Go for happy
Vorige

1 van 746

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Eerste hulp bij belastingen: FOD Financiën helpt bij fiscale vragen

Voor veel Belgen is het invullen van een belastingbrief iets waar ze heel erg tegenop zien. Maar de Federale Overheidsdienst Financiën kan jou hiermee helpen. Je kunt samen met hen je aangifte laten invullen op de pc. “De bedoeling is dat iedereen geholpen wordt. Al zijn we nu ook weer geen boekhouders”, vertelt belastinginspecteur Tom Eestermans.
#

SOS Belastingen is de naam van het project waarbij belastingsambtenaren de burgers helpen om hun belastingen in te vullen in shoppingcentra. Maar ze doen dat ook gewoon bij hen op de dienst.

Tom Eestermans, adviseur van het kantoor in Brasschaat, werkt hier aan mee. “Ik sta aan het hoofd van een team van een tiental mensen. Wij voeren beheerstaken uit, zoals kleinere controles, waarbij we belastingplichtigen uitnodigen, bijvoorbeeld als ons computerpakket bepaalde anomalieën heeft gesignaleerd in hun aangifte. Dienstverlening, die we al jaar en dag doen, is een ander erg belangrijk takenpakket.”

Die dienstverlening is een soort van eerstelijnshulp. Wat houdt die precies in?

Tom Eestermans: “Vanaf half april tot eind juni is dat vooral de hulp die wij bij ons op kantoor verstrekken. Al gaan wij met onze medewerkers ook naar gemeentebesturen. We vullen dan ter plekke de aangiftes van de mensen in. De rest van het jaar gaat het onder meer om mensen die ons bellen met vragen over hun belastingsafrekening. We proberen dan te verduidelijken. Alleen als we er niet uitkomen, wat gelukkig weinig voorvalt, vragen we hen om een bezwaarschrift in te dienen.”

Wie is het publiek dat van deze dienstverlening gebruik maakt, en zijn het er veel?

“In de drukke weken krijgen wij hier dagelijks 200 à 300 mensen over de vloer. Het gaat om diverse types van mensen. Enerzijds bijvoorbeeld gepensioneerden. Vaak is die aangifte dan eenvoudig en beperkt het zich gewoon tot het invullen van de codes op de juiste velden. Soms gaat het om jongere mensen en is er iets meer denkwerk. Wij zijn dan wel gevestigd in Brasschaat in Noord-Antwerpen, maar wij hebben ook klanten uit naburige gemeenten. Hierdoor krijgen we een brede doorsnede van de bevolking. Bovendien is het zeker niet zo dat iedereen die in Brasschaat woont per definitie rijk of welgesteld is.”

Elk jaar komen er meer codes bij op onze aangifte. Wordt de aangifte daarom ook moeilijker?

“Meer codes maken zo’n aangifte niet sowieso complexer. Maar het klopt wel dat de wetgeving er in veel gevallen niet eenvoudiger op geworden is. Het is wel een algemene trend dat de vragen en situaties die wij krijgen, complexer worden. Een modaal gezin dat bijvoorbeeld een herfinanciering van zijn woonkrediet heeft gedaan of voor een renovatie heeft geleend, daar komt al snel meer rekenwerk bij kijken. Mensen die zoals vroeger gewoon eenmalig geleend hebben voor hun huis en that’s it zijn toch stilaan uitzonderingen.”

Kun je iedereen helpen?

“Om onze dienstverlening te kunnen garanderen, vallen we terug op een vrij complexe beurtrol. Naast mijn team van een tiental mensen zijn er nog drie andere teams. Wat betekent dat er bij ons toch een veertigtal mensen aangiftes invullen. Veel collega’s zijn specialist in een of andere materie. Iedereen kan bij ons terecht, van werknemers, ambtenaren, gepensioneerden en ook zelfstandigen, al zijn wij geen boekhouders. Het opmaken en bijhouden van de boekhouding behoort niet tot ons takenpakket. Tot nu lukt het behoorlijk om iedereen te helpen, al moeten we er toch ook grote inspanningen voor doen. Bovendien zijn onze diensten gratis.”

Wachten mensen vaak nog tot het laatste moment om hun aangifte in te dienen?

“Dat heb ik de voorbije jaren toch zien veranderen. De laatste dag is bijvoorbeeld niet meer de drukste. Dat is toch al een of meer dagen daarvoor. Mensen willen niet langer tot het allerlaatste moment wachten.” Heb je de mensen in die tien jaar zien veranderen? Is er nog ontzag voor een belastingsinspecteur? Mensen worden wel mondiger. Het is niet echt zo dat ze nog naar een inspecteur opkijken of zo. Die tijd is voorbij. Soms is er nog echt ontzag voor een inspecteur, maar dat moet je niet veralgemenen. Ach, zolang ze maar correct en een beetje beleefd blijven, vind ik het allemaal ok.”

Doe je jouw job graag?

“Ja, eigenlijk wel. Die dagen met dienstverlening, geven me wel energie. Ze gaan ook snel voorbij. Ik doe dit liever dan in de tijd dat ik uitsluitend dossiers behandelde. Als ik toen voor de tiende keer hetzelfde dossier vastpakte, had ik weleens de neiging om het uit het raam te smijten (lacht). De mensen die we helpen, zijn over het algemeen dankbaar. Soms moeten ze wel even wachten, al trachten we die wachttijden binnen de perken te houden.”


(wv) ñ Bron: MARK Magazine 

29 juni 2016
Anderen bekeken ook