Mannen willen sexy kledij weren op de werkvloer
Onderzoek toont aan dat mannelijke werknemers hotpants, minirokjes en laag uitgesneden topjes willen verbannen van de werkvloer wegens 'te afleidend'.
In haar boek De etiquettebijbel op de werkvloer geeft auteur Brigitte Balfoort tips en etiquetteregels voor professionele omgang. Het gaat van solliciteren en vergaderen tot tafelmanieren en kledij. Hierbij ook de dresscode, die weleens op uitnodigingen vermeld staat.
Een term die ook in de zakelijke sfeer vaak opduikt is casual kledij. “Comfort is hier het codewoord, al mag je er ook niet slordig bijlopen”, waarschuwt Balfoort. “Versleten schoenen of een T-shirt met opdruk: no go”, vindt ze. Overigens zijn er varianten van dresscode én casual.
De deftige variant van casual kledij. “Voor heren is dat een gestreken jeans of losse deftige pantalon, met jasje of colbert”, weet Brigitte Balfoort. “Dames kiezen een nette trui of bloes boven een rok of pantalon. Sexy toetsen zoals diepe inkijk, korte rok of spaghettibandjes zijn uit den boze.”
Business casual is doorgaans een mix van klassieke kledij met lichte vrijetijdsaccenten. “Heren kunnen een overhemd met knopenkraag dragen, zonder das en losse broek. Eventueel zelfs in combinatie met een das”, vindt ze. “Al zijn witte of lichtblauwe overhemden te formeel.”
Dames dragen, volgens haar, bij business casual een broekpak, rok of jurk, wijde vrouwelijke broek, bloes of nette trui en gesloten schoenen met halfhoge of lage hakken.
Dit is de kledij van hogere zakenlui, weet Balfoort. “Het overhemd heeft dubbele manchetten en is wit, lichtblauw of roze van kleur, eventueel met kleine strepen of ruiten. Grijs en blauw zijn de meest courante kleuren in zakelijke kledij, een gestreept pak is altijd formeel.”
Ook voor de dames heeft Balfoort advies. “Zij combineren kokerrokken, effen jurken, jasjes en mantelpakjes met effen bloezen en eventueel een kleurrijke sjaal. Ook een deftig donkerkleurig broekpak met brede broek is ideaal”, stelt ze. “De hakken zijn iets hoger dan bij business casual.”
Het woord ‘stadskledij’ is een instinker, vindt Balfoort. “Deze dresscode past bij onze huidige manier van leven om verschillende activiteiten te combineren”, stelt ze. Maar eigenlijk word je verwacht in je netste kledij.
Heren kiezen, volgens haar, voor een donkerblauw of -grijs goed zittend tweedelig pak. Hierbij een wit of lichtblauw hemd van gladde stof met kraag zonder knopen. “De enige frivoliteit die je je kunt permitteren, is een gekleurde das zonder frivole tekeningen.”
Voor dames raadt Balfoort een middagjurk aan. “Dat kan een donkere jurk met mouwen zijn of een donker mantelpakje. Zo’n jurk is niet wit of zwart, behalve bij begrafenissen. Overdag kunnen gesloten halfhoge hakken met sobere juwelen zoals een korte parelketting. ’s Avonds iets hogere hakken en dan mag het qua juwelen ook iets uitbundiger”, vindt ze. “Maar hoeden, handschoenen of laarzen laat je beter thuis.”
Lees ook: Solliciteren in stijl (e-gids)
(wv) - Bron: MARK Magazine
15 februari 2017Onderzoek toont aan dat mannelijke werknemers hotpants, minirokjes en laag uitgesneden topjes willen verbannen van de werkvloer wegens 'te afleidend'.
Hoe je het ook draait of keert, kleding kan je carrière beïnvloeden. Positief of negatief: de medaille heeft twee kanten in dit verhaal...
Wanneer iemand je vraagt wie Mark Zuckerberg is, kan je gemakkelijk zeggen wat hij doet... en waarschijnlijk zelfs wat hij aan heeft.
Het is niet altijd makkelijk om te beslissen wat je moet aandoen op je werkplek. Hoe ziet een juiste werkoutfit eruit? Styliste Lien Degol helpt je op weg.
Altijd al afgevraagd of rood wel je kleur is? Twijfel niet langer. De volgende 4 redenen tonen aan waarom je er goed aan doet om wat vaker rood te dragen.
De geknipte look vinden voor op de arbeidsvloer is vaak een uitdaging. Hoe kom je zakelijk voor de dag zonder saai te zijn?
Een eerste indruk maken, is belangrijk en kan je slechts 1 keer
Ga jij graag in jeans werken? Goed nieuws! Informele kledij wordt steeds vaker als gewoon beschouwd op kantoor. Maar hoe ver mag je daar juist in gaan?
Een op drie rekruteerders zegt binnen de 90 seconden te weten of ze een sollicitant al dan niet zullen aannemen. De eerste indruk is dus super belangrijk.