Het loon van een administratief bediende: 1.330 euro netto (4/5)
We vroegen aan Karin Lewyllie (50) hoeveel zij netto verdient als administratief bediende (4/5) bij de gemeente Jabbeke ...
“Vroeger”, zo zegt Christophe Vanderschueren, verantwoordelijke voor de HR-communicatie bij de Federale Overheidsdienst Financiën, “was chef worden de enige manier om carrière te maken en ook een beter loon te krijgen. En dus had je mensen die eigenlijk liever met het technische bezig waren die toch chef werden. Dat is veranderd. Vandaag hebben we twee gelijkwaardige loopbaanpaden: één voor experts en één voor peoplemanagers. Het gevolg? De mensen die voor een leidinggevende functie gaan, doen dat omdat ze het écht willen.”
Niet alleen zijn het vandaag andere mensen die chef worden bij de FOD Financiën, de invulling van hun rol is ook anders dan vroeger. De chef is niet meer de alleswetende beslisser die elk dossier van een paraaf moet voorzien. HR-directeur Kurt Van Raemdonck legt uit: “In de nieuwe visie op leiderschap die we hebben ontwikkeld, zeggen we duidelijk dat de chef niet langer de expert is die alles weet, maar wel een leider, een coach en een motor van verandering. Dat zijn de drie pijlers van ons leiderschap die moeten zorgen voor meer creativiteit, voor co-creatie ook.”
Om die visie te laten leven doorheen de organisatie, die toch uit een andere realiteit komt, ontwikkelde de FOD Financiën een vijfdaagse opleiding die 1.300 leidinggevenden van de organisatie gevolgd hebben. Annelien Van Bellingen is bij de FOD Financiën verantwoordelijk voor de generieke opleidingen: “In het begin deden we een beroep op een externe partner voor de opleiding, Die kreeg daar in 2014 een HR Excellence Award voor. Vandaag organiseren we onze managementopleidingen zelf. Door met onze eigen opleiders te werken, leren we de managementskills echt vanuit de realiteit van het terrein aan onze leidinggevenden. We laten hen kennismaken met alle aspecten van peoplemanagement: coachen, feedback geven, doelstellingen opstellen op maat, maar ook wat situationeel leiderschap is. De vijfdaagse aanzet is nu geëvolueerd naar vier trajecten in functie van het niveau van de leidinggevende.”
De verandering inzake leiderschap gaat hand in hand met de veel bredere veranderingen die aan de gang zijn bij de FOD Financiën. Leidinggevenden krijgen input over hoe ze omgaan met evaluaties, hoe ze medewerkers begeleiden die veel flexibelere uren hebben dan vroeger en regelmatig ook thuis kunnen werken en hoe ze preventief impact kunnen hebben op ziekteverzuim. “We leggen meer HR-verantwoordelijkheid bij onze leidinggevenden, en zij vroegen ons daar dan ook – terecht! – begeleiding voor”, zegt Kurt Van Raemdonck.
Als coach zal de chef zijn mensen feedback bezorgen, maar tegelijk mag de chef ook van zijn eigen mensen – die op sommige domeinen misschien technisch meer expertise hebben – feedback en zelfs tegenspraak verwachten. “Dat hoeft geen probleem te zijn”, zegt Kurt Van Raemdonck. “Als je weet wat je rol is – leider in plaats van expert – is het niet erg dat iemand anders slimmer is. Ik laat me ook omringen door heel slimme mensen. Samen geraken we er wel uit.”
(tv) – Bron: MARK Magazine
We vroegen aan Karin Lewyllie (50) hoeveel zij netto verdient als administratief bediende (4/5) bij de gemeente Jabbeke ...
‘Binnen de overheid verdienen managers maximaal 180.000 euro, een groot verschil met wat de managers van overheidsbedrijven kunnen verdienen’ (Hendrik Bogaert, staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare diensten)
‘Werkbaar werk’ is hot in de politiek. Bij de FOD Financiën bepalen medewerkers grotendeels zelf hoe hun werktijd eruitziet!
Vroeger wilden we allemaal piloot, journalist of astronaut worden. Maar zijn deze droomberoepen ook financieel interessant? Jobat zocht het uit.
We vroegen An Van Hauwermeiren (37) uit Zemst wat ze doet en hoeveel ze verdient ...
De inkomsten van de schatkist zijn gedaald. De overheid wil hier iets aan doen door boetes automatisch te innen en van je loon af te houden.
Complimentjes over het werk motiveren en zorgen ervoor dat we ons meer gewaardeerd voelen. Toch hoort een kwart van de werknemers ze nooit.
Nooit eerder waren er zo weinig schoolverlaters op zoek naar werk. Na een jaar is slechts 5,5% van hen nog werkzoekend, het laagste percentage ooit.
Hoe ga je om met een conflict op de werkvloer? En vooral: hoe los je zo’n conflict op?