ze verwachten een verantwoorde verhouding tussen prijs en kwaliteit.” 5 april 2017
Anderen bekeken ook