Wanneer is het tijd voor een ‘position switch’ in je carrière?
Jij verandert, je werkgever verandert. Dan is het maar logisch dat je nu en dan ook van jobinhoud verandert. Hoe pak je dat het best aan?
“Soms lijkt het alsof mijn eerste werkdag pas gisteren was. Maar als je dan kijkt naar de enorme evolutie die A.S. Adventure heeft doorgemaakt, lijkt het weer een eeuwigheid geleden. Toen ik hier begon, telde het bedrijf hoop en al 2 winkels en 20 werknemers. Vandaag hebben we ruim 40 winkels en 800 mensen in dienst. In mijn eerste jaar werkte ik met vier anderen in een bureautje dat drie keer zo klein was als mijn kantoor nu. Ik herinner me dat we eigenhandig een boog moesten zagen in een van de houten bureaus op schragen. Zodat mijn collega kon inschuiven wanneer wij langs hem naar buiten moesten. (lacht)”
“Ik werkte al tien jaar in de automobielsector, en daar was ik sterk gebonden aan bepaalde routines en zekerheden. Dat boeide mij niet langer. A.S.Adventure was in die periode een klein, beginnend bedrijfje, dus de uitdaging was groot om van nul iets op te bouwen.”
“Zeker, want er blijven nog elke dag nieuwe uitdagingen op mij afkomen. De digitale transformatie is daar één van. Het internet heeft de klant veel mondiger gemaakt, en dat heeft onze sector dooreengeschud. Het is geen kwestie meer van de consument louter te informeren, maar wel om met hem in dialoog te treden. Je moet weten wie de klant is, wat hij wil, hoe hij denkt en waarom hij zo denkt.”
“Nee, ik was zelfs opgelucht dat mijn naam die avond niet werd afgeroepen. Waarmee ik niets verkeerds wil zeggen over de organisatie, zeker niet, maar dat evenement paste niet bij mij. Het was mijn wereld niet. Die hele uitreiking werd zo plechtig, academisch en rationeel aangepakt, terwijl ik juist iemand ben die heel intuïtief handelt.”
“Een goede vriend van mij dweilt al twintig jaar trouw alle marketingcongressen af. Hij woont de sessies van alle gastsprekers bij, noteert telkens ijverig zijn boekje vol, … Terwijl ik zelden naar congressen ga. Die vriend vond het dan ook van de pot gerukt dat ik genomineerd was voor Marketeer van het Jaar. (lacht) Ik zal dan wel een atypische marketeer zijn, zeker? Ik lees zelf veel en sta ook open voor nieuwe informatie, maar ik volg daar een intuïtievere weg in dan de ‘standaard’ marketingmanager.”
“Ik ben ervan overtuigd dat niet-tastbare dingen als levenservaring, passie en instinct vaak belangrijker zijn dan cijfers, procedures en diploma’s. Doodzonde vind ik het, dat ons buikgevoel soms de kop wordt ingedrukt door een overdaad aan marketingwetten en vastgeroeste procedures in een bedrijf. Maar het is ook zo’n cliché hè, om te zeggen dat je ‘out of the box’ wilt denken. Ik denk dat ik in de eerste plaats nooit ín die box heb gezeten. En tijdens die uitreiking van Marketeer van het Jaar voelde ik mij wel ‘in the box’ zitten. De laatste drie, vier jaar zie ik wel dat veel marketeers creatiever beginnen na te denken. Ze moeten wel, want er is veel meer interactie met de klant.”
“De klanten maken mee het merk, vind ik. Vroeger was een merk iets dat vanuit een ivoren toren werd opgelegd. Maar vandaag komt er veel meer emotie bij kijken. Een merk is geen zakelijke entiteit, geen koude neonverlichting op een gevel. Maar wel de representatie van een bedrijf – een groep van mensen – waar andere mensen zich in herkennen. Alleen met verstand kun je geen merk opbouwen. Buikgevoel is absoluut noodzakelijk, al was het maar om je te kunnen onderscheiden ten opzichte van de rest.”
“Met A.S.Adventure bezetten we een unieke positie in de retail. Geen enkele internationale investeerder begrijpt hoe wij erin slagen om zowel de fervente outdoorgoeroe als de fashionista aan dezelfde kassa te laten aanschuiven – de ene met extreem klimmateriaal, de andere met een topje van Desigual. Ons outdoorconcept omvat ook bredere lifestyle, maar wel tot op een niveau waarop het evenwicht tussen de twee niet verstoord wordt. Wij zouden nog veel meer fashion kunnen aanbieden en daarmee nog sneller kunnen groeien. Maar dat zou ons fragiele ecosysteem op langere termijn ontwrichten. We hebben nu een heel mooie balans bereikt, die we met veel toewijding moeten koesteren en bewaken.”
“Ik word hier toch regelmatig als ‘conceptbewaker’ naar voren geschoven. We hebben die verhoudingen ook rationeel in cijfers vastgelegd: outdoor moet zoveel procent omzet genereren, mode zoveel, klimmateriaal zoveel, … Maar je moet weten: omzet is één ding, communicatie en waarden een ander. Dat laatste gaat om een gevoel, een soort rode draad binnen het bedrijf, die onze mensen pas in de vingers krijgen als ze hier minstens twaalf maanden werken. Het vergt tijd om ons DNA te leren kennen.”
“We hebben een ondernemingsmissie, maar vraag me niet om die uit het hoofd te zeggen. Waar wij vooral sterk in zijn, is de beleving die wij aanbieden. Wij gaan de persoon die een outdoorjas koopt, niet buitensturen met het gevoel: ‘Ik heb net een jas gekocht’. Nee, bij ons staat hij al met één voet op de top van de Mont Blanc. Dat is ons DNA, en meteen ook het grote onderscheid met de rationele leefwereld van sommige andere retailers. Wij kleden onze winkels heel mooi aan en we stimuleren onze medewerkers om hun eigen ervaringen te delen met de klant. Op die manier ontstaat er een unieke shopping experience.”
“Ja, natuurlijk. We zullen nooit met een bedrijf samenwerken dat niet bij ons past. We proberen ook altijd creatieve projecten op maat te bedenken voor onze leveranciers. Vorig jaar hebben we samen met het tentenbedrijf Nordisk een ‘glamping’-wedstrijd georganiseerd. De winnaars kregen een etentje aangeboden in een sterrenrestaurant, en daarna mochten ze kamperen onder de sterrenhemel. Dat is een totaal andere aanpak dan een gewone kortingsbon, zeg maar. We zoeken altijd naar de 'angle' in het verhaal. In A.S.Adventure hoor je het woord avontuur: wel, wij willen de platgetreden paden ontwijken. Dat zijn we aan onszelf verplicht.”
(gdb) - Foto: (wm) - Bron: MARK Magazine
30 april 2015Jij verandert, je werkgever verandert. Dan is het maar logisch dat je nu en dan ook van jobinhoud verandert. Hoe pak je dat het best aan?
We vroegen aan Marketing & Sales Manager Maarten Mellemans (28) uit Antwerpen hoeveel hij netto per maand verdient …
We vroegen Tom De Witte (36) uit Gent hoeveel hij verdient ...
We hebben het allemaal druk, druk, druk... En vaak komt het door zaken die we onszelf opleggen of door het alomtegenwoordige internet.
Boomers, Gen X’ers, Gen Y’ers, Gen Z’ers, … In veel bedrijven ziet de werkvloer er behoorlijk divers uit. Maar niet alles loopt altijd van een leien dakje.
4 op de 10 werkgevers kent extra verlof toe bovenop wettelijk verlof. Hoe zit dat precies?
De hulpverleners en medewerkers kunnen rekenen op het CAW, zodat ze het beste van zichzelf blijven geven. Het CAW Oost-Vlaanderen zet daarbij in op betrokkenheid en talentontwikkeling, met initiatieven als de CAW Tournees en een ruim opleidingsaanbod.
Bij meer dan de helft van de Vlamingen speelt er muziek tijdens de werkuren, en dat heeft duidelijke voordelen. Al blijkt toch ook niet iedereen fan...
Het zogenoemd cafetariaplan stelt je in staat om jaarlijks je loonpakket af te stemmen op je specifieke noden en behoeften.