CV
Vorige

1 van 167

Volgende
Volgend artikel:

De 5 grote trends van werken in 2025 ... én in de toekomst

Het einde van het cv? 2 vaststellingen

Arne Van Loo & Hans Smellinckx
“Een cv wordt meer en meer een datastroom”, aldus Arne Van Loo, digital marketing coördinator (links), naast Hans Smellinckx, director marketing & communication bij Agilitas Group.
Het curriculum vitae anno 2019 is zowel qua inhoud als opbouw grondig aan het veranderen. “En in veel gevallen is een cv zelfs geen must meer.” Twee vaststellingen over het cv.

Als HR- en uitzendgroep brengt Agilitas jaarlijks vele duizenden kandidaten in contact met werkgevers. Hoe belangrijk is een cv nog? MARK Magazine sprak over het belang van een cv met Hans Smellinckx, director marketing & communication bij Agilitas Group, en Arne Van Loo, digital marketing coördinator.

Vaststelling 1: cv wordt verrijkt tot profiel

“De term persoonsprofiel is vandaag meer geschikt dan cv”, stelt Hans Smellinckx. “Vooral de profielopbouw is van tel. In de toekomst zou het cv daarom weleens veel uitgebreider kunnen worden dan de traditionele een à twee A4-pagina’s nu. De matching van waarden kan daarbij een rol spelen”, aldus Hans. Hij benadrukt dat er twee soorten van data zijn: gedeclareerde data wat je bijvoorbeeld in je papieren cv gezet hebt) en niet-gedeclareerde data (bijvoorbeeld de jobs op de website die je bezocht hebt).

Vooral die tweede categorie van data zal het cv aanvullen. Worden veel kandidaten niet ongemakkelijk bij het idee van het verrijken van data? “Wij zullen dit altijd doen met respect voor onze doelgroep. Mensen blijven altijd eigenaar van hun eigen data. Een van onze speerpunten is om dicht bij onze klanten en kandidaten te staan. Op die manier helpen we ze met een service op maat. Over data gesproken, onze eigen ‘buikgevoeltest’ heeft bijvoorbeeld aangegeven dat veel mensen niet beseffen dat ze niet op hun plaats zitten in hun job”, haalt Arne aan.

“Je kunt je data ook perfect afsluiten en aangeven dat je geen dataprofiel wilt. Vanuit de nieuwe GDPR-wetgeving zijn we dat bovendien ook gewoon verplicht”, vult Arne aan. “Een cv wordt zo meer en meer een datastroom, vergelijk het met veel kruimeltjes die de weg wijzen. Maar nogmaals: je blijft eigenaar van je eigen data.”

Vaststelling 2: cv is niet echt noodzakelijk

Vroeger was het cv vaak een must, vandaag niet meer. “Zo’n cv is toch vooral een houvast voor rekruteerders. Maar zeg nu zelf, een goede metser moet vooral goed kunnen metsen”, oppert Hans. Arne legt uit: “Bij ons mag een uitzendconsulent intussen zelf beslissen of er een cv wordt toegevoegd aan het profiel, op basis van zijn eigen inschatting en op basis van wat de klant wil.” Het hangt ook van de media af: “Als kandidaten via hun smartphone solliciteren, vragen we geen cv meer. Ze kunnen dat later, en indien nodig, nog uploaden via hun desktop-pc.”


(wv) - Bron: MARK Magazine 

18 juli 2016
goForHappy

Stuur mij Go for happy tips over groei en wellbeing

Anderen bekeken ook