Hoe laat jij je cv een verhaal vertellen?
Wil je absoluut die ene job te pakken krijgen? Dan moet je opvallen tussen alle kandidaten. De gouden regel voor een goed cv: een boeiende verhaallijn.
Sarah De Buyser (HR-Officer bij Retail Concepts bekend van merken als A.S.Adventure, Juttu en Yaya): “Bij ons is het cv nog altijd heel belangrijk. Alles over een kandidaat staat erin, zoals ervaring en de afstand tot het werk, elementen die voor een job in retail vaak van tel zijn. Alles gebeurt bij ons op basis van het cv: van de screening, het inplannen van het assessment tot het loonvoorstel. Ook alle kandidaten maken bij ons nog altijd gebruik van een cv. Dat heeft dus zeker niet aan belang ingeboet.”
Luna Daenen (HR-officer Arvesta): “Ook bij ons is een cv zeker nog van tel. Wij hebben enkele maanden geleden een nieuwe jobsite uitgerold op arvestajobs.eu. Daar hebben we gewerkt aan een nieuwe look en feel, maar ook het sollicitatieproces zelf is aangepast. We vragen wel nog om een cv te bezorgen, maar bieden daarnaast een kortere vragenlijst die focust op motivatie en polst naar zaken die we nog niet weten van de kandidaat. Wie ben je, waar sta je voor en waarom pas je binnen onze organisatie? Wij vinden cultural fit en ‘hiring for attitude’ namelijk heel belangrijk. In die zin kun je dus eigenlijk zeggen dat bij ons eerder de afzonderlijke motivatiebrief wat naar de achtergrond is verdwenen.”
Sarah De Buyser: “Mogelijk besteden we wel minder aandacht aan de motivatiebrief. Hiervoor kun je online veel templates vinden, dat maakt het soms wat minder authentiek. Daarom zijn we voorstander van de motivatie te bevragen tijdens het verkennend gesprek. Wij zijn ook echt op zoek naar mensen met het DNA van A.S.Adventure, Juttu en Yaya. Dit kun je vaak niet afleiden uit een cv, tenzij het in een creatief jasje steekt op maat van het concept.”
Sarah De Buyser: “Vroeger was het cv doorgaans sec en vrij uitgebreid. Nu merken we dat ze zowel creatiever als bondiger worden. Er wordt veel meer gewerkt met beeldmateriaal, kleur en symbolen, zeker bij de jongere kandidaten. We zien ook dat er vaker wordt verwezen naar persoonlijke pagina’s zoals een LinkedIn-profiel of een eigen blog.”
Sarah De Buyser: “Dat is zeker een richting die we verder uit willen. Al denk ik dat mensen nog wel een drempel ervaren om een video van zichzelf te maken, zeker de oudere generatie. Voor de jongere generatie is het maken van foto’s en video’s automatisch gegroeid. We merken wel dat de oudere generatie liever nog een cv doorstuurt. Als retailer vertegenwoordigen wij de hele bevolking, jong en oud is bij ons welkom.”
Luna Daenen: “Ik stel ook vast dat de trend van de selfie zich voortzet bij sollicitaties. Dit gebeurt in de vorm van een kort filmpje van een of anderhalve minuut waarbij je jezelf als kandidaat voorstelt. Kandidaten die bij Arvesta solliciteren mogen ons sinds kort ook altijd een sollicitatiefilmpje bezorgen. Al gebeurt dat nog niet zo vaak.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Wil je absoluut die ene job te pakken krijgen? Dan moet je opvallen tussen alle kandidaten. De gouden regel voor een goed cv: een boeiende verhaallijn.
Op zoek naar een nieuwe job? Dan moet je alles uit de kast halen om de aandacht te trekken van je potentiële nieuwe werkgever.
Als sollicitant bereid je jouw verhaal nauwgezet voor en je hebt oog voor een verzorgd uiterlijk. Maar ben je je bewust van de impact van je stem?
Er wordt gezegd dat je tegenwoordig best een foto op je cv zet, maar wat heeft dat tot gevolg? Speelt je uiterlijk dan mee? Ja, zo blijkt...
Nog maar weinig tijd, maar toch vastberaden om die nieuwe job te pakken te krijgen? Deze snelle tips maken alsnog het verschil!
Het is niet zo makkelijk om op te vallen met je cv. Met deze tips val je gegarandeerd op…
Bij een sollicitatie bekijken recruiters veel meer dan je LinkedIn profiel en cv.
Video-cv's zijn populair, maar intussen is deze vorm van solliciteren al ingeburgerd waardoor gewoon een filmpje opnemen over jezelf niet meer volstaat.
Een vacature voor je droomjob gezien? Dan haal je uiteraard alles uit de kast om uitgenodigd te worden voor een gesprek.